Når stress indtager Christiansborg

Pandemien rammer os alle. Måske bliver vi ikke syge af Corona, men vi bliver ramt psykisk. Vi bliver sat i uprøvede situationer, som vi skal lære at navigere i, - med skrappe restriktioner og med en usikker fremtid.

"Vi bliver alle ekstra udsatte for stress i øjeblikket. Det kan vi også se nu på Christiansborg, hvor de første politikere har trukket sig, fordi presset er for stort. Når selv de personer, vi ser på pressemøderne, kan gå ned med stress – så kan alle gå ned med stress”, konstaterer stressbehandler Connie Jahn.

Corona pandemien har nu varet i et år. Uvisheden om fremtiden lægger et stort pres på os alle, og vi er alle Corona-trætte.

Det er også et kæmpe pres for den danske regering og de instanser i det danske samfund, som er med til at trække det store læs. Alle navigerer de i ukendt land. Der er ingen, de lige kan ringe til for at få et godt råd – for ingen har prøvet at få et land – endsige et helt verdenssamfund – ud af en pandemi.

Så når vi sidder foran fjernsynet og Mette Frederiksen og Co. toner frem på skærmen til endnu et pressemøde, så kan vi slet ikke forestille os det pres, de er under.

Det har også haft sine omkostninger for nogle politikere og en minister, som har været nødt til at trække sig fra den politiske scene, fordi presset ganske enkelt blev for stort.

Så når dem, vi har tillid til vil få os igennem krisen, begynder at gå ned med stress – hvad så?

Hvad kommer der så til at ske, hvis de ansvarlige politikere falder fra på stribe?

Har vi så en B-kæde, der står klar i kulissen til at tage over?

Og hvor efterlader det resten af befolkningen?

Det er bekymrende, når de ansvarlige politikere bliver ramt af stress. Jeg håber virkelig, at Mette Frederiksen og de andre har et virkeligt godt mentalt beredskab og får al den hjælp, de har brug for, så de kan holde sig selv ovenvande, mens de er udsat for dette pres”, siger Connie Jahn.

Men det er ikke kun politikerne, der er ramt af metal overbelastning. Det gælder os alle. Nedlukningen af det danske samfund er tæt på total, og vi lever i en anderledes hverdag med hjemmearbejde, hjemmeskole og meget begrænset social kontakt.

Derfor er det vigtigt, at vi alle har øjnene åbne for, at vi er ekstra hårdt udsatte for stressbelastning – både voksne og børn. Det er vigtigt, at vi passer på os selv og finder veje til at tage vare på vores mentale sundhed, for vi kan alle knække med stress”, slutter Connie Jahn.

Det, der er vigtigt at forstå, er, at vi alle er både følelsesmæssigt og mentalt belastede af Corona pandemien og nedlukningen af samfundet. Det er ikke kun de personer, vi ser på pressemøderne, der er under pres – det er os alle.

Derfor er det vigtigt at få struktur på hverdagen, lave sjove ting, bryde ud af hverdagen i det omfang restriktionerne tillader det – og så i øvrigt være ekstra opmærksom på stress symptomer og søge at håndtere stressen i stedet for at knække, så stress behandling bliver nødvendigt.

For yderligere info eller interviews, kontakt venligst Connie Jahn på mail: connie@conniejahn.dk.