MSC certificering anerkendt af Tokyo 2020Os organisationskomité

MSC er den mest omfattende og globalt anerkendte mærkningsordning for bæredygtig fisk og skaldyr. Det er tredje gang, efter London (2012) og Rio (2016) at MSC har spillet en rolle i at støtte de olympiske og paraolympiske leges organisationskomité i at nå deres bæredygtighedsmål ved verdens største sportsbegivenhed.

Med et bæredygtighedskoncept der er sammenfattet i ‘Be Better, Together - for the planet and the people’[1], (Vær bedre, sammen - for planeten og for menneskerne) og Sustainable Sourcing Code for Fishery Products (bæredygtig indkøbspolitik for fisk) [2], har oganisationskomitéen besluttet at leverandører til legene skal anskaffe deres fiskeriprodukter, så de overholder en række kriterier om deres miljøpåvirkning på marine økosystemer. Fisk og skaldyr som er uafhængigt certificeret til MSC standarden overholder disse kriterier.

MSC standarden er den eneste standard og mærkningsordning for vildtfanget fisk og skaldyr, som lever op til best practice retningslinjerne fra FAO (FNs Fødevare- og landbrugsorganisation) og ISEAL (den globale medlemsorganisation for bæredygtighedsstandarder).

For at blive certificeret som bæredygtige, skal fiskerierne leve op til de en mængde krav i MSC standarden, der relaterer til fiskebestandens bæredygtighed, minimering af den miljømæssige påvirkning, og effektiv styring af fiskeriet.

Marine Stewardship Council (MSC) er en international non-profit organisation, der blev grundlagt i 1997 for at fremme og udbrede bæredygtigt fiskeri

Spis miljømærket tun i dag for at sikre, at der er tun i fremtiden2.5.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

2. maj er international tun-dag. MSC (Marine Stewardship Council) lancerer derfor en kampagne sammen med bl.a. LETZ SUSHI for at gøre opmærksom på, at tun er en afgørende fiskeart for de marine økosystemer. Derfor er det særlig vigtigt, at tun fiskes bæredygtigt. I dag er der mulighed for, at danske forbrugere kan vælge MSC-certificeret tun både på dåse, frost, på restauranter og spisesteder.

Danskerne køber meget mere bæredygtig fisk og skaldyr19.1.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Når du næste gang er ude og købe fisk i din lokale dagligvarebutik og tager en pakke med MSC eller ASC-logoet på, så er du ikke alene. Faktisk er forbruget af MSC mærkede fisk steget med 13% fra 2019 til 2020. Især er udviklingen i REMA 1000 stukket helt af med en stigning på 50%, efter at størstedelen af deres udvalg er blevet MSC-certificeret. Supermarkedet er danskernes foretrukne fiskehandler. 80% af de danske forbrugere plejer at købe deres fisk og skaldyr i supermarkeder, og de køber i stigende grad fisk, der er mærket med det bæredygtige MSC-mærke. Over de sidste fem år er det steget med 43%. Derfor har det stor betydning for havenes bæredygtighed, hvad den enkelte dagligvarebutik vælger at sælge. Ukendte danske fisk på menuen Danskernes favoritfisk er laks, rødspætte, rejer, tun og torsk. Men ukendte gode spisefisk rykker også. REMA 1000 har indført lidt mere usædvanlige ferske sæsonfisk, som f.eks. mørksej, kuller og kulmule med MSC-mærket i køledisken. “Når en kæde som REMA 1

MSC: Fremskridt for bæredygtigt fiskeri – men store udfordringer forude1.10.2020 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Behov for øget indsats for at imødegå de presserende udfordringer, som vores have står over for. Marine Stewardship Council - en international, almennyttig organisation, der sætter en global standard for bæredygtigt fiskeri – siger i sin nye årsrapport, at der er opmuntrende fremskridt i overgangen til bæredygtigt producerede fisk og skaldyr, men at momentum skal øges for at imødegå de enorme udfordringer havene står over for.