Mindre portioner er godt for både sundhed og madspild

En lidt mindre pakke eller portion kan få os til at spise og drikke mindre og hjælpe os med at holde vægten. Det kan samtidig begrænse madspild og klimabelastningen og lette husholdningsbudgettet. Det er danskerne bevidste om.
Foto: Susanne Tøttenborg

Mange danskere synes, at downsizing, dvs. en lidt mindre pakke eller portion, har mange fordele. Hele 55 pct. mener, at det vil give mindre madspild, og 38 pct. mener, at det vil få dem til at spise eller drikke mindre. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for DI.

Store pakker og portioner får os automatisk til at spise mere, fordi vi er skolet til at spise op. Når vi spiser mere end vi har brug for, øger vi risikoen for overvægt, som er en væsentlig risikofaktorer for mindst 13 kræftformer.

Hvis vi ikke får bremset udviklingen, vil to ud af tre danskere have overvægt i 2045. WHO forudser, at overvægt vil overhale tobak som den største risikofaktor for forebyggelig kræft i løbet af de næste årtier.

Den skræmmende udvikling kalder på, at vi skal gøre noget ved de grundlæggende årsager til overvægt, bl.a. at portioner har haft vokseværk de sidste 20-30 år, fortæller Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse, og fortsætter:

- Vi kan ikke blive ved med at betragte overvægt som et individuelt problem eller ansvar. Derfor har vi valgt at stå i spidsen for partnerskabet Ja tak, lidt mindre, som arbejder for at få fødevareproducenter og detailhandel til at gøre pakker og portioner lidt mindre og dermed forebygge overvægt i befolkningen.

Alt for mange tomme kalorier
At ændre på fødevareudbuddet, herunder størrelserne, er et vigtigt skridt for at forebygge den stigende overvægt.

Danskere får for mange kalorier, og ca. 20 pct. af alt det, vi spiser og drikker, kommer ovenikøbet fra såkaldt tomme kalorier, dvs. slik, sodavand, chips, kager o.lign., som ikke bidrager med næringsstoffer, kun med kalorier.

Flere virksomheder gør portionerne mindre og Unilever har fx gjort nogle af deres Magnum Classic is 10 pct. mindre, og den indeholder dermed 25 færre kalorier.

- Spiser man en lidt mindre Magnum en gang om ugen, kan man spare 200 g på badevægten i løbet af et år. Det lyder måske ikke af meget, men det kan være med til at forebygge den overvægt, som kommer snigende med 1-1½-2 kg om året, siger Susanne Tøttenborg, projektleder i Ja tak, lidt mindre og seniorkonsulent i Kræftens Bekæmpelse.

YouGov undersøgelsen viser også, at cirka hver tredje svarer, at de hellere vil have mindre portioner end prisstigninger. Downsizing kan således være med til at undgå eller begrænse prisstigninger, som bekymrer mange husholdninger i denne tid.

_______________________________________________________________________

Kan du se forskel?
Undersøgelser viser, at man typisk ikke kan se en 10 pct. forskel. Og at en større portion ikke øger mæthedsfornemmelsen. Tag testen Ka’ du se forskel?_______________________________________________________________________

Om undersøgelsen
Undersøgelsen fra YouGov er gennemført på vegne af DI Fødevarer 20-23. maj. Af de respondenter (N=613), som svarer, at de synes godt om mindre pakkestørrelser, svarer

• 55 pct: Mindre pakkestørrelser ville give mindre madspil
  • 36 pct: Mindre pakkestørrelser ville få mig til at spise/drikke lidt mindre
  • 30 pct: Jeg il hellere have mindre pakkestørrelser end prisstigninger
  • 26 pct: Mindre pakkestørrelser ville hjælpe mig til at undgå vægtstigning/overvæg
  • 20 pct: Mindre pakkestørrelser ville belaste klimaet mindr
  • 13 pct: Jeg kunne købe kød fra dyr, som har haft et godt/bedre liv
  • 53 pct. voksne danskere lever med overvægt, heraf 18,5 pct. med svær overvægt. Overvægt øger risikoen for 13 kræftformer, type 2-diabetes, hjerte-kar-sygdomme og en lang række andre sygdomme og mentale lidelser.

Susanne Tøttenborg
Projektleder Ja tak, lidt mindre, seniorkonsulent i Kræftens Bekæmpelse