Mona Striib: Et helt igennem elendigt lovforslag

Formanden for FOA kalder regeringens lovforslag om at afskaffe Store Bededag ”et selvmål”.

”Det er et helt igennem elendigt lovforslag, som desværre vil ramme danske lønmodtagere hårdt. De skal arbejde mere, og mange står til at miste penge. I tillæg kan vi se ind i besparelser i kommuner, regioner og stat,” siger Mona Striib, forbundsformand i FOA, der repræsenterer cirka 170.000 medlemmer.

”Jeg er dybt forundret over, at regeringen har valgt at tromle lovforslaget igennem i stedet for at indkalde til en trepartsforhandling, som fagbevægelsen har foreslået. At man dertil vælger den værst mulige timing midt i overenskomstforhandlingerne på det private område, er tæt på vanvittigt,” siger Mona Striib.

”Jeg tror ikke, at der er mange af FOAs medlemmer, der køber regeringens sammenkobling om, at de skal gå glip af en fridag og arbejde mere for at finde penge til forsvaret. Det klinger hult, når samme regering netop har givet store skattelettelser til de rigeste her i landet,” siger Mona Striib.

Formanden for landets tredjestørste fagforening påpeger desuden, at en række økonomer har sået tvivl om de påståede arbejdsudbudsgevinster ved at afskaffe Store Bededag.

”I mine øjne er det her et selvmål. Der foregår et kæmpe arbejde i det offentlige med at fastholde og rekruttere arbejdskraft inden for fx ældre- og sundhedsområdet. Det her er et gok i nødden til den indsats. Jeg vil stærkt opfordre regeringen til at pille lovforslaget af bordet og indkalde parterne til forhandlinger. Vi stiller naturligvis op,” siger Mona Striib.

FOA er Danmarks tredjestørste fagforbund - med ca. 169.000 medlemmer fordelt på 32 afdelinger. Størstedelen er ansat i kommuner og regioner, og vi organiserer også privatansatte.

FOA-formand ser både gode takter og bitre piller i regeringsgrundlag14.12.2022 13:24:52 CET | Pressemeddelelse

”Jeg ser mange gode takter i regeringsgrundlaget, og samlet set er der grund til at være glad for resultatet. Jeg havde frygtet et langt mere ulighedsskabende grundlag, og det ser vi ikke. Men jeg ser bestemt et par bitre piller, der skal sluges, for de danske lønmodtagere.” Sådan siger Mona Striib, forbundsformand for FOA, om det regeringsgrundlag, som netop er fremlagt på et pressemøde. ”Jeg er meget tilfreds med, at den nye regering fastholder velfærdsløftet, og lader pengene følge med, når der kommer flere ældre og børn. Det har været afgørende for FOA, fordi vores velfærd og medarbejderne allerede i dag er under et voldsomt pres,” siger Mona Striib. Hun glæder sig over, at valgløftet om at bruge tre milliarder på at løfte løn- og arbejdsvilkår for offentlige ansatte har fundet vej ind i det nye regeringsgrundlag. ”Rekruttering af medarbejdere bliver afgørende for, at vi kan sikre en værdig pleje, sundhed og omsorg i de kommende år. Løn og gode arbejdsvilkår spiller naturligvis en