Sund & Bælt

Negativ trafikvækst på Storebælt grundet Covid-19

Del
Trafikken over Storebælt faldt i årets første tre måneder grundet situationen med Covid-19. Det påvirker resultatet af den primære drift, som falder med 15 pct., viser koncernens delårsrapport.

Indtægterne fra vejtrafikken var på 594 mio. kr., hvilket er et fald på 42 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år. I årets to første måneder steg trafikken med 0,5 pct., men i forbindelse med nedlukning af arbejdspladser medio marts, faldt trafikken 50 – 55 pct., hvor personbilerne faldt mest med 60 pct. Lastbiltrafikken lå derimod kun et par procent under trafikken sidste år, mens bustrafikken blev reduceret med mere end 90 pct.

I første kvartal faldt trafikken samlet set med 11,9 pct., hvor personbilerne faldt med 14 pct. og der var en stigning på 2,6 pct. for lastbilerne. For Storebælt har den økonomiske effekt af Covid-19 isoleret set været et indtægtstab på ca. 50 mio. kr.

Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg er på 88 mio. kr., hvilket er et fald i forhold til sidste år. Faldet skyldes en reduktion i Banedanmarks jernbanevederlag for at benytte jernbanestrækningen på Øresund landanlæg.

- Situationen med Covid-19 har helt naturligt også påvirket trafikken over Storebælt, hvor særligt det store fald i antal af personbiler siden midten af marts har resulteret i negativ vækst i trafikken. Det får betydning for periodens resultat og vil fortsat påvirke vores indtjening, indtil vi ser en normalisering af samfundet igen, siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.

Koncernens renteudgifter var på 41 mio. kr., og var dermed på niveau med samme periode i 2019.

I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S svarende til en indtægt på 205 mio. kr. Resultatet er negativt påvirket af nedlukningen af arbejdspladser og landegrænser som følge af covid-19. De 2 sidste uger af marts var trafikken således 69 pct. under niveauet sidste år.

Resultatet før værdiregulering og skat inklusive resultatandel fra Øresundsbro Konsortiet I/S, blev i perioden et overskud på 464 mio. kr. mod et overskud på 536 mio. kr. i 2019.

Værdireguleringer er inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet en indtægt på 398 mio. kr. Koncernens resultat efter skat blev et overskud på 672 mio. kr. mod et underskud på 513 mio. kr. sidste år.

Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter første kvartal 18,6 mia. kr. Tilbagebetalingstiden udgør 34 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2032.

Baseret på et foreslået og vedtaget udbytte fra A/S Storebælt har Sund & Bælt Holding A/S på generalforsamlingen 17. april 2020 vedtaget at udlodde et ekstraordinært udbytte på 1.380 mio. kr. til staten.

Forventningen til resultatet for 2020 er blevet meget usikker som følge af covid-19, og på nuværende tidspunkt er det ikke muligt at vurdere de økonomiske konsekvenser som følge heraf.

Læs hele delårsrapporten her

Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 31. marts*

Mio. kr.

2020

2019

Indtægt, vej (Storebælt)

594

636

Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg)

81

87

Andre indtægter

18

38

Indtægter i alt

693

761

Omkostninger

-115

-122

Af- og nedskrivninger

-205

-199

Resultat af primær drift (EBIT)

373

440

Renteomkostninger

-41

-40

Resultat før værdiregulering

332

400

Værdiregulering **)

325

-1.088

Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***)

205

31

Resultat før skat

862

-657

Skat

-190

144

Resultat efter skat

672

-513

*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron.

**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.

***) I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en indtægt på 73 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer udgør et overskud på 132 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 464 mio. kr.

Biltrafik over broerne 1. januar – 31. marts

 

Storebælt

Øresund

Antal biler

pr. dag


2020


2019


Vækst


2020


2019


Vækst

Personbiler

23.265

26.988

-14 pct.

12.954

15.420

-16 pct.

Lastbiler

4.108

4.009

2,6 pct.

1.522

1.611

-5,6 pct.

Busser

76

109

-31,1 pct.

89

117

-23,7 pct.

I alt

27.449

31.107

-11,9 pct.

14.565

17.148

-15,1 pct.

Kontakter

Mikkel HemmingsenAdm. direktør, Sund & Bælt

Tlf:33 93 52 00

Billeder

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye