Nedskæringsplaner fra Danske Bank er hverken rigtige eller rimelige

Danske Bank har i dag meddelt, at banken vil skære 1600 stillinger i koncernen i løbet af det kommende år. Banken har i allerhøjeste grad brug for at genoprette sin position i samfundet, og det er helt absurd af skære så voldsomt i de medarbejdere, der er afgørende for den opgave, mener Finansforbundet.

Danske Bank har i dag meddelt, at de besparelsesplaner, der i første omgang blev luftet ifm. halvårsregnskabsaflæggelsen, nu er blevet mere konkrete. I løbet af de kommende 12 måneder skal banken være 1600 færre ansatte på koncernniveau.

’Danske Bank har en særlig position i det danske samfund, og det er helt uforståeligt, at man i den situation, som banken er i, vælger en vej frem med medarbejderreduktioner i det omfang, der nu er meldt ud. Der er brug for at genskabe en klar og solid retning for banken, og det kræver naturligvis medarbejdere til at løfte opgaverne, men også højeste grad også en ledelse med et klart projekt for vejen fremad. Derfor er det på alle måder helt absurd, at man nu skærer så dybt i antallet af de ansatte, der er bankens væsentligste aktiv’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet

I første omgang åbnes der for tilbud om frivillige fratrædelser over en bred gruppe af funktioner og områder i banken.

’1600 er et uhyrligt tal, og vi taler om dygtige og loyale kolleger. Jeg har meget svært ved at se, hvor de kolleger kan undværes, for der arbejdes i højt tempo overalt i banken. Som medarbejdere vil vi det bedste for Danske Bank, men jeg kan oprigtigt komme i tvivl om, hvordan vi skal få enderne til at nå sammen med så mange færre kolleger’, siger Kirsten Ebbe Brich, formand for Finansforbundet i Danske Bank

Kontakt: Kent Petersen og Kirsten Ebbe Brich via Kristian Lind, 61204214

Markant ja til ny overenskomst i finanssektoren31.3.2020 13:28:21 CESTPressemeddelelse

Med 94 pct. af stemmerne har Finansforbundets medlemmer sagt markant ja til ny overenskomst ved den netop afsluttede urafstemning, hvor lige under 71 pct. af de stemmeberettigede benyttede sig af muligheden for at stemme. Dermed er overenskomsten på plads i finanssektoren pr. 1. april. ’Jeg er meget glad for, at så mange har bakket op om resultatet og givet deres mening til kende i en helt ekstraordinær tid’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.