Deloitte

Modebranchen stiller om til bæredygtighed

Del

En bølge af miljøhensyn skyller ind over modebranchen, og de mest fremsynede virksomheder er godt i gang med at leve op til forbrugernes krav om bæredygtige produkter. Branchen er fortsat præget af lav indtjening, viser Deloittes analyse af virksomhedernes regnskaber.

"Især de unge forbrugere ser med stor alvor på klima, ressourceforbrug og tøjspild. De er morgendagens købestærke generation, så modebranchen er tvunget til at lytte til dem,” siger Deloittes ekspert i modebranchen Morten Gade Steinmetz.
"Især de unge forbrugere ser med stor alvor på klima, ressourceforbrug og tøjspild. De er morgendagens købestærke generation, så modebranchen er tvunget til at lytte til dem,” siger Deloittes ekspert i modebranchen Morten Gade Steinmetz.

I løbet af få år vil de fleste forbrugere vælge tøj, sko, smykker og anden mode ud fra leverandørernes hensyn til miljø og klima. Det spår Deloitte i undersøgelsen Global Powers of Luxury Goods 2019, og tendensen understøttes af Deloittes årlige analyse af Modebranchen 2019.

Modeanalysen 2019 bekræfter imidlertid, at detailhandlen fortsat er under pres, fordi forbrugerne køber stadig mere tøj, sko og smykker på nettet.

Presset branche
Regnskaberne for 2018 viser således en marginal fremgang for danske modevirksomheder med et gennemsnitligt driftsresultat pr. ansat på knap 50.000 kr. i 2018 sammenlignet med knap 45.000 kr. året før. Seks ud af ti danske modevirksomheder havde overskud i 2018, men mange virksomheder befinder sig hele tiden lige på grænsen mellem plus og minus.

”Netop derfor er det afgørende, at modevirksomhederne brander sig, finder nicher og fokuserer på specialiserede produkter for at overleve. Og her spiller bæredygtighed en stadig større rolle. Især de unge forbrugere ser med stor alvor på klima, ressourceforbrug og tøjspild. De er morgendagens købestærke generation, så modebranchen er tvunget til at lytte til dem,” siger Deloittes ekspert i modebranchen Morten Gade Steinmetz.

Han tilføjer, at modevirksomheder eksempelvis skal tænke i andre materialer end bomuld, som kræver mange ressourcer i form af vand og energi at fremstille. Desuden skal varer produceres tættere på kunderne, så der kan spares på lange transportveje med skibe og fly. Og endelig skal der købes ind efter behovet for at undgå afbrænding af nyt tøj, der ikke bliver solgt i tide.

Tyske krav
Morten Gade Steinmetz understreger, at modebranchens virksomheder typisk er meget omstillingsparate og derfor har gode forudsætninger for at imødekomme forbrugernes krav.

”Virksomhederne er vant til at styre efter skiftende modetrends og nye kollektioner til hver årstid. Og de fremsynede virksomheder ved godt, at de skal tænke bæredygtighed ind i forretningen, hvis de vil have en plads på fremtidens marked,” siger Morten Gade Steinmetz.

Han peger på Tyskland som et voksende eksportmarked for danske modevirksomheder. Og netop på det tyske marked vinder bæredygtighed voksende indpas. Tyske stormagasiner forlanger således dokumentation for, at produkterne og leveringskæderne overholder tyske standarder for klima- og miljøhensyn.

I 2018 eksporterede danske modevirksomheder for 9,3 mia. kr. til Tyskland ud af en samlet eksport på 31 mia. kr. Især branchens mange små og mellemstore virksomheder går efter at øge deres eksport.

Digital omstilling
Morten Gade Steinmetz ser imidlertid også muligheder for, at en digital omstilling i detailhandlen kan bringe omsætning tilbage til de fysiske butikker.

”I takt med digitaliseringens udbredelse får leverandører og butikker mulighed for at udveksle stadig flere data. Dermed kan de modehuse, der både har netbutikker og fysiske butikker, guide forbrugerne videre til lokale butikker. Her kan forbrugerne få de ønskede varer med det samme i stedet for at vente en, to eller flere dage på pakkeposten,” siger Morten Gade Steinmetz.

Han understreger dog, at der fortsat er en række praktiske udfordringer, der skal løses, før det bliver muligt at udveksle data mellem branchens aktører.

NB: Nøgletal fra Modeanalysen 2019 er vedhæftet som PDF

Nøgleord

Kontakter

Morten Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen, tlf. 23 61 98 04, msteinmetz@deloitte.dk
Mikkel Løndahl, pressechef i Deloitte, tlf. 21 15 49 25

Billeder

"Især de unge forbrugere ser med stor alvor på klima, ressourceforbrug og tøjspild. De er morgendagens købestærke generation, så modebranchen er tvunget til at lytte til dem,” siger Deloittes ekspert i modebranchen Morten Gade Steinmetz.
"Især de unge forbrugere ser med stor alvor på klima, ressourceforbrug og tøjspild. De er morgendagens købestærke generation, så modebranchen er tvunget til at lytte til dem,” siger Deloittes ekspert i modebranchen Morten Gade Steinmetz.
Download
Morten Steinmetz
Morten Steinmetz
Download
Morten Steinmetz
Morten Steinmetz
Download

Vedhæftede filer

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

Global undersøgelse: Topledere vægter ansvarlighed og bæredygtig vækst over bundlinje21.1.2019 06:58:08 CETPressemeddelelse

Positiv påvirkning af samfundet ud fra tankegangen ”do well by doing good” og forbedring af medarbejderes kompetencer står øverst på de globale toplederes agenda, viser ny global undersøgelse. - Vi ser et markant ryk i retning af, at lederne indstiller det lange strategiske lys mod at blive én af vinderne i det 21. århundrede, siger Deloittes topchef Anders Dons.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum