Sparringspartnerne

Mindre sjællandske virksomheder giver råd om kæmpe marked

Du skal være sikker på, du har råd til aftalen. Du skal have tålmodighed. Og det kan være en god ide at hente juridisk bistand. Til gengæld er der sket en stor historisk og kulturel udvikling i Kina, ligesom der er sket en væsentlig professionalisering – kineserne er blevet langt mere vedholdende. Det er blot nogle af de erfaringer, som en række mindre sjællandske virksomheder har høstet på det enorme kinesiske marked, hvor de alle oplever vækstrater. Mød dem på konferencen ”Varekøb og outsourcing af produktion til Kina,” der arrangeres af Sparringspartnerne hos Dansk Erhverv i København den 28. september.
Fotos kan frit benyttes ved omtale af Sparringspartnerne og Dansk Erhverv.

Det ligger kun der og venter. Det enorme kinesiske marked. Men hvordan kommer du ind? Hvordan får du din del af kagen? Hvornår og hvordan skal man tage springet?

Dét spørgsmål ligger og lurer hos rigtig mange små og mellemstore virksomheder, der gerne vil producere egne varer i Kina, men som føler sig usikre på det fremmedartede og myteomspundne marked.

”Det kan være vanskeligt at indgå samarbejde med kineserne, hvis man ikke står stærkt kapitalmæssigt. Man skal være sikker på, at man har råd til aftalen, og det tager tid. Og er det en større aftale, er det en god ide at søge juridisk hjælp.”

Sådan lyder det fra Jørgen Stølsgård, der er indehaver af virksomheden Berrifine i Ringsted, der handler med økologiske bær fra Kina. Siden 1988 har han samarbejdet med kinesiske leverandører, og som erfaren forretningsmand på det kinesiske marked kender han til de klassiske udfordringer.

Han peger dog også på, at forudsætningerne for at drive forretning med kineserne i dag er langt bedre end tidligere:

”Den nye generation af kinesere er langt mere vedholdende og kan sammenlignes med at handle med andre vestlige lande. Så der er sket en stor kulturel og historisk ændring i Kina, som gør, at det i dag er mere professionelt at handle med Kina, hvis man har de rigtige ressourcer.”

Berrifine er en af de virksomheder, man kan man møde på konferencen ”Varekøb og outsourcing af produktion til Kina” hos Dansk Erhverv i den gamle børsbygning på Slotsholmen i København den 28. september. Her deler de ud af gode råd, tips og tricks til de virksomheder, der er i tvivl om, hvordan man griber det attraktive marked rigtigt an.

Det kræver sparring at sparke døren ind til Kina

Det er foreningen Sparringspartnerne, der har til formål at hjælpe små og mellem store virksomheder og startups med at skabe vækst og nye arbejdspladser, der står bag konferencen.

Formanden Niels Buchholst peger på, at mange mindre virksomheder både mangler kontakter, viden og indblik i Kinas kultur. Formålet med konferencen er derfor at hjælpe dem med at finde de rigtige muligheder for produktion og indkøb i Kina. Og det skal ske gennem sparring med folk, der kender markedet indgående.

”Formålet med konferencen er at hjælpe dem med at finde de rigtige muligheder for produktion og indkøb i Kina. Den mest effektive måde at gøre det på er gennem samarbejdspartnere, som taler sproget, og som har et dybdegående kendskab til det kinesiske marked,” fortæller Niels Buchholst, som selv har mange års erfaring med produktion og outsourcing i Kina.

Hos Dansk Erhverv er der stor interesse for temaet blandt medlemmerne, vurderer salgschef Jesper Juul Jensen.

”Det er generelt de små og mellemstore virksomheder, der har sværest ved at få hul på samarbejdet. Efter konferencen håber jeg, at deltagerne har bedre indsigt og viden om, hvor de skal starte i samarbejdet med kinesiske leverandører,” siger han.

På konferencen vil virksomhederne Baby Dreamer (Stevns), ObTek ApS (København), Berrifine (Ringsted) samt Frida Copenhagen og Bakoba (København) fortælle om deres erfaringer med det kinesiske marked og dele deres erfaringer med, hvad der virker og ikke virker.

Lokale virksomheder har oplevet vækst
Med en kompetent samarbejdspartner til at drive forretning på det kinesiske marked, har startup-virksomheder fra Stevns, Ringsted og København alle oplevet vækst i forretningen.

De to unge startup-virksomheder Baby Dreamer og ObTek ApS har begge modtaget sparring fra en dansk samarbejdspartner, som er ekspert i Kina, da de indledte deres samarbejde med kinesiske producenter og leverandører.

”Sparringspartnerne hjalp mig med at etablere kontakt til Jeppe Thomsen fra Frida Copenhagen. Han har sat mig i kontakt med en virksomhed i Kina, som sikrer, at jeg får et mere gennemarbejdet og kvalitetssikret produkt,” fortæller Matilde Hansen fra Stevns, der indehaver af Baby Dreamer.

På konferencen holder hun indlæg om sin opfindelse af en ny pusletaske, der bliver produceret i Kina.

Samme hjælp fik Lea Würtz Kristensen, Isa Bjørnø Ipsen og Frederik Randbøll fra København, der ejer design-virksomheden OpTek ApS.

”Det er muligt, at vi selv kunne finde en leverandør i Kina, men som ung startup har det givet os en langt større sikkerhed og ro at få hjælp fra en dansk ekspert i Kina, som samtidig har kunnet skaffe os nogle andre kontakter. Det kinesiske marked kan være svært at gennemskue, så det er godt at have en, der kender til leverandørerne,” siger de tre iværksættere og fortsætter:

”Jo mindre tid, vi selv skal bruge på at finde leverandører, jo mere tid har vi også til at udvikle forretningen og nye produkter.”

God kvalitet i Kina, der gavner forretningen

Den københavnske startup-virksomhed Bakoba, der bygger konstruktionslegetøj til børn har erfaring med både produktion, vareindkøb, salg og markedsføring af produkter gennem deres distributør i Kina og vægter kvaliteten af designet og holdbarheden højt:

”Kina er jo verdens næststørste marked og et spændende marked i vækst, som vi har været interesseret i at få del i. Det er vigtigt for os, at varerne holder den danske kvalitet og bliver solgt i de bedste butikker. Derfor har vi indgået et samarbejde med en distributør i Kina, som vi ved har kvalitetsvarer,” fortæller founder & head of sales hos Bakoba, Simon Merrild-Hansen.

På konferencen fortæller han, hvordan Bakoba griber det kinesiske marked an, og om virksomhedens erfaringer med at få distribueret deres produkt ud på det kinesiske marked.

Kvaliteten har også spillet en stor rolle for Matilde Hanen og Baby Dreamer:

”Kinas producenter og leverandører er utrolig effektive, og de har været hurtige til at forstå mit produkt. Sammenlignet med mange europæiske lande kan Kina levere stort set alt, og de kan få fat i de fleste materialer. De er langt fremme på erfaring inden for produktion, der kræver lidt mere konstruktion,” fortæller Matilde Hansen og fortsætter:

”Der var tidligere snak om, at Kina er discount, og derfor søgte jeg i første omgang til Europa. Men det var det stik modsatte, jeg oplevede. Kina er langt bedre til at strukturere tasken og de leverer produktet i god kvalitet og holdbarhed.”

Læs også: Program og indlægsholdere på konferencen ’Varekøb og outsourcing af produktion til Kina’ den 28. september hos Dansk Erhverv.

Vedhæftet:

• Profil-historie: Niels Buchholst, formand for Sparringspartnerne.
  • Fakta-ark: Sparringspartnerne.
  • Fotos, der frit kan benyttes ved omtale af Sparringspartnerne og Dansk Erhverv.

Medlemmer af Dansk Erhverv og Sparringspartnernes venneforening Circle of Friends kan deltage gratis på konferencen

Emilie Greve Falbe-Hansen
Grønbech PR og kommunikation
Tlf: +45 31620555
E-mail: egf@groenbech.com

Fotos kan frit benyttes ved omtale af Sparringspartnerne og Dansk Erhverv.
Sparringspartnernes formand, Niels Buchholst

Information om Sparringspartnerne

Sparringspartnerne
Østerbrogade 132

21 77 70 35https://www.sparringspartnerne.dk/

Sparringspartnerne er en non-profit forening, der arbejder for at skabe vækst og arbejdspladser i danske virksomheder. Det sker ved tilknytning af en erfaren erhvervsleder som sparringspartner til en virksomhed og dennes ledelse.

Sparringspartneren tilknyttes virksomheden i en længerevarende periode, hvor sparringspartneren indgår i et tæt samarbejde med virksomhedens ledelse om at skabe den ønskede udvikling i virksomheden. Sparringspartnerne er alle personer, der har dokumenteret erfaring med succesfuld vækst og udvikling af egen eller andres virksomhed.

Alle iværksættere og virksomheder, der med engagement er klar til en udvikling eller styrkelse af driften i deres virksomhed, kan komme i betragtning til en sparringspartner.