MSC indfører strengere krav for certificeret tunfiskeri

MSC nye fiskeristandard har konsekvenser for tunfiskeriet. Nye data viser, at fangst af certificeret tun nu overstiger 2 mio. tons

Nye data offentliggjort i dag af Marine Stewardship Council (MSC) viser fortsat vækst i tunfangst og tunprodukter certificeret til MSCs globale standarder for bæredygtigt fiskeri.

MSC-certificerede fiskerier står nu for fangsten af mere end 2 millioner tons tun om året, hvilket er næsten halvdelen (47%) af den globale vilde kommercielle tunhøst. Som følge heraf overstiger antallet af brands, der sælger tun med MSC-mærket, nu 430, hvilket er en stigning fra 126 i 2015, efterhånden som virksomheder begynder at gøre alvor af løfter om kun at købe certificeret bæredygtig tun*.

Stigende bæredygtigt momentum driver forbedringer i tunfiskeriet

Dataene, der er inkluderet i en opdatering af MSC's håndbog om bæredygtig tun, viser det voksende momentum i certificering og salg af bæredygtig tun. Detailhandlens, mærkevarernes og fiskeriets forpligtelser til bæredygtig tun kombineret med stigende forbrugerefterspørgsel og fremskridt inden for de teknologier, der muliggør bæredygtigt fiskeri, er nu begyndt at levere håndgribelige fordele. I de sidste tre år frem til marts 2022 lykkedes det MSC-certificerede tunfiskerier at forbedre sig ift. 38 certificeringsbetingelser, hvilket bidrog til at beskytte havene og fiskebestandene yderligere.

Fortsatte udfordringer adresseres i ny, strengere fiskeristandard

Der er dog stadig udfordringer med hensyn til at sikre tunfiskeriets bæredygtighed på lang sigt. En ny briefing, MSC Fisheries Standard version 3.0: Considerations for Tuna Fisheries, der også blev offentliggjort i dag, skitserer, hvordan forbedringer af kravene til MSC-certificering vil påvirke tunfiskeriet fremover.

Blandt de forbedringer, der er af særlig relevans for tunfiskeriet, findes strengere krav angående fisketiltrækningsanordninger (FAD'er), fiskeri af hajfinner, truede og beskyttede arter (ETP) samt effektiv overvågning, kontrol og overvågning.

Den reviderede standard, der lanceres i slutningen af oktober, fastsætter også nye krav til fangststrategier for fiskeri, der forvaltes af regionale fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO'er), herunder notfiskeri og langlinefiskeri med tun.

"I Danmark ser vi en stor stigning i salget af MSC-certificeret tun i butikkerne. Fra 2020 til marts 2022 er salget af MSC-mærket tun fordoblet. Flere og flere vælger bæredygtigt, og dagligvarehandlen tager også et større ansvar for at sikre et stabilt og bæredygtigt sortiment i butikkerne,” siger Linnéa Engström, programdirektør for MSC i Skandinavien og Østersøregionen.

# SLUT #

Bemærkninger til redaktører:

1. * Detailhandlere og varemærker, der er medvirkende til at drive væksten i SALGET af MSC-certificeret tun, omfatter Lidl i Tyskland, Walmart i USA, Bolton Group i Europa, Princes i Holland, Tesco i Storbritannien og American Tuna i USA. I Danmark er det især REMA 1000.
  2. Briefinger og andre oplysninger om MSC-certificeret tun kan downloades på msc.org/tuna (på engelsk).
  3. Dr. Rohan Currey præsenterer konsekvenserne af den nye MSC-fiskeristandard for tunfiskeriet på World Tuna Trade Conference & Exhibition den 12. oktober. En optagelse af hans præsentation vil være tilgængelig om kort tid på msc.org. For at modtage link til den direkte i din indbakke kan du tilmelde dig MSC's nyhedsbrev om tun (nederst på siden).

Marine Stewardship Council (MSC)er en international non-profit organisation. MSC er det eneste globale certificeringsprogram for vildtfanget fisk, der opfylder kravene til bedste praksis i både FN's Fødevare- og Landbrugsorganisation (FAO), Global Sustainable Seafood Initiative (GSSI) og ISEAL, den internationale organisation for bæredygtighedscertificeringer. Når et fiskeri opfylder MSC's standard for bæredygtigt fiskeri, kan fangsten sælges som MSC-mærket. Certificering er åben for alle fiskere, der fanger fisk og skaldyr fra hav eller ferskvand. I dag er mere end 400 fiskerier i over 35 lande MSC-certificerede.msc.org/dk

MSC giver Årets Guldfisk til LETZ SUSHI for arbejdet med at fremme bæredygtig fisk og skaldyr i restaurantverdenen12.11.2022 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

Med sit vedholdende fokus på bæredygtighed, ansvarlighed og økologi, hvad enten det angår fisk, ris eller emballage, har LETZ SUSHI taget faklen og vist hvor langt man kan komme med og på stærke værdier, der hjælper verden i den rigtige retning. Derfor modtog restaurantkæden onsdag en pris fra non-profit organisationen Marine Stewardship Council (MSC), ved MSC’s årsmøde i Aalborg.

Ny MSC-fiskeristandard vil drive fremskridtet inden for bæredygtigt fiskeri, siger CEO26.10.2022 12:00:29 CEST | Pressemeddelelse

Marine Stewardship Councils (MSC) lancerer i dag sin nye globale bæredygtighedsstandard for vildtfangede fisk og skaldyr. Den nye MSC-standard sikrer, at fisk og skaldyr, der sælges med det blå miljømærke, fortsat vil komme fra fiskerier som er verdensledende inden for bæredygtighed, da standardens krav til beskyttelse af havets dyreliv, fiskebestande og økosystemer er blevet stærkere.