Plastic ChangePlastic Change

Mission:Mikroplastik - Ny kampagne skal informere om det usynlige plastikproblem

Del

Mikroplastik vil indenfor en generation udgøre en global trussel mod vores miljø, medmindre vi handler nu og stopper spildet. Plastic Change og Rådet for Grøn Omstilling sætter fokus på problemet mikroplastik med kampagnen Mission:Mikroplastik, og inviterer borgere i Danmark med på fælles mission, hvor vi sammen kan sætte en stopper for spild af mikroplastik ved at stille krav og kræve handling fra politikerne og industri

Der er fundet mikroplastik i krebsdyr, som lever på jordens dybeste sted i Marianergraven på 11 km dybde; der er fundet store mængder mikroplastik i sneen på Arktis og Svalbard; der er fundet mikroplastik højt oppe i Rocky Mountains; der er i mikroplastik i luften; og der er fundet mikroplastik i vores fødekæde, bl.a. i frugt og grøntsager, vand og salt; der er lavet flere studier, der indikerer at mikroplastik kan have effekt på menneskers sundhed. Mikroplastik er overalt, og vi ved nok til at skulle være bekymrede og til at gøre noget ved det. Ledende forskere vurderer, at mikroplastik risikerer at udgøre en global miljøtrussel inden for en generation, hvis ikke der sættes ind overfor de mange kilder til mikroplastik nu, og derfor bør vi benytte os af forsigtighedsprincippet og kræve handling. Men mikroplastik er ikke bare dit eller mit ansvar. Det er i høj grad industriens ansvar at lave produkter uden mikroplastik og forhindre spild af mikroplastik. Mission:Mikroplastik oplyser om de største kilder til mikroplastik, og kræver handling fra politikerne og industrien til at stoppe spildet. Tag med Plastic Change og Rådet for Grøn Omstilling på Mission:Mikroplastik, og lad os sammen sætte en stopper for spild af mikroplastik.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Information om Plastic Change

Plastic Change
Plastic Change
Islands Brygge 39
2300 Købehavn S

+45 26142070https://plasticchange.dk/

Plastic Change er en dansk miljøorganisation, med et ambitiøst internationalt sigte

Plastic Change arbejder hårdt med at knække dén stigende kurve over plastikspild. Plastik er overalt – på land og til vands. Tre generationers forbrug af plastik har sat sine spor. Kun en lille del bliver genbrugt eller destrueret. Resten ligger i naturen i hundredvis af år.

Følg pressemeddelelser fra Plastic Change

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Plastic Change

Farlige kemikalier, der forbindes med fødevareemballage, fundet i mennesker – Ny europæisk forskning kræver handling3.12.2020 10:06:12 CETPressemeddelelse

Store mængder af farlige kemikalier, der forbindes med fødevareemballage, er blevet fundet i menneskekroppen. Det viser et nyt studie offentliggjort af Zero Waste Europe i dag, som bl.a. den danske konkurrencekommissær i EU, Margrethe Vestager, har deltaget i. I alt blev 28 forskellige kemikalier analyseret, og man fandt i gennemsnit 20,5 kemikalier i hver urinprøve (Den urinprøve med færrest kemikalier indeholdt 18 forskellige typer af kemikalier, mens den med flest indeholdt hele 23). Studiet tilskynder øget politisk handling for at beskytte både sundhed og miljø.

Coca-Cola Company, PepsiCo og Nestlé topper for tredje år i træk verdens mest plastforurenende producenter2.12.2020 12:53:11 CETPressemeddelelse

For tredje år i træk er der blevet gennemført et globalt producent tjek (brand audit) af hvilke producenter, der står bag det plastikaffald, der ender i naturen. I 2020 er der lavet 575 producent tjek i 55 lande på seks kontinenter, hvor der er indsamlet 346.494 stykker af plastik. Undersøgelsen er en årlig civil oprydningsbegivenhed som involverer optælling og registrering af varemærker på plastikaffald fundet i lokalsamfund i hele verden har til formål at stille producenterne til ansvar for deres produkt- og emallagedesign. De globale resultater offentliggøres i dag i Break Free From Plastic’s rapport “BRANDED Vol III: Demanding Corporate Accountability for Plastic Pollution” udgivet i dag gennem en virtuel pressekonference. Plastic Change har for første gang bidraget med data fra Danmark til den globale opgørelse over plastforurenende producenter.

Ny undersøgelse afslører: De største plastikforurenende mærker i Danmark er Stimorol, Prince og Kinder2.12.2020 09:33:11 CETPressemeddelelse

For første gang nogensinde er der gennemført et producent tjek (Brand Audit) i Danmark af, hvilke mærker, der er de største plastikforurenere. Top-5 over de mest forurenende mærker er; Stimorol, Prince, Kinder, Tuborg og på en delt femteplads Haribo og McDonalds. Undersøgelsen blev gennemført af Plastic Change til årets World Cleanup dag den. 19 september, og blev udført af 120 frivillige på 18 steder i landet. Resultaterne, der i dag offentliggøres i en ny rapport, afslører ikke alene hvilke produkter, der forurener mest i den danske natur. For første gang afsløres også, hvilke mærker og producenter, der står bag de plastikforurenende produkter. De danske data på plastikforurenende mærker bidrager til det globale datasæt af top plastikforurenere, der er udført i 55 lande på seks kontinenter. Den globale rapport udkommer senere i dag.

Plastposen er dårlig for miljøet30.9.2020 11:04:38 CESTPressemeddelelse

I 2018 lød overskriften at “plastbæreposen er bedst for miljøet”. Et udsagn, der kom fra Miljøstyrelsens livscyklusvurdering af bæreposer. Den slags overskrifter får opmærksomhed, men er samtidig med til at reducere komplekse miljøproblematikker til simple valg. I dag udkommer en ny rapport, der stiller vor tids mest brugte bæredygtighedsværktøj, Livscyklusvurdering (LCA) i et kritisk lys. Den nye rapport peger blandt andet på, at LCA’er, der på baggrund af udvalgt data, analyserer sig frem til forenklede konklusioner, som ofte ender med at tjene et andet formål end at guide den miljømæssige bedste beslutning.

Mere plastikemballage er ikke løsningen på madspild29.9.2020 14:19:55 CESTPressemeddelelse

I anledning af FN’s Internationale Madspildsdag i dag, har en række organisationer og virksomheder forpligtet sig til at halvere madspild frem mod 2030. Det er positivt, at branchen tager ansvaret på sig, - og forhåbentlig når de i mål længe før 2030. Ingen kan være imod madspild men det vigtigt, at ambitionen om at reducere madspild ikke bliver på bekostning af øget emballageaffald. Ikke kun fordi øget emballage er et problem i sig selv, men primært fordi emballage ikke løser problemet med madspild. Over de seneste mange år er kurven for madspild gået stødt opad. Det samme er kurven for plastikemballage- og affald. Der er derfor intet der tyder på, at yderligere emballage vil løse problemet. Skal vi i mål med at reducere madspild, er vi nødsaget til at tage fat om rodproblemerne vores produktion og distribution af fødevarer frem for at symptombehandle ved øget emballagering.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum