Modebranchens grossister må stramme bæltet
Det er en dansk modebranche i økonomisk tilbagegang, der i denne uge virtuelt præsenterer kollektioner på Modeugen i København. Deloittes seneste analyse af modebranchen viser, at engroshandlen er hårdt ramt af coronarestriktioner og faldende efterspørgsel på eksportmarkederne.
Af de seneste regnskaber fra 2019/2020 fremgår det, at det gennemsnitlige driftsresultat pr. ansat er faldet 30 procent fra 362.000 kroner i 2018/2019 til knap 250.000 kroner i 2019/2020. Ligeledes lander den gennemsnitlige overskudsgrad på 7,9 procent mod 12,6 procent året før. Morten Gade Steinmetz, der er brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte, understreger branchens sårbare tilstand.
”Vi ser en opbremsning på flere eksportmarkeder og især i Tyskland, hvortil modebranchen eksporterer mest. Dertil har lukkede landegrænser og fysiske butikker ikke gjort det nemmere at afsætte varer ud af landet,” siger Morten Gade Steinmetz og tilføjer, at vi endnu ikke har set effekten af den anden COVID19-nedlukning.
Små aktører særligt hårdt ramt
Særligt de mindre grossister med 10-24 ansatte har det svært. Fra 18/19 til 19/20 er deres overskudsgrad i gennemsnit faldet fra -0,5 procent til knap -14 procent. Ifølge Morten Gade Steinmetz kan kapacitetsudfordringer være en årsag:
”De mindre handlere har hårde odds imod sig. Mens de store aktører nemmere kan tilpasse medarbejderstaben og ressourcerne, har de mindre grossister måske kun én af hver funktion, som ikke kan undværes. De skal bruge en designer, en indkøber og en skrædder for at få forretningen til at køre rundt, og det gør dem mindre omstillingsparate i krisetider,” siger han
Digitalisering og bæredygtighed
Med coronakrisens rystelser og den økonomiske tilbagegang mener Morten Gade Steinmetz, at der netop nu er en oplagt anledning til at stoppe op og gentænke forretningsmodellen. Især når det kommer til købsadfærd og bæredygtighed:
”Tiden er inde til at reflektere over, om den måde man som engrosvirksomhed driver forretning på, matcher den ændrede købsadfærd på de forskellige eksportmarkeder. Eksempelvis har bæredygtighed en stor plads i forbrugernes bevidsthed, og de forventer i stigende grad at købe fra modebrands, der producerer med miljømæssig omtanke,” siger han og fortsætter:
”Det er vigtigt, at virksomhederne skruer op for datadisciplinen og reagerer på den ændrede købsadfærd og de input, de får fra deres agenter. De skal sørge for at tilpasse kapacitetsomkostningerne og købe rigtigt ind, så de ikke ender med at ligge inde med for mange varer. Hvis de lykkes med det, vil det både komme deres forretning og miljøet til gavn”.
Nøgleord
Kontakter
Morten Gade Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen, 23619804 / msteinmetz@deloitte.dk
Johannes Nørgaard, presseansvarlig, 60863444 / jonoergaard@deloitte.dk
Billeder
Links
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
Flere danskere scroller i stedet for at sove23.11.2023 06:23:52 CET | Pressemeddelelse
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen8.11.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater4.10.2023 09:20:47 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum