Næsten hver 2. solgte fødevare er nu økologisk på Coop.dk MAD

Over 40 procent af de fødevarer, danskerne køber på Coop.dk, er økologiske. Her er de 3 forklaringer på det

Mens knap 15 procent af alle fødevarer, som sælges i supermarkeder i Danmark, er økologiske, så er andelen næsten tre gange så høj online.

En ny opgørelse fra Coop.dk MAD over salget i 2020, viser, at 42 procent af alle de solgte fødevarer her var økologiske.

”Der er tre væsentlige grunde til, at så stor en del af vores varer er økologiske,” siger kommerciel direktør i Coop.dk MAD, Lars Rasmussen.

”1. Priserne er meget konkurrencedygtige. Seneste pristjek gennemført af Tænk, marts 2021, viser således at Coop.dk MAD’s priser er faldet med 13% og klart er det billigste online supermarked på økologi.

2. Udvalget er meget stort. Hos os har kunderne op til 10 gange så mange økologiske varer at vælge i mellem i forhold til en discountbutik.

3. Vores kunder bor i høj grad i områder, hvor man er særligt interesseret i økologi,” siger Lars Rasmussen.

I 2020 mere end fordoblede Coop.dk MAD den samlede omsætning. I januar i år satte stigningen rekord igen med et salg som var 400 procent højere end i januar 2020.

Danmark er det land i verden, hvor økologisalget udgør den højeste andel af fødevareforbruget, nemlig ca. 15 procent. Coops CSR-chef Thomas Roland kalder tallene for økologi-andelen meget bemærkelsesværdige:

”I vores fysiske butikker i områder med det højeste økologiforbrug – indre København, Århus midtby – har vi en andel omkring 30 procent. Så at opnå over 40 procent andel på landsplan, det er aldrig set før,” siger Thomas Roland.

Coop.dk MAD leverer dagligvarer direkte til døren over hele Danmark. Det gør man dels fra en central terminal i Vallensbæk ved København, dels decentralt fra ca. 80 lokale Kvickly-varehuse og SuperBrugsen-butikker.

Kunderne har omkring 2000 forskellige økologiske varer at vælge imellem på Coop.dk MAD, herunder hele Änglamark-serie, som kun kan købes hos Coop.

Yderligere information:

Kommerciel direktør Lars Rasmussen, 5221 3510

CSR-chef i Coop, Thomas Roland, 3091 9242

Coop udvider sit samarbejde med små fødevareproducenter22.4.2021 08:16:41 CEST | Pressemeddelelse

I år vil Coop fordoble salget af varer fra små fødevareproducenter. Det ambitiøse mål skal realiseres gennem en udvidelse af det flerårige samarbejde med den danske startup Råhandel - en online markedsplads med samlet bestilling, levering og betaling af fødevarer fra små og mellemstore fødevareproducenter til bl.a. Coop. Her kan producenterne sælge varer nemt og direkte til butikkerne. Samarbejdet har eksisteret på Sjælland i 2 år og nu skal setuppet lanceres i Region Midtjylland i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen. Allerede inden åbningen i Jylland i slutningen af april, har salget af lokale varer i Coops butikker på Sjælland, oplevet en markant stigning med en 3-dobling i salget i årets første 3 måneder med omkring 100.000 solgte enheder. 80 producenter med omkring 500 forskellige varer er nu til salg i ca. 100 Coop-butikker på Sjælland. Lokal forankring har altid været en del af Coops DNA. Adm. direktør Kræn Østergård Nielsen siger om Coops ambitioner på området: ”Vi ønsker at

Coop brings in international expertise to strengthen software company20.4.2021 10:58:06 CEST | Pressemeddelelse

The founder of the global software company Umbraco, Niels Hartvig, and Marc Fischli, a partner in the world’s leading company in the field of retail analyses and information, dunnhumby, will be joining the board of Lobyco A/S. Lobyco is Coop’s software company, which was established in September 2020. The ambition is to build a global software company, which currently sells the technology behind Denmark’s most popular app, the Coop App. “With Niels and Marc on the board, we have brought in two international experts who possess knowledge and experience in how to scale up Danish-developed technology globally as well as how retail chains all over the world operate,” says Lobyco’s chairman of the board and CEO of Coop, Kræn Østergaard Nielsen. Lobyco is characterised by its major interest in digital customer experiences, which is what the core of the Coop App is built around. In December 2020, Lobyco signed a partnership agreement with one of Iceland’s biggest retailers, Samkaup, which wil

Coop forstærker software-selskab med internationale kapaciteter20.4.2021 10:54:19 CEST | Pressemeddelelse

Grundlæggeren af den globale softwarevirksomhed Umbraco, Niels Hartvig, og, Marc Fischli, partner i verdens førende virksomhed inden for detailhandelsanalyser og -viden, dunnhumby, træder ind i bestyrelsen for Lobyco A/S. Lobyco er Coops softwareselskab, som blev stiftet i september 2020. Ambitionen er at skabe et globalt softwareselskab, hvor man i øjeblikket sælger den teknologi, der ligger bag Danmarks mest populære app, Coop Appen. ”Med Niels og Marc i bestyrelsen har vi fået to internationale kapaciteter, med viden og erfaring i, hvordan man henholdsvis skalerer danskudviklet teknologi globalt og i, hvordan detailkæder over hele verden opererer,” siger bestyrelsesformand for Lobyco, adm. direktør Kræn Østergaard Nielsen. Lobyco er præget af stor interesse for digitale kundeoplevelser, som er kernen i Coop Appen. I december indgik Lobyco en partneraftale med en af Islands største detailhandlere, Samkaup, der indebærer, at Lobyco skal levere en digital platform, der skal hjælpe Samk

Årets første danske jordbær i Irma i dag13.4.2021 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

En sand forårsbebuder er fra i dag i de første butikker: Danske jordbær. Mængderne er meget små, så kunderne vil kun i udvalgte Irma butikker kunne købe årets første danske jordbær. Det er gartneriet Hunsballe Grønt ved Skælskør, der igen i år er først med jordbær. De er dyrket i et moderne væksthus, der er specielt konstrueret til jordbær-produktion med ekstra store vinduer, der giver mulighed for ekstra meget lys til planterne. I denne uge er det kun udvalgte Irma butikker, der får de nye jordbær. Men allerede i næste uge kommer der større mængder og om ca. 14 dage forventes, at produktionen er så stor, at der er jordbær i alle Coops godt 1000 butikker. De første danske jordbær sælges for 36 kr. pr. bakke med 250 gram. Der vil i dag være omkring 250 bakker fordelt på 10 forskellige butikker: Codanhus Ndr. Fasanvej Platan Roskilde Søborg Nørreport Hillerød Østerport Ordrup Hørsholm Hunsballe Grønt er en familiedrevet virksomhed med over 50 års erfaring i produktion af jordbær og grønt

I år varer nytår lige til påske29.3.2021 10:35:00 CEST | Pressemeddelelse