N1 overtager elnettet i Kibæk

Netselskabet N1 og Kibæk Elværk har indgået en aftale om, at N1 overtager Kibæk Elværks elnet. Handlen blev i går godkendt på en ekstraordinær generalforsamling i Kibæk, hvor et stort flertal i repræsentantskabet stemte for en sammenlægning.

De to netselskaber har i en periode drøftet mulighederne for at N1 kunne overtage elnettet i Kibæk. Den netop underskrevne aftale betyder, at Kibæk Elværk overdrager samtlige rettigheder og aktiver vedrørende elnettet i Kibæk til N1. Netkunderne i Kibæk er med aftalen sikret samme tariffer som øvrige netkunder i N1, ligesom de nu også får en fjernaflæst elmåler inden udgangen af 2020. Desuden bliver Kibæks ca. 1.400 netkunder andelshavere i koncernen ligesom netselskabets øvrige netkunder.

Det er langt fra en ukendt partner, som Kibæk Elværk nu sælger til. Netkunderne i Kibæk vil således være i trygge rammer i nærmest vante omgivelser, og det har været vigtigt i forhold til valg af samarbejdspartner, forklarer Erik Madsen, som er næstformand i Kibæk Elværk a.m.b.a.:

- Hensynet til kunderne har været den overordnede årsag til, at vi har sat vores netaktiviteter til salg. Vi har skullet finde den samarbejdspartner, som kan varetage vores andelshaveres fremtidige interesser bedst muligt, for med alle de regulatoriske forhold, som også de mindre elselskaber er underlagt, er det vanskeligt at drive en rentabel elforsyning. N1 har den nødvendige volumen, og derfor er vi overbeviste om, vores kunder er bedst tjent med at være en del af N1 i fremtiden, pointerer Kibæk Elværks bestyrelse.

Når kunderne kommer på plads i N1 bliver de en del er et stærkt fællesskab, og de vil også fremadrettet være sikret en høj leveringssikkerhed til attraktive priser. For eksempel har N1 i 2017 gennemført tarifnedsættelser på 135 mio. kr., hvilket er kommet alle selskabets kunder til gode. Overtagelsen vil således indebære betydelige tarifnedsættelser for kunderne i Kibæk.

- Vi er glade for at kunne byde vores nye netkunder velkommen i N1. Der foregår i øjeblikket en konsolidering i branchen og med Kibæk Elværks geografiske placering i vores forsyningsområde giver det rigtig god mening at integrere Kibæks netkunder i vores samlede aktiviteter i N1, udtaler Jan Østergaard Jensen, som er direktør i N1.

- I N1 har vi omkring 390.000 netkunder, og de har strøm i kontakten 99,99% af tiden. Vores danske elnet er for nylig blev kåret som verdens bedste målt på forsyningssikkerhed, og det skyldes blandt andet, at energiselskaber gennem årtier har valgt at gå sammen for at udnytte fælles synergier. Det kommer vores nye netkunder i Kibæk også til at nyde godt af, slutter Jan Østergaard Jensen.

Aftalen Mellem Netselskabet N1 og Kibæk Elværk træder i kraft efter Energistyrelsens godkendelse af overdragelse af netbevillingen fra Kibæk Elværk til N1.

For yderligere information:
Erik Madsen, næstformand hos Kibæk Elværk, tlf. 2163 6886