Nedslag i prisen styrtdykker

Det er godt at være boligsælger lige nu. I januar 2021 var det gennemsnitlige nedslag i prisen for villaer og rækkehuse blot 2,5 %, mens det for ejerlejligheder var 1,6 % og for fritidsboliger var 3 %. – Det er Corona-effekten, som har sendt efterspørgslen og priserne i vejret, og boliger handles til udbudsprisen, siger adm. direktør i stor ejendomsmæglerkæde.

* Se udviklingen i GNS nedslag i prisen i din region i vedhæftede grafer

Hvis du går rundt og overvejer at sælge huset, lejligheden eller fritidsboligen, er det måske nu, du skal reagere på den aktuelle udvikling i boligmarkedet: nedslag i prisen styrtdykker, de gennemsnitlige m2-priser stiger, og salgstiden falder.

– Det er svært at pege på et bedre tidspunkt at sælge på end nu, og det gælder for hele landet, siger Preben Merrild Angelo, adm. direktør i RealMæglerne med over 100 ejendomsmæglerbutikker i hele Danmark.

Solgt 53 % flere boliger i januar

Beregninger fra RealMæglerne på baggrund af data for Boligsiden.dk viser, at det gennemsnitlige nedslag i prisen i forbindelse med bolighandler bevæger sig kraftigt imod et stort, rundt nul.

I januar 2021 fortsatte boligmarkedet således takterne fra 2020, og salget af boliger tog nye højder. Alene hos RealMæglerne blev der solgt 53 % flere boliger i januar 2021 end i januar 2020.

Samtidig er det gennemsnitlige nedslag i prisen for alle boligtyper nu presset helt i bund, fordi efterspørgslen på boliger fra køberne er enorm:

GNS. nedslag i prisen - DK

Jan-2019

Jan-2020

Jan-2021

Villaer & Rækkehuse

Ejerlejligheder

Fritidsboliger

Kilde: Boligsiden.dk

– Du kan godt tale om en Corona-effekt. Sommerhusene lagde for, og allerede ved udgangen af april 2020 kunne vi se, at det gennemsnitlige nedslag i prisen begyndte sit dyk. Henne i juni 2020 kom huse og ejerlejligheder med, og 2. halvdel af 2020 var generelt et rødglædende år på boligmarkedet, hvor alle pludselig var i markedet for at handle bolig, forklarer Preben Merrild Angelo.

Boligmarkedet blomstrede

Med ”Corona-effekt” mener han, at der aldrig i nyere historie i Danmark er set et tilsvarende år på boligmarkedet. Samfundet nedlukkes i marts 2020, og pandemien medfører en række restriktioner, som får vismænd og økonomer til at spå om fald i boligpriser og fald i salg af boliger.

Men der skete det stik modsatte.

– Corona var kraftigt medvirkende til, at der blev sat skub i boligmarkedet. Alle omvæltningerne i vores hverdag fik mere eller mindre betydning for en række til- og fravalg. Herunder også for vores boligsituation. Fx blev alle sommerhuse jo pludselig revet ned fra hylderne, fordi sommerhuset som ”fristed” fik en helt ny betydning i det nye samfundsperspektiv, siger Preben Merrild Angelo.

Mens nedslag i prisen fortsætter med at falde, mener han, at boligejerne kan forvente prisstigninger i niveauet 3 % i løbet af 2021. Lokalt kan prisstigningerne være mange, mange gange højere.

Salgstider styrtdykker: Katja solgte og købte på 10 dage9.4.2021 11:11:08 CEST | Pressemeddelelse

Katja Kelstrup Hansen solgte sin lejlighed og købte en ny inden for 10 dage. Hun er blot ét af mange eksempler på, at det går stærkt på boligmarkedet lige nu. – Der skyller en positiv stemningsbølge ind over os, hvilket vi også mærker på tilbagemeldinger fra både købere og sælgere. Men den rigtig, rigtig gode nyhed er, at der nu kommer mere til salg, hvilket får priserne til at jævne langsomt ud, og det er godt for boligmarkedet, fortæller Preben Merrild Angelo, adm. direktør hos RealMæglerne.