Næsten hver fjerde student i Nordjylland går i stå i uddannelsessystemet

Der er alt for mange kvikke, unge mennesker, som falder fra undervejs i uddannelsessystemet. Næsten hver fjerde student i Nordjylland er ikke kommet videre i uddannelse efter to år, viser tal fra DI. Lad os vise dem vejen til en erhvervsuddannelse, lyder opfordringen fra Richard Fynbo, formand for DI Vendsyssel.

I Nordjylland var knap 24 procent af studenterårgangen fra 2017 endnu ikke kommet videre i uddannelse i efteråret 2019 - det vil sige mere end to år, efter de fik studenterhuen. Det svarer til mere end 1.100  studenter, viser tal fra DI - Dansk Industri.

Værst står det til i Thisted, hvor 29 procent af de unge med en studentereksamen endnu ikke er i gang med at læse videre efter to år. I Aalborg gjaldt det for 24 procent, mens det i Morsø Kommune ”kun” var 18 procent, som var gået i stå.

- Vi kan ikke være tilfredse med, at der er så mange studenter, som ikke er kommet videre efter mere end to år, når vi samtidig står og mangler medarbejdere med de rigtige uddannelser. Der er brug for dem hos os på virksomhederne, og vi kan være med til at give dem en god karriere og en god fremtid, siger Richard Fynbo, formand for DI Vendsyssel.

Folkeskolens ældste elever skal til at vælge nu

I starten af marts skal de ældste folkeskoleskoleelever vælge, hvilken ungdomsuddannelse de vil søge ind på. Ifølge Richard Fynbo ligger der et stort ansvar hos både forældrene og hos folkeskolen.

- Folkeskolerne skal blive bedre til at vise eleverne, alle de uddannelsesmuligheder der er, og forældrene har også et stort ansvar for at hjælpe de unge med deres valg, både efter folkeskolen og efter gymnasiet, siger Richard Fynbo.

Brug for endnu flere
De nordjyske kommuner lever stort set op til det politiske mål om, at 25 procent skal vælge en faglært uddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse. I Jammerbugt, Morsø, Mariagerfjord og Vesthimmerland kommuner ligger antallet endda omkring de 30 procent. Dog er der fortsat et stykke vej for Aalborg Kommune, hvor det kun er 19 procent som går erhvervsuddannelsesvejen direkte efter folkeskolen.

- Det er helt sikkert positivt, at mange folkeskoleelever vælger en faglært uddannelse, men problemet er bare, at vi har brug for endnu flere. Der er et stort potentiale, som bare ikke bliver forløst. Ikke mindst for de unge mennesker, som går i stå i systemet. Derfor vil jeg opfordre til, at vi giver den en ekstra skalle, så vi får endnu flere til at interessere sig for en erhvervsuddannelse. Hos DI Vendsyssel og i det nordjyske erhvervsliv generelt er vi klar til at hjælpe og samarbejde endnu mere, siger Richard Fynbo.

Formand for DI Vendsyssel Richard Fynbo, telefon 23 29 49 02
Regional konsulent for DI Vendsyssel Dennis Jensen, telefon 20 65 52 02