Millionkapital styrker globalt gennembrud for danske GamerzClass

Den danske online-platform GamerzClass har succes med træning af esportspillere fra hele verden. Virksomheden kan nu få fart på sit globale gennembrud med en investering fra business angel’en Jesper Drescher og et matching-lån fra Vækstfonden. Det er lykkedes gennem et af Vækstfondens nye initiativer for tidlig fase virksomheder.

Der er rift om online-kurserne fra danske GamerzClass, der producerer og sælger læringsmateriale til esportspillere i hele verden. Markedet er kolossalt, og med en ny investering fra den erfarne business angel Jesper Drescher og et matching-lån fra Vækstfonden kan den bare ti måneder gamle online-platform nu begynde at modsvare efterspørgslen fra de mange spillere verden over, der ønsker at spidse deres kompetencer og indtjening.

”Indtil nu har vi haft størst fokus på Danmark og Europa, men har efterhånden også hul igennem til USA og Asien. Her bliver finansieringen en klar game changer. Den gør det muligt at skalere op og producere mere i et hurtigere tempo, så vi får mulighed for at bide os fast på store markeder, før konkurrencen spidser til,” siger CEO i GamerzClass, Victor Folmann.

Mere end underholdning

Sammen med kompagnonen Rasmus Holmgaard satte han sidste år strøm til GamerzClass på Copenhagen Business Academy. I dag beskæftiger virksomheden otte medarbejdere. GamerzClass er first movers på udvikling og distribution af videokurser i professionelle esportspil som Counter-Strike, League of Legends, FIFA og Fortnite. Både kurser og coaching udvikles i samarbejde med førende topspillere fra ind- og udland.

”Vi sælger ikke bare underholdning. Vores kunder lærer noget, og de rykker sig meget hurtigt i forhold til andre spillere derude,” fortæller Victor Folmann.

Lige nu findes der 2,3 milliarder gamere på verdensplan, og industrien er i eksplosiv vækst.

Millioner til stort potentiale

Jesper Drescher har netop indgået samarbejde med Vækstfonden gennem fondens nye initiativ, Business angel matching-lån. Det indebærer, at investeringer fra Drescher kan matches 1:1 med lån fra Vækstfonden.

Første finansiering gennem samarbejdet er GamerzClass, og den boomende spilindustri er populær hos investorerne. Jesper Drescher spår en lys fremtid for GamerzClass, der udbyder læringsmateriale i en kvalitet, som ikke tidligere er set på markedet. Med investeringen og matching-lånet er det internationale gearskifte for GamerzClass sikret.

”Danmark er kommet godt fra start som esportsnation, og her tror jeg på GamerzClass som en stærk spiller internationalt. Men det kræver kapital at sætte fart på væksten hos virksomheder i et tidligt stadie, og derfor er matching-lånet interessant, fordi vi smidigt kan tiltrække risikovillig kapital uden at afgive ejerandele,” siger Jesper Drescher, der i 2017 vandt titlen ”Business angel of the year”.

”Jesper Drescher er en erfaren og stærk business angel med blik for virksomheder i en tidlig fase. Vi er glade for at bidrage til at få mere kapital ud til det segment på det rette tidspunkt,” fortæller Senior Relationship Manager i Vækstfonden, Peter Bo.

GamerzClass er lige nu på vej med sit fjerde videokursus – med investeringen i hus forventer online-virksomheden at producere yderligere 20 videokurser i løbet af 2019.

GamerzClass har netop vundet Silicon Viking World Cup Regional.

Business angel matching-lån er en del af Vækstfonden indsats for at sikre risikovillig kapital til tidlige danske iværksættervirksomheder.

Med et Business angel matching-lån kan business angels, der er godkendt under initiativet, matche deres investeringer i tidlige iværksættere med et lån til virksomheden i forholdet 1:1. Det vil sige, at når en godkendt business angel investerer i en virksomhed, kan virksomheden supplere med et lån fra Vækstfonden af samme størrelse som investeringen.

Initiativet blev lanceret 1. januar 2019 og har en samlet ramme til tidlig fase virksomheder på op til 100 mio. kr. per kalenderår.

Jonas Rosbech
Chief Marketing Officer, GamerzClass
31 77 87 71 - jr@gamerzclass.com

Linea Søgaard-Lidell
Senior kommunikationsrådgiver, Vækstfonden
22 13 58 55 - lsl@vf.dk

Victor Folmann, adm. direktør i Gamerzclass

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 mia. kr.

Genstartsfonden skal vise vej ud af krisen: Vækstfonden skal sikre soliditet til coronaramte erhverv25.11.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Regeringen og en lang række af Folketingets partier er blevet enige om en aftale om Genstartsfonden, der skal sende kapital ud til virksomheder inden for sektorer, som er ramt af coronakrisen. Genstartsfonden skal styrke soliditeten i virksomheder i bl.a. turisme- og oplevelsesindustrien og små og mellemstore industrivirksomheder. Kapitalen er vigtig for, at sunde virksomheder fortsat kan foretage nødvendige investeringer. Vækstfonden tilføres 3 mia. kr. som en del af aftalen.

Nye hjælpepakker: Nu bliver det nemmere for coronaramte virksomheder at skaffe likviditet via Vækstfonden28.10.2020 16:10:23 CETPressemeddelelse

Regeringen og en lang række af Folketingets partier er blevet enige om en aftale, der skal sikre yderligere hjælp til danske virksomheder under coronakrisen. Krisen betyder, at mange virksomheder har svært ved at drive deres normale forretning, og derfor er det afgørende med en økonomisk håndsrækning. Vækstfonden spiller endnu engang en nøglerolle i initiativerne og kan nu stille garantier på 90 % til små og mellemstore virksomheder, ligesom COVID-19-matchingordningen udvides.

Agrointelli lukker investeringsrunde på 108 mio.kr.: Fremtidens landbrugsmarker skal passes af danske robotter15.10.2020 12:45:07 CESTPressemeddelelse

Agritech-virksomheden Agrointelli lukker runde på mere end 100 mio. kr. i lån og egenkapital. Kapitalen kommer fra Nordic Alpha Partners og Vækstfonden og skal bidrage til at skalere og ruste virksomheden til sit internationale gennembrud. Samtidigt er det Vækstfondens første direkte investering under Danmarks Grønne Fremtidsfond. Ambitionen er at skubbe landbrugssektoren i en grønnere retning.

Nye hjælpepakker til erhvervslivet: Vækstfonden får yderligere kapital til at sikre genstart i hele Danmark9.10.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen og et stort flertal af Folketingets partier har sendt vigtig genstartskapital ud til det danske erhvervsliv for at fremme dansk eksport. En del af kapitalen forvaltes af Vækstfonden og skal sikre risikovillig finansiering til SMV’er, grøn vækst og projekter inden for turisme. ”Vores vigtigste opgave er at få pengene ud at arbejde hos de virksomheder, der er ramt af coronakrisen,” siger adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard.

Intelligent affaldshåndtering skal give grøn genlyd over hele verden: Nordsense henter investeringsrunde på 54 mio. kr.8.10.2020 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Klimakrisen banker for alvor på vores dør, og verden kalder på nye, grønne teknologier og løsninger. En af dem er danske Nordsense, der med fuld fart er på vej ud på det globale marked. Med en ny investering i ryggen på 54 mio. kr. skal Vækstfonden og den amerikanske venturefond ACME understøtte virksomhedens internationale vækststrategi: Målet er at spare affaldssektoren for tusindvis af ton CO2 og samtidig bidrage til renere gader.