Det Kriminalpræventive RådDet Kriminalpræventive Råd

Nabohjælp får indbrud til at rasle ned i Greve

Langt færre greveborgere oplever at komme hjem til et endevendt hus. Det skyldes først og fremmest, at borgerne har taget Nabohjælp til sig, mener politiet. Én af de borgere er Lis Rasmussen, som ikke har oplevet indbrud i sit kvarter, siden naboerne begyndte at bruge Nabohjælp.

Når Lis går en tur i sit nabolag, holder hun øje med om alt er, som det plejer at være. Ser hun noget mistænkeligt, sender hun en advarsel ud til sine naboer via Nabohjælp. Møder hun nogen, hun ikke kender, siger hun ’hej’. Det samme gør stort set alle hendes naboer på vejen.  Siden de begyndte på det i 2016, har de ikke haft indbrud.

”Jeg synes, det er dejligt trygt at naboerne holder øje, og det har vi ligesom givet hinanden mandat til via Nabohjælp – vi ville jo aldrig gå og kigge ind ad naboernes vinduer, når nogen er på ferie, hvis ikke det var for Nabohjælp. Vi får advarsler via Nabohjælp, hvis nogen ser noget mistænkeligt. En varevogn vi ikke kender, fx. Det betyder, at vi alle sammen er en lille smule mere opmærksomme på vores område. Og bare det, at vi holder øje, er jo med til at skræmme tyvene væk”, fortæller Lis Rasmussen og tilføjer, at hendes nabolag var relativt indbrudsplaget inden 2016.

Flest nabohjælpere i Greve

Det er ikke kun Lis og naboerne, som oplever færre indbrud. Ifølge tal fra politiet, som måler antallet af indbrudsanmeldelser i privat beboelse i Greve Kommune fra 1.januar – 22.maj, er antallet faldet fra 242 i 2016 til blot 70 i samme periode i år. Det oplyser politiinspektør ved Midt- og Vestsjællands Politi, Michael Flemming Rasmussen:

”Vi har igennem de seneste år satset voldsomt på udbredelsen af Nabohjælp her i politikredsen, for vi kan se at det virker. Når vi øger indsatsen for at skaffe nye Nabohjælpere i en kommune, så ser vi i de fleste tilfælde en klar sammenhæng - mens antallet af Nabohjælpere stiger, så falder antallet af indbrud i private hjem. Et lysende eksempel herpå er Greve Kommune, hvor vi satte alt ind på udbredelsen af Nabohjælp i begyndelsen af 2016, da vi kunne se, at antallet af indbrud steg ganske voldsomt. Siden da er antallet af Nabohjælpere steget, mens antallet af indbrud er faldet markant - ikke mindst i de første mørke måneder af året, hvor indbrudstyvene typisk er ganske aktive”.

Michael Flemming Rasmussen understreger, at nedgangen i indbrudsanmeldelser gælder hele politikredsen – den er dog særligt udtalt i Greve, hvor andelen af husstande, som er tilmeldt Nabohjælp, også er den største i politikredsen med 16 pct.

”Det er en virkelig flot udvikling, og selvom vi ikke kan sige præcis hvor stor en del af faldet, vi kan tilskrive Nabohjælp, så ved vi, at det har en effekt. Forskningen viser, at aktiv Nabohjælp kan forhindre hvert 5. indbrud,” fortæller kommunikationskonsulent i Nabohjælp, Sarah Risbøl Jacobsen.

For yderligere oplysninger kontakt kommunikationskonsulent Sarah Risbøl Jacobsen på tlf.: 9135 7619 eller på mail srj@dkr.dk

Top ti: Kommuner med den største andel af tilmeldte husstande

1. Allerød: 27 pct.
  1. Furesø: 20 pct.
  1. Dragør: 20 pct.
  1. Egedal: 18 pct.
  1. Hørsholm: 17 pct.
  1. Lejre: 17 pct.
  1. Fredensborg: 16 pct.
  1. Hillerød: 16 pct.
  1. Vallensbæk: 16 pct.
  1. Greve: 16 pct.

3 gode råd til Nabohjælp i hverdagen

Hils på alle, du møder i nabolaget – dem du kender og dem du ikke kender. En tyv, som er blevet set, vender ikke tilbage til samme område.

Udveksl telefonnummer med en eller flere naboer, så I nemt kan komme i kontakt.

Fortæl dine naboer, hvis du ser noget mistænkeligt eller hvis du har haft indbrud. Så kan flere holde øje og sikre deres hjem.

Om Nabohjælp fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden
Nabohjælp handler om at forebygge indbrud og skabe tryghed og trivsel for borgerne. Når borgerne bliver mere opmærksomme i deres boligområder, øges opdagelsesmulighederne og derved risikoen for tyvene. Det får dem til at opgive deres forehavende, men giver også borgerne en følelse af kontrol over eget liv i og med, at de selv kan gøre noget for at forebygge kriminalitet. Derudover handler Nabohjælp fra DKR og TrygFonden om, at vi via Nabohjælp kan skabe en større social sammenhængskraft i vores boligområder, og dermed øge trivsel og den oplevede tryghed.

260.000 danskere er tilmeldt Nabohjælp. Hver måned kommer der ca. 4000 nye til.

www.nabohjælp.dk