Motionsløb er perfekt til din sunde livsstil

Overvejer du at begynde at løbe, fx som et supplement til en slankekur eller en sundere livsstil? Motionsløb er en af de nemmeste og mest effektive former for hverdagsmotion, og det er noget, som utroligt mange danskere finder glæde af i hverdagen. Løb er godt for både krop og sjæl, men der er nogle ting, som det er godt at vide, inden du går i gang.

Hvorfor løb?

Motionsløb er som nævnt utroligt godt for både krop og sind. Løb er en af de bedste måder at komme i form på og få en bedre kondition. En god kondition vil med tiden forebygge alskens alvorlige, kroniske sygdomme såsom diabetes og hjertesygdomme. Derudover aktiverer du også mange forskellige muskler, når du løber. Dette gælder især de store muskelgrupper i underkroppen. Din krop vil altså blive stærkere.

Løb er også godt for din mentale sundhed. Dette skyldes, at din hjerne frigiver endorfiner, dopamin og serotonin, når du træner. Disse stoffer medvirker, at du efter en løbetur føler dig glad og tilfreds i sindet og rolig i kroppen.

Motionsløb er også en god måde at tabe sig på. Når du løber, forbrænder du nemlig mange kalorier af. Du kan fx kombinere dit løb med en livsstilsændring, såsom LCHFDukan eller en 5:2 faste

Inden du starter

Der er mange forskellige måder at dyrke motionsløb på, og du vil have gavn af at overveje, hvad der passer til dig. Nogle løber alene, andre på løbebånd og nogle løber i løbeklubber. Fordelen ved at løbetræne alene er, at du oftest på løbeturen vil kunne give slip på dine tanker. Du vil kunne lade tankerne flyve, og på denne måde kan en løbetur blive et mentalt frirum.

Andre kan lide det sociale samvær, som findes i løbeklubber. Nogle kan ligeledes lide at konkurrere med andre – dette er der også rig mulighed for i en løbeklub. Måske det også vil kunne virke motiverende for dig, at der er folk omkring dig, som ser på dig, mens du løber?

Overvej, hvad der passer til dig, og hvad du har lyst til, og gå så i gang med at lægge en plan for din fremtidige løben. På denne måde kan du sætte nogle målsætninger for dig selv, og du har hermed noget, du kan holde dig selv obs på.

Tips og tricks

Der er flere gode ting, som det er vigtigt at vide, inden du begynder at løbe. En vigtig ting at huske, inden du løber, er fx opvarmning. Det er vigtigt at klargøre både din krop og din hjerne på, at du skal ud og løbe, og dette kan opvarmning bidrage til. Derudover vil en god opvarmning kunne forøge din fysiske præstationer under selve løbeturen.

Sørg også for, at du er hydreret og ikke går sukkerkold undervejs på din løbetur. Mange løbere spiser noget sukkerholdigt, når de kommer hjem fra løbeturen, for at holde blodsukkeret stabilt. Dette kunne for eksempel være frisk frugt eller rosiner.

Det er også en god ide at undersøge de forskellige former for motionsløb. Nogle dyrker intervaltræning, mens andre foretrækker kontinuer langdistanceløb – lav din research og find ud af, hvad du har lyst til.