Næsten halvdelen af danske skiturister forventer at komme på ski i denne sæson

Selv om Covid-19 har kastet kulsorte skyer ud over skiturismen verden over, er der forsat en hel del danskere, som forventer at komme på ski. Faktisk svarer omkring 46 procent af de skiglade danskere, at de forventer at komme på ski i denne sæson på trods af corona-epidemien.

Sådan lyder konklusionen på en undersøgelse blandt danske skiløbere om den kommende sæson på pister og løjper. Det er onlinemediet Riders.dk og Xlife Media, der står bag undersøgelsen*, som er foretaget for anden gang i år.

Og selvom der er en mindre nedgang i optimismen blandt de danske skiturister, er der mange, der stadig håber på det bedste situationen taget i betragtning.

Da vi i sommer foretog en undersøgelse, viste den, at blot otte procent af vores brugere var pessimistiske. De forventede ikke at komme lige så meget på ski, som de plejer. Det tal er i oktober måned oppe på 18 procent. Omvendt forventer 46 procent dog forsat at de vil komme lige så meget på ski og omkring 36 procent afventer situationen,” siger Ole Takai, der er direktør og partner i Xlife Media.

Forbud mod ’afterski’ sætter skiløbet i fokus

Langt de fleste skilande har valgt at lægge en kraftig dæmper på afterski, eller helt forbyde det. Men selv om store fadøl og kold rose for mange er en ufravigelig del af skiferien – så er der også mange for hvem det ikke er afgørende.

For de mange entusiastiske skiløbere i Danmark, betyder Covid-19 en skisæson, hvor skiløbet er i fokus, og for den garvede skiløber som elsker offpist, betyder det med alt sandsynlighed færre turister i offpisten.

Det giver også mulighed for at sætte nyt fokus på en lang række af de muligheder som skiløbet kan tilbyde uden for det etablerede liftsystem så som randonee eller guidet offpist-ture længere ud i bjergene.

En relativ stor andel af dem som rejser på skiferie indgår i kategorien ”entusiaster” for hvem skiferien er årets vigtigste ferie. De vil formentligt gå meget langt for at komme på skiferie. Men når vi kigger på den megen negative presseomtale skidestinationer har fået i forbindelse med Covid-19, så tegner der sig et klart billede af, at det har haft en påvirkning hen over sommeren. Specielt de seneste ugers nedlukning af de skiområder som har haft tidlig åbning gør at rigtig mange ”ikke-entusiaster”, ikke længere forventer at komme på skiferie” – afslutter Ole Takai.

Destinationerne forbereder sig.

Der komme løbende information fra destinationer i takt med de forbereder sig på en anderledes sæson. De forholdsregler vi ser ude i samfundet, vil naturligvis også være en del af skidestinationernes forholdsregler og restriktioner. Når det handler om skiløbet, så skal man bære maske i liften og at man kun må stå eller side i lift sammen med folk du rejser sammen med. Derudover har mange destinationer tilpasset deres liftkøer, så man kan stå med én skistavs længde imellem, og de forsøger at undgå kø ved at udvide åbningstiden og at køre med fuld kapacitet i hele åbningstiden. Desuden har en række destinationer gjort det muligt at købe liftkort via en app.

Sitet www.riders.dk/covid-19 bliver løbende opdateret med Covid-19-information direkte relateret til skirejser. Desuden finder man en række nyttige links vedrørende skiturisme på sitet.

*Tallene baserer sig på en spørgeskemaundersøgelse besvaret af +1500 samt en fokus gruppe med 270 besvarelser.

Billederne er taget af Troels Iversen

Ole Takai