MSC-mærket

MSC opruster i Danmark

Navnenyt: Med virkning fra 3. april har MSC (Marine Stewardship Council) ansat Ole Schmidt som leder for organisationens danske kontor.

Ole Schmidt har mange års erfaring både fra interesseorganisationer og centraladministrationen og har senest arbejdet som selvstændig rådgiver. Han har arbejdet med emner som handelspolitik, internationale forhold, analyser, bæredygtighed, mærkning og erhvervspolitik, og bringer således en bred erfaring til organisationen.

”Jeg ser MSC som en utroligt spændende organisation, hvor vi skal arbejde på kryds og tværs af mange forskellige meninger og interesser. Der er heldigvis en bred opbakning til tanken om at gøre fiskeriet mere bæredygtigt, og MSC arbejder benhårdt på at øge både udbuddet og efterspørgslen efter bæredygtige fiskeriprodukter,” siger Ole Schmidt.

”Jeg ser MSC’s rolle som en organisation, der stiller skrappe krav til fiskeriet og til hele den efterfølgende kæde hen til forbrugerne. Men det er vigtigt, at vi får markedet med, og derfor skal vi også hjælpe de virksomheder, der gerne vil, til at blive mere bæredygtige. Kravene må ikke blive så høje, at ingen virksomheder kan opfylde dem, eller ingen forbrugere har råd til at købe produkterne. At finde den balance kan give nogle spændinger, og det er en del af min nye opgave, at sikre at alle interessenter i Danmark bliver hørt i MSC, og at MSC’s position er klar for alle,” slutter Ole Schmidt.

Med ansættelsen af Ole Schmidt styrkes MSC i Danmark. Landekontoret København er dog stadig en del af MSC’s Baltiske Region og vil fortsat trække på bl.a. den fiskerimæssige ekspertise hos organisationen i Stockholm.

Ole Schmidt er 52 år, cand.polit. fra Københavns Universitet, bosat i København.

For yderligere kontakt, MSC Danmark:

Emil Ulrichsen, Frontpage

M: emil.ulrichsen@frontpage.dk

T: 40 72 11 07

Information om MSC-mærket

MSC-mærket

Marine Stewardship Council (MSC) er en international Non-Profit organisation, der står bag MSC-mærket, der er kendetegnet af en blå fisk. MSC driver et globalt program, hvor vi samarbejder med vores partnere om at fremme bæredygtige fiskeriprincipper for fisk og skaldyr over hele verden. MSC blev etableret for 20 år siden og er i dag verdens mest anerkendte certificeringsprogram for bæredygtigt, vildtfanget fisk og skaldyr.

For at blive solgt med MSCs blå fisk skal fisk og skaldyr komme fra et fiskeri, der er certificeret af en tredjeparts certificeringsorganisation efter MSC´s fiskerimiljøstandard for bæredygtigt fiskeri.

Standarden er udviklet i sammen med eksperter, herunder forskere, videnskabsfolk, fiskerne og miljøorganisationer. Standarden opdateres løbende for at sikre, at den fortsat afspejler den internationalt bedste praksis inden for havforvaltning.

Certificering kræver bl.a. at fiskeriet kan sikre:

• At fiskebestandene er bæredygtige/er fra en sund bestand - der er nok fisk tilbage i havet for at reproducere.
  • At havmiljøet bevares, så det kan understøtte livet i havet.
  • At fiskeriet har implementeret effektive forvaltningsplaner, der sikrer at man hurtigt kan reagere ved ændringer i status quo.

Følg pressemeddelelser fra MSC-mærket

Flere pressemeddelelser fra MSC-mærket

Sundt og bæredygtigt påskebord31.3.2020 17:49:02 CESTPressemeddelelse

Vidste du, at påske er den tid på året, hvor vi spiser flest fisk - og drikker rigtig meget øl? Så ligegyldigt om I mødes virtuelt - eller bare hygger derhjemme med de dejlige påskeretter - kommer der jo nok både sild, rejer og øl på bordet. Med de rette valg kan du gøre dit påskebord ekstra bæredygtigt. Smid den grønne dug på bordet i mere end én forstand, når I spiser fisk og drikker øl i påskedagene. For I behøver ikke gå længere end til supermarkedet for at finde de bæredygtige varer.

Suspenderingen af MSC-certificering for al makrel i Nordøstatlanten annonceres i dag1.2.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

MSC certificeringen for alle makrelfiskerier i det nordøstlige Atlanterhav vil blive suspenderet lørdag d. 2 marts 2019. Det blev annonceret i dag ved offentliggørelsen af rapporten fra den fremskyndede revision af alle makrelfiskerier i det nordøstlige Atlanterhav, der er med i MSC-programmet. Makrel fanget fra og med d. 2. marts kan ikke sælges som MSC-certificeret eller bære det blå MSC-mærke. Suspenderingen gælder for alle fire makrelcertifikater, fordelt over 8 lande (se noter) og samlet 700 fartøjer.