Mød Danmarks længst siddende fanger i ny TV 2-podcast

Naum Conevski og Seth Sethsen har begge siddet i fængsel i mere end 36 år og fortæller nu deres historie i TV 2s podcast 'Skyggesiden: Låst inde for livet'.

En fængselsdom på livstid betyder i Danmark, at man tidligst kan prøveløslades efter 12 år, og livstidsfanger afsoner i gennemsnit 17 år. Men der findes også en særlig gruppe af fanger, som af forskellige årsager afsoner meget længere tid bag tremmer.

I den nye TV 2-podcast 'Skyggesiden: Låst inde for livet' kan man møde de allerlængst siddende fanger i danske fængsler lige nu: Naum Conevski og Seth Sethsen.

Efter en lang proces med ansøgninger og godkendelser er det lykkedes for journalist Anders Lomholt at optage interviews med de to fanger, der nu bliver til en podcast i fire afsnit og en tv-dokumentar i to afsnit. Podcasten kan høres allerede nu, mens tv-dokumentaren kan ses  mandag 22. maj på TV 2 og TV 2 Play.

- Seth Sethsen og Naum Conevski kan blive de første danske fanger i nyere dansk historie, som sidder i fængsel på livstid - altså forstået på den måde, at de sidder inde en menneskealder og aldrig kommer på fri fod. Når man ser nærmere på, hvorfor de har afsonet så længe, er det tydeligt, at det handler mindre om selve forbrydelsen og mere om, at de efter årtier bag tremmer ikke længere kan eller vil leve op til Kriminalforsorgens krav til at sætte livstidsfanger på fri fod, siger Anders Lomholt, der er vært på podcasten.

- Og så handler det om det her stempel, de begge to fik for mange år siden: At de er for farlige til at komme ud. Men i dag er de jo gamle mænd, så holder de her grunde stadigvæk? Det vil jeg gerne prøve at finde ud af ved at møde dem selv og undersøge deres sager, siger Anders Lomholt.

Retssikkerheden står sin prøve

Podcasten giver igennem fire afsnit lytteren muligheden for at høre de to dømte fortælle deres egen historie til Anders Lomholt. Man får undervejs indblik i de voldsomme forbrydelser, der førte til deres domme.

Seth Sethsen afsoner for i 1985 at have begået flere røverier og skudt og dræbt en taxachauffør. Naum Conevski står bag voldtægt, røveri og mordet på to unge mænd i 1984 i en sag, der blev kendt som 'Dobbeltdrabet på Femøren'.

- Det her er jo to spektakulære og opsigtsvækkende drabssager, men der er også noget mere principielt på spil omkring vores retssikkerhed og hele idéen om at straffe. For hvem gavner det, når fanger afsoner straffe på op mod 40 år, og hvordan håndterer vores fængselssystem de længst siddende fanger? Det håber jeg, at podcasten kan gøre lytterne klogere på, siger Anders Lomholt.

Alle fire afsnit af 'Skyggesiden: Låst inde for livet' kan høres fra onsdag 17. maj. TV 2-dokumentaren 'Låst inde for livet' i to afsnit kan ses på TV 2 Play mandag 22. maj.