Næsten hver fjerde student i Randers og Norddjurs går i stå i uddannelsessystemet

På den ene side står virksomheder og mangler faglærte medarbejdere, og på den anden side står en stor del af de unge studenter efter to år stadig med en ubrugt studenterhue. En erhvervsuddannelse ville sikre både gode jobmuligheder og også mulighed for at læse videre. Så vis dem den vej, lyder opfordringen fra DI Randers-Norddjurs.

I Randers og Norddjurs var godt og vel hver fjerde af studenterårgangen fra 2017 endnu ikke kommet videre i uddannelse i efteråret 2019 – altså mere end to år efter de fik studenterhuen. Det svarer til godt 330 studenter, viser tal fra DI – Dansk Industri. Det bekymrer formand for DI Randers-Norddjurs, Per Hastrup.

- Vi skal have flere unge til at vælge en erhvervsfaglig uddannelse. Vi har brug for dem. En erhvervsuddannelse fører til et spændende og vellønnet job, og oven i det har de unge også muligheden for at videreuddanne sig efterfølgende, siger Per Hastrup.

Han opfordrer kommunerne Randers og Norddjurs til at samarbejde med Tradium og Studievalg Danmark om at få flere unge til at interessere sig for en erhvervsuddannelse – både dem, der skal videre fra folkeskolen, og dem der endnu ikke har brugt deres studentereksamen til at læse videre.

Han henviser til, at der i starten af marts er frist for at søge ind på en gymnasial uddannelse, mens erhvervsuddannelserne kan optage elever hele året.

- Folkeskolerne har en vigtig opgave i at vejlede de unge i, at der er mange andre muligheder end gymnasiet. Og samtidig vil jeg også gerne opfordre forældrene til at være åbne i deres syn på de forskellige ungdomsuddannelser, fordi forældrenes holdning ofte er med til at afgøre de unges valg, siger Per Hastrup.

Han peger på, at en erhvervsuddannelse både giver mulighed for at arbejde i udlandet, drive egen virksomhed, læse videre og høj jobsikkerhed.

- Det er en meget sikker vej til at udleve sine drømme. Og har du en iværksætter i maven, så viser statistikken, at hver tredje iværksætter er faglært med en erhvervsuddannelse. Der er så mange muligheder med en erhvervsuddannelse, og vi skal have flere til at vælge den uddannelsesvej, siger formanden for DI Randers-Norddjurs.

Virksomhederne i Kronjylland og på Djursland har allerede i dag problemer med at rekruttere faglærte medarbejdere som maskinsnedkere, værktøjsmagere og industriteknikere.

- Manglen er der nu – trods corona - og den vil vokse fremover, fordi færre har gennemført en erhvervsuddannelse, samtidigt med at store årgange af faglærte går på pension, forklarer Per Hastrup, formand for DI Randers-Norddjurs.

Formand for DI Randers-Norddjurs Per Hastrup, telefon 40 16 83 32
Regional konsulent for DI Randers-Norddjurs, Gordon Trier Holm, telefon 29 49 46 06