Minister vil hente inspiration på erhvervsskolen NEXT

Børne- og undervisningsministeren og 3F-formand besøger torsdag 3. september erhvervsskolen NEXT Uddannelse København i Glostrup for at få blandt andre elevernes input forud for trepartsforhandlinger.

Snart skal regeringen og arbejdsmarkedsparter blive enige om at fordele en halv milliard på initiativer til fremme af lærepladser og styrkelse af de erhvervsfaglige uddannelser. Det sker, når de varslede trepartsforhandlingerne går i gang i efteråret.

Forud for forhandlingerne besøger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, 3F-forbundssekretær Søren Heisel og 3F-forbundsformand Per Christensen erhvervsskolen NEXT Uddannelse København i Glostrup for at få elevernes og skolens betragtninger.

- Jeg glæder mig rigtig meget til at snakke med lærlingene og ministeren om deres ideer til, hvordan vi får oprettet flere praktikpladser. Der er ingen tvivl om, at den katastrofale mangel på praktikpladser afholder mange unge fra at søge en erhvervsuddannelse, og det skal og må vi finde løsninger på i de kommende forhandlinger. Det skylder vi simpelthen de unge, siger Søren Heisel, forbundssekretær i 3F.

Under besøget vil ledelsen på NEXT Uddannelse København give bud på, hvordan det kan blive lettere for erhvervsskoleeleverne at finde en god og lærerig praktikplads.

Skal høre elevernes læreplads-tanker

Derudover venter også en tur forbi blandt andet erhvervsskolens murer-, tømrer- og struktørelever, hvor der er mulighed for at mærke det faglige miljø og høre elevernes tanker om at søge praktik, samt hvilket udfordringer de er stødt på i jagten på et lærested. NEXT-direktør Ole Heinager glæder sig til besøgene.

- Det er vigtige forhandlinger, der venter i efteråret, da praktikpladsområdet stadig har flere udfordringer, som vi som skoler har svært ved at løse alene. Vi håber, at besøget kan være med til at give ministeren og 3F et nuanceret billede af praktikpladssituationen, siger Ole Heinager, der også er formand for Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier – Lederne. Han forklarer videre:

- Der er mange brancher, hvor der er masser af praktikpladser, men ingen elever, og så er der også brancher, hvor der er mange elever og ingen praktikpladser. Der er regionale forskelle og så er det også de enkelte brancher, som spiller en stor rolle i, hvordan praktikpladssituationen ser ud. Samtidig er corona stadig en udfordring, og vi er bekymrede for, hvad der vil ske, når lønkompensationen udløber til nytår.

Besøget finder sted torsdag 3. september i tidsrummet klokken 12.30-13.30.

Pressen er velkommen til at deltage. Eventuel deltagelse skal dog meddeles til kommunikationskonsulent Nikolaj Bech Petersen på nbpe@nextkbh.dk eller 20 84 01 50 senest onsdag 2. september.

Kommunikationskonsulent Nikolaj Bech Petersen
nbpe@nextkbh.dk