MSC uddeler stipendier til fiskerier og bæredygtighedsprojekter verden over

Verdens største certificeringsorgan, MSC (Marine Stewardship Council), har nu fordelt næsten 1 million dollars til 22 fiskerier og projekter i tolv lande for at fremme mere bæredygtigt fiskeri og global havbevarelse.

En del af MSC's Ocean Stewardship Fund (OSF) uddeler midler i størrelsesordenen $6.500 til $68.000. Stipendierne tildeles fiskere, forskere, ngo'er og studerende til at udføre innovativ forskning og udvikle nye teknologier for at forbedre bæredygtigheden til søs. Satellitmærkning af rokker, søpindsvins bevægelser og udvikling af dybhavskameraer er blot nogle af de projekter, der vil modtage støtte i 2022. Mindst halvdelen af ​​tilskuddene ($ 459.000) vil støtte fiskeri i udviklingsøkonomier, såsom Indonesien, Mexico og Indien, som skal gå over til bæredygtig praksis.

Mange af dette års bidrag fokuserer på at adressere bekymringer om tabet af marin biodiversitet. De vil presse på for forbedringer, der hjælper med at beskytte truede eller beskyttede arter eller sårbare marine økosystemer. Et sådant bidrag vil gøre det muligt for det MSC-certificerede  SATHOAN - fartøj, der fisker efter almindelig tun, at undersøge de langsigtede virkninger af at udsætte rokker, der uforvarende fanges på langliner, tilbage i havet. Ved hjælp af satellitmærkningsteknologi i Middelhavet vil 38 rokker blive mærket, og deres overlevelse efter frigivelsen blive overvåget. Projektet vil også hjælpe med at afsløre mere information om deres biologi og økologi, samt teste visuelle observationer registreret via virksomhedens smartphone-applikation.

MSC-fonden tildeler 5% af sine årlige royalties fra salg af MSC-certificeret bæredygtig fisk og skaldyr for at forbedre bæredygtigheden af ​​det globale fiskeri. Fonden udvider også i år og omfang, da den åbner op for tredjepartsdonationer fra finansfolk. Den schweiziske filantropiske organisation, MAVA Foundation (MAVA), vil give midler til at udføre en bestandsanalyse af blå og røde Palamòs-rejer i det nordvestlige Middelhav. Projektet vil støtte Palamòs røde rejetrawl for at forbedre bæredygtige fiskerimetoder i dets mål om at opnå MSC-certificering.

Siden starten i 2019 har MSC's fond uddelt 64 stipendier på i alt $2,8 millioner.

Her kan du læse mere om årets projekt.
Her kan du læse mere om Ocean Stewardship Fund.

Marine Stewardship Council (MSC) er en international non-profit organisation, der fastsætter globalt anerkendte, videnskabeligt baserede standarder for bæredygtigt fiskeri og forsyningskæden for fisk og skaldyr. MSC-miljømærket og certificeringsprogrammet anerkender og belønner bæredygtig fiskeripraksis og er med til at skabe et mere bæredygtigt marked for fisk og skaldyr. Det er den eneste wild-capture fiskeri certificering og miljømærkning program, der opfylder best practice krav, der er fastsat af både FN's Fødevare-og Landbrugsorganisation (UNFAO) og ISEAL, den globale medlemskab forening for bæredygtighed standarder. For mere information besøg msc.org

MSC stiller nye krav for at redde verdens truede og beskyttede arter – nyt forslag til Fiskeristandard offentliggøres i dag1.2.2022 12:02:06 CET | Pressemeddelelse

I dag lanceres opdateringer til MSC’s Fiskeristandard. Blandt de foreslåede ændringer er nye krav til truede truede og beskyttede arter, hajfinne og spøgelsesudstyr (ghost nets). Interessenter som fiskerierhvervet, forskere, dagligvarehandel, miljøorganisationer og eksperter opfordres til at gennemgå og give feedback om forslagene indtil den 4. april.

Forbrugerne har handlet bæredygtige fiskevarer mere end nogensinde under pandemien - rekordstigning i certificerede MSC-produkter, der sælges5.10.2021 22:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Marine Stewardship Council (MSC, en global non-profit organisation), der er verdens mest købte miljømærke for bæredygtig fisk og skaldyr, anfører i sin nye årsrapport, at salget af bæredygtige fisk og skaldyr er steget med ca. 6 % i 2020-2021. Under pandemien har flere forbrugere valgt at købe mere certificeret fisk og skaldyr.