Ministerbesøg og prisregn på Det Økologiske Topmøde

Det Økologiske Topmøde på Lundsgaard Gods ved Kerteminde torsdag d. 24. oktober får besøg af fødevareminister Mogens Jensen (S). På topmødet uddeler Økologisk Landsforening samtidig priser til innovative professionelle køkkener og fødevarer.

Det Økologiske Topmøde diskuterer fremtidens økologi og uddeler priser til innovative køkkener og producenter

Topmødets inspirationstema kredser i år om visionerne for, hvordan økologien og de professionelle leverandører og køkkener kan skabe en fælles indsats, som en del af FNs 17 verdensmål. I den forbindelse gæster fødevareminister Mogens Jensen (S) arrangementet for at tale om fremtidens bæredygtige udvikling og uddele Det Økologiske Spisemærke nr. 3000.

Mødet er også centrum for en prisuddeling af bl.a. Årets Økopris Foodservice, som har tre nominerede; Frugtformidlingen, Skolerne i Oure og Sinatur Hotel & Konference. Derudover uddeles prisen Økologisk Guld, der hædrer et økologisk produkt, som i særlig grad opfylder fire kriterier; innovation, værdi for pengene, smag og produkthistorie. I alt er 35 produkter inden for fire kategorier indstillet til prisen. Fire dommere smager og undersøger sig frem og vælger vinderne i de fire kategorier direkte på topmødet.

”Målet med topmødet er dels at hædre dem, som bidrager til økologiens udvikling, og dels at inspirere til økologisk innovation og nytænkning,” forklarer Torben Blok, markedschef i Økologisk Landsforening, som er ansvarlig for Det Økologiske Topmøde og prisuddelingerne.

Der bliver også fyret op under idéerne, når topmødet inviterer deltagerne på en Tour de Lundsgaard, som en del af arrangementet. Madkunstner og iværksætter, Mette Martinussen, åbner deltagernes øjne for maden og måltidets sanselige værdi gennem iscenesatte forløb i godsets unikke omgivelser, hvor hun lover at forføre deltagerne og løfte maden, måltidet, samværet og historien.

”Dagens program inspirerer på en gang sanserne og udfordrer opfattelsen af, hvordan vi arbejder professionelt med økologi og bæredygtighed i både produktudvikling og i køkkenet. Vi vil gerne indbyde til, at endnu flere tænker innovativt, så brancherne og økologien tager et fælles ansvar og bidrager yderligere til FNs verdensmål,” siger han.

Økologisk Topmøde finder sted på Lundsgaard Gods, Lundsgårdsvej 6, 5300 Kerteminde torsdag den 24. oktober 2019 kl. 9.30-19. Tilmelding er fortsat åben på https://okologi.dk/lundsgaard

Pressemedarbejder hos Økologisk Landsforening, Vivienne Kallmeyer
vk@okologi.dk tlf. 25 42 93 02

Danskerne fordobler økologien i 202014.11.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

Når danskerne om kort tid sætter ild til raketterne for at fejre det nye år, kan vi samtidig fejre, at vi står over for en fordobling af det økologiske salg. Det resultat indbragte onsdag aften Coop Danmark en pris for sit store engagement i at udbrede økologi til danskerne. Prisen blev uddelt på Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor Danmark også var årets land. Økologisk Landsforening er stolte over, at en vigtig milepæl er nået.

Nyt klimapartnerskab skal sætte turbo på klimaindsatsen i landbruget13.11.2019 15:11:05 CETPressemeddelelse

Regeringen lancerer i dag 13 nye klimapartnerskaber. Økologisk Landsforening er med i Klimapartnerskabet for fødevare- og landbrugssektoren. Samtidig offentliggør foreningen 15 politiske forslag, som den vil søge partnerskabets opbakning til. Økologisk Landsforening roser regeringens initiativ og forventer, at partnerskabet vil udklække markante nye klima initiativer fra branchen og et ambitiøst klimapolitisk katalog til regeringen.