Mobile autoværn skal øge sikkerheden ved arbejde om natten

Natten mellem torsdag og fredag i denne uge kommer de nye mobile overledninger i brug som et redskab til at kunne udføre en lang række vedligeholdsarbejder samtidig på Storebælts østbro i løbet af nattetimerne.

Overledningerne blev tidligere på året monteret på Storebæltsforbindelsen som del af en omfattende sikkerhedspakke, baseret på den nyeste teknologi på området. Formålet er at sikre hurtigere afvikling af kø ved uheld og øge sikkerheden på Storebæltsbroen, både for trafikanter og for de medarbejdere, der arbejder med den løbende vedligeholdelse på broen.

Natarbejde skaber tryghed og sikrer færre spærringer i dagtimerne
Natten til fredag vil trafikken således køre dobbeltrettet på højbroens sydlige spor, så der opstår et trafikfrit område på den nordlige del af broen.

Det udnytter A/S Storebælt til at foretage en lang række vedligeholdsarbejder, som ellers ville have betydet afspærringer af flere omgange, hvis arbejderne skulle fortages enkeltvis og i dagtimerne. Samtidig giver det også en bedre sikkerhed for de medarbejdere, som udfører opgaver på broen.

En del af nattens arbejde bliver at forberede opsætning af elektroniske færdselstavler som en del af den samlede opgradering af skiltning og trafikstyring på broen. I alt skal der i løbet af efteråret opsættes 222 variable tavler, ligesom der også opsættes nye kameraer til overvågning af trafikken for at understøtte en sikker trafikafvikling.

Der bliver også plads til at teste brug af droner til inspektion om natten.

- Vi benytter også det trafikfri rum til at teste, om droner kan foretage inspektion af østbroens store hængere. Dronen er udstyret med ekstra lys, der skal gøre det muligt at foretage inspektionen i mørke, og herefter skal vi finde ud af, om kvaliteten af billederne er god nok. Det vil kunne spare os for at foretage inspektion i dagtimerne, som ellers ville kræve en afspærring af området af hensyn til trafiksikkerheden og derfor forstyrre trafikken langt mere, siger Kim Agersø Nielsen, teknisk chef i Sund & Bælt.

Trafikrestriktioner
Trafikken vil køre dobbeltrettet i nattetimerne mellem torsdag den 10. og fredag den 11. juni i timerne mellem kl. 23.00 og kl. 05.00 med en hastigheds-begrænsning på 80 km/t, og overhaling vil ikke være tilladt.

Der kan opstå kort ventetid under omlægning til dobbeltrettet trafik umiddelbart efter kl. 23.00 og igen kort før kl. 05.00, da broen lukkes helt for biltrafik i ca. 20 minutter, mens trafikken omlægges.

Mens trafikken kører dobbeltrettet er det ikke muligt for særtransporter bredere end 3,3 meter at passere Storebælt. Læs mere på VDs hjemmeside under udskrift til særtransporter

Sprogø er en succeshistorie om aktiv naturforvaltning7.6.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

De seneste 20 år har naturforvaltningen på Sprogø haft fokus på at bevare og udvikle øens naturværdier. Ifølge en ny rapport er Sprogø i dag en naturperle med yngle- og rastesteder for arter af international betydning. Under anlæggelsen af Storebæltsforbindelsen fra 1989 til 98 voksede Sprogø i omfang med etableringen af Ny Sprogø. Som resultat af de følgende årtiers store indsats med aktiv naturpleje fremstår Sprogø nu med et varieret naturindhold af international værdi – på et areal, der er fire gange større end den oprindelige ø. ”Erfaringerne fra Sprogø dokumenterer, at effektiv infrastruktur og rig biodiversitet ikke behøver være hinandens modsætninger. De viser, hvordan vi som samfund kan arbejde konstruktivt med at bevare og stimulere unikke naturområder i forbindelse med større anlægsarbejder”, siger Bjarne Jørgensen, Asset Management direktør i Sund & Bælt Naturpleje med perspektiver Da anlægsarbejdet på Storebæltsforbindelsen gik i gang i 1989, var naturen på Sprogø præget af

Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen i weekenden28.5.2021 12:49:17 CEST | Pressemeddelelse