Negativ trafikvækst på Storebælt grundet Covid-19

Indtægterne fra vejtrafikken var på 594 mio. kr., hvilket er et fald på 42 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år. I årets to første måneder steg trafikken med 0,5 pct., men i forbindelse med nedlukning af arbejdspladser medio marts, faldt trafikken 50 – 55 pct., hvor personbilerne faldt mest med 60 pct. Lastbiltrafikken lå derimod kun et par procent under trafikken sidste år, mens bustrafikken blev reduceret med mere end 90 pct.
I første kvartal faldt trafikken samlet set med 11,9 pct., hvor personbilerne faldt med 14 pct. og der var en stigning på 2,6 pct. for lastbilerne. For Storebælt har den økonomiske effekt af Covid-19 isoleret set været et indtægtstab på ca. 50 mio. kr.
Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg er på 88 mio. kr., hvilket er et fald i forhold til sidste år. Faldet skyldes en reduktion i Banedanmarks jernbanevederlag for at benytte jernbanestrækningen på Øresund landanlæg.
- Situationen med Covid-19 har helt naturligt også påvirket trafikken over Storebælt, hvor særligt det store fald i antal af personbiler siden midten af marts har resulteret i negativ vækst i trafikken. Det får betydning for periodens resultat og vil fortsat påvirke vores indtjening, indtil vi ser en normalisering af samfundet igen, siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.
Koncernens renteudgifter var på 41 mio. kr., og var dermed på niveau med samme periode i 2019.
I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S svarende til en indtægt på 205 mio. kr. Resultatet er negativt påvirket af nedlukningen af arbejdspladser og landegrænser som følge af covid-19. De 2 sidste uger af marts var trafikken således 69 pct. under niveauet sidste år.
Resultatet før værdiregulering og skat inklusive resultatandel fra Øresundsbro Konsortiet I/S, blev i perioden et overskud på 464 mio. kr. mod et overskud på 536 mio. kr. i 2019.
Værdireguleringer er inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet en indtægt på 398 mio. kr. Koncernens resultat efter skat blev et overskud på 672 mio. kr. mod et underskud på 513 mio. kr. sidste år.
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter første kvartal 18,6 mia. kr. Tilbagebetalingstiden udgør 34 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2032.
Baseret på et foreslået og vedtaget udbytte fra A/S Storebælt har Sund & Bælt Holding A/S på generalforsamlingen 17. april 2020 vedtaget at udlodde et ekstraordinært udbytte på 1.380 mio. kr. til staten.
Forventningen til resultatet for 2020 er blevet meget usikker som følge af covid-19, og på nuværende tidspunkt er det ikke muligt at vurdere de økonomiske konsekvenser som følge heraf.
Læs hele delårsrapporten her
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 31. marts*
|
Mio. kr. |
2020 |
2019 |
|
Indtægt, vej (Storebælt) |
594 |
636 |
|
Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
81 |
87 |
|
Andre indtægter |
18 |
38 |
|
Indtægter i alt |
693 |
761 |
|
Omkostninger |
-115 |
-122 |
|
Af- og nedskrivninger |
-205 |
-199 |
|
Resultat af primær drift (EBIT) |
373 |
440 |
|
Renteomkostninger |
-41 |
-40 |
|
Resultat før værdiregulering |
332 |
400 |
|
Værdiregulering **) |
325 |
-1.088 |
|
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) |
205 |
31 |
|
Resultat før skat |
862 |
-657 |
|
Skat |
-190 |
144 |
|
Resultat efter skat |
672 |
-513 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en indtægt på 73 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer udgør et overskud på 132 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 464 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 31. marts
|
Storebælt |
Øresund |
|||||
|
Antal biler pr. dag |
|
|
|
|
|
|
|
Personbiler |
23.265 |
26.988 |
-14 pct. |
12.954 |
15.420 |
-16 pct. |
|
Lastbiler |
4.108 |
4.009 |
2,6 pct. |
1.522 |
1.611 |
-5,6 pct. |
|
Busser |
76 |
109 |
-31,1 pct. |
89 |
117 |
-23,7 pct. |
|
I alt |
27.449 |
31.107 |
-11,9 pct. |
14.565 |
17.148 |
-15,1 pct. |
Kontakter
Mikkel HemmingsenAdm. direktør, Sund & Bælt
Tlf:33 93 52 00Lene Gebauer ThomsenKommunikationschef
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet31.10.2025 10:31:39 CET | Pressemeddelelse
Den 1. november tiltræder Guy Taylor som ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet. Han afløser Henrik Vincentsen, der fratræder posten.
Nyt lærlingecampus ved Femern-projektet indviet27.10.2025 17:15:16 CET | Pressemeddelelse
Campus Femern består bl.a. af 24 individuelle boliger og fælles faciliteter, der giver lærlinge på Femern Bælt-projektet bedre mulighed for at have et fællesskab udenfor arbejdet på byggepladsen.
Stationsarbejde lukker Københavns Lufthavn Metrostation 29.-30. oktober og der indsættes metrobusser27.10.2025 11:01:32 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med arbejdet med at udvide Københavns Lufthavn Station er det nødvendigt at lukke Københavns Lufthavn Metrostation onsdag den 29. oktober til torsdag den 30. oktober. Der indsættes metrobusser mellem Femøren station og Københavns Lufthavn Station.
COWI vinder rådgiveropgave om kystsikring af kritisk infrastruktur24.10.2025 09:00:39 CEST | Pressemeddelelse
Klimaforandringer medfører en øget risiko for stormfloder i hovedstadsområdet. For at beskytte kritisk infrastruktur mod oversvømmelser fra havet igangsætter Sund & Bælt en miljøkonsekvensvurdering af en oversvømmelsessikring på Sydamager. COWI bliver teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet.
EKSTRA UDSENDELSE: Kæmpekran lukker motorvejsspor ved Københavns Lufthavn fra tidlig mandag morgen19.10.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udvidelsen af Københavns Lufthavn Station bliver Øresundsmotorvejen midlertidigt reduceret til to kørespor ved lufthavnen og Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. De reducerede kørespor træder i kraft fra tidlig mandag morgen, og bilister til lufthavnen anbefales at lægge ekstra rejsetid ind.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum



