Mod og robotter hev DI’s Initiativprisvinder ud af konkursen

220 paller bliver hver eneste time spyttet ud fra samlebåndene på Tingsted Savværk og Emballage ApS i Aarsballe. Det går nemlig godt for savværket, som har gjort det umulige: Vendt en truende konkurs til en strålende forretning og ikke mindre end femdoblet produktionen i løbet af få år.

En bedrift, der på fredag den 6. oktober hædres med DI Bornholms Initiativpris 2017.

Med investeringen i Danmarks mest moderne og effektive fuldautomatiske palleanlæg er det lille savværk ved Almindingen blevet trukket ud af krisen og ind i fremtiden.

- Tingsted Savværk og Emballage ApS er en solstrålehistorie ud over det sædvanlige. Med dygtige, omstillingsparate medarbejdere og en investor, der kunne se mulighederne, er det lykkedes at fastholde vigtige arbejdspladser på Bornholm. Det er sådan et initiativ, vi gerne vil hylde med DI Bornholms Initiativpris, og derfor er virksomheden den helt rigtige modtager, siger Kenn Kjellberg, formand for DI Bornholm.

Tingsted Savværk og Emballage ApS er historien om det lille familieejede Tingsted Savværk, der tilbage i 2012 stod over for en konkurs, selv om ejere og medarbejdere arbejdede i døgndrift for at få virksomheden til at løbe rundt. Og så er det historien om en mand, der så et potentiale i virksomheden og dens erfarne medarbejdere.

Investoren Kim Christiansen, ejer af Rø Holding ApS, kendte ejeren af Tingsted Savværk og kunne ikke se passivt til, mens virksomheden stod til at skulle lukke. Derfor valgte han at overtage savværket og foretage de investeringer, der skulle til for at gøre den i stand til at klare sig i konkurrencen. Eller som Kim Christiansen selv udtrykker det:

- Det var en investering med hjertet, men selvfølgelig også et spørgsmål om, at der lå en værdi i virksomheden, som RØ Holding kunne skabe grundlaget for at indfri.

Kim Christiansens investering i savværket betød en modernisering og automatisering for næsten 13 mio. kr. De mest nedslidende opgaver blev erstattet af robotter, som betød, at medarbejderne slap for de tunge løft og meget ensartede arbejdsrytmer. I løbet af de senere år har det konkursramte savværk udviklet sig til en veldreven moderne virksomhed med et flot overskud.

- Kim Christiansen har i den grad haft modet til at investere på et tidspunkt, hvor mange andre stadig brugte tid på at ømme sig efter krisen. Samtidig har han haft nogle klare visioner for, hvor og hvordan virksomheden kunne udvikles. Det er enormt vigtigt for Bornholm, at vi har ildsjæle, der kæmper for at fastholde arbejdspladser og kompetencer på øen, og det synes vi fortjener den anerkendelse, der ligger i DI Bornholms Initiativpris, siger Kenn Kjellberg.

Tingsted Savværk arbejder i øjeblikket på at starte en produktion af træbriketter og -piller op på Bornholm, så det gode træ fra Almindingen udnyttes til fulde. Og Kenn Kjellberg glæder sig til at følge virksomhedens grønne ambitioner:

- Der er ingen tvivl om, at Tingsted Savværk og Emballage ApS ikke hviler på laurbærrene, og jeg glæder mig til at se, hvordan virksomheden vil udvikle sig i fremtiden, siger DI Bornholms formand Kenn Kellberg.

Sammen med formand for Erhvervs- og beskæftigelsesudvalget i Bornholms Regionskommune, Lotte Helms, overrækker næstformand i DI Bornholm, Michael Almeborg, DI Bornholms initiativpris til Tingsted Savværk og Emballage ApS fredag den 6. oktober kl. 11.00 på virksomheden, Segenvej 22, Aarsballe. Pressen er velkommen til prisoverrækkelsen.

Som vinder af DI Bornholms Initiativpris 2017 er Tingsted Savværk og Emballage ApS én af i alt 18 kandidater til DI’s nationale Initiativpris, der overrækkes af H.K.H. Prins Joachim på DI’s årlige konference for små og mellemstore virksomheder til januar.

For yderligere oplysninger kontakt formand for DI Bornholm Kenn Kjellberg, tlf.: 4030 0599 eller konsulent i DI Mette Høst, meho@di.dk, tlf.: 6133 0183.

Konsulent Mette Høst
Mail: meho@di.dk

Bornholm er bedst øst for Storebælt: Samarbejde om medarbejdere giver pote3.9.2018 21:30pressemeddelelse