Motorvejsopladning er kun et skridt på vejen

TEKNIQ Arbejdsgiverne roser regeringen for at planlægge flere ladestandere ved de danske motorveje men efterlyser samtidig en national plan for opbygningen af en samlet ladeinfrastruktur, hvis der skal flere elbiler på vejene.
Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Regeringen vil bruge 500 mio. kroner til at opstille cirka 630 hurtigladepladser ved de danske motorveje. Det var en del af indholdet, da det store infrastrukturudspil i dag blev præsenteret.

”Det er den rigtige vej at gå, at man på denne måde kommer både de nuværende og kommende elbilejere i møde – især med tanke på, at hurtigladepladserne efter planen skal fordeles over hele landet,” siger Troels Hartung, chefkonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Han understreger dog samtidig, at det er vigtigt, at arbejdet med at skabe den nødvendige ladeinfrastruktur ikke begrænses til motorvejene.

”Lige nu er der sorte huller på ladestanderlandkortet, hvor der ikke er tilstrækkelig adgang til offentligt tilgængelige ladestandere. Derfor er det godt, at man har blik for, at ladestanderne skal fordeles over hele landet. Men det er ikke nok at satse på hurtigladestandere ved motorvejene. Rigtig mange bilejere har ikke mulighed for at lade på egen grund, fx fordi de bor i lejlighed. For disse er det vigtigt, at det bliver let at lade i forbindelse med fx arbejde, indkøb eller tæt på sin bopæl. Derfor er det vigtigt, at man hurtigst muligt får opstillet en samlet plan – både nationalt og kommunalt – for, hvor, hvornår og hvordan, ladestanderne skal opsættes,” siger Troels Hartung og forklarer:

”Vi kan se, at muligheden for at lade sin bil op betyder næsten lige så meget som prisen på selve bilen, når bilejerne overvejer, om det er tid til at udskifte benzin og diesel med el. For nylig gennemførte vi en befolkningsundersøgelse, der viste, at flere offentligt tilgængelige ladestandere ville have nogen eller større betydning for 61 procent af de danske boligejeres lyst til at købe en elbil. Kun 12 procent svarede, at det ikke havde nogen betydning.”

”Så hvis vi vil leve op til regeringens ambitioner om at få flere elektriske køretøjer ud på vejene, gælder det om at sætte turbo på opstillingen af ladestandere i hele landet, så vi sikrer, at ladestandarinfrastrukturen er på forkant med behovene,” siger Troels Hartung.

Behovet for en klar ladestanderstrategi var da også et af nøglepunkterne, da elbilkommissionen tilbage i februar præsenterede sin 2. delrapport. I den anbefalede man, at det offentlige Danmark – herunder også kommunerne – skulle være med til at drive udviklingen og på den måde motivere danskerne til at tage det elektriske spring ud på asfalten.

Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 28 73 73 39

Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.