Millionkapital styrker globalt gennembrud for danske GamerzClass

Den danske online-platform GamerzClass har succes med træning af esportspillere fra hele verden. Virksomheden kan nu få fart på sit globale gennembrud med en investering fra business angel’en Jesper Drescher og et matching-lån fra Vækstfonden. Det er lykkedes gennem et af Vækstfondens nye initiativer for tidlig fase virksomheder.

Der er rift om online-kurserne fra danske GamerzClass, der producerer og sælger læringsmateriale til esportspillere i hele verden. Markedet er kolossalt, og med en ny investering fra den erfarne business angel Jesper Drescher og et matching-lån fra Vækstfonden kan den bare ti måneder gamle online-platform nu begynde at modsvare efterspørgslen fra de mange spillere verden over, der ønsker at spidse deres kompetencer og indtjening.

”Indtil nu har vi haft størst fokus på Danmark og Europa, men har efterhånden også hul igennem til USA og Asien. Her bliver finansieringen en klar game changer. Den gør det muligt at skalere op og producere mere i et hurtigere tempo, så vi får mulighed for at bide os fast på store markeder, før konkurrencen spidser til,” siger CEO i GamerzClass, Victor Folmann.

Mere end underholdning

Sammen med kompagnonen Rasmus Holmgaard satte han sidste år strøm til GamerzClass på Copenhagen Business Academy. I dag beskæftiger virksomheden otte medarbejdere. GamerzClass er first movers på udvikling og distribution af videokurser i professionelle esportspil som Counter-Strike, League of Legends, FIFA og Fortnite. Både kurser og coaching udvikles i samarbejde med førende topspillere fra ind- og udland.

”Vi sælger ikke bare underholdning. Vores kunder lærer noget, og de rykker sig meget hurtigt i forhold til andre spillere derude,” fortæller Victor Folmann.

Lige nu findes der 2,3 milliarder gamere på verdensplan, og industrien er i eksplosiv vækst.

Millioner til stort potentiale

Jesper Drescher har netop indgået samarbejde med Vækstfonden gennem fondens nye initiativ, Business angel matching-lån. Det indebærer, at investeringer fra Drescher kan matches 1:1 med lån fra Vækstfonden.

Første finansiering gennem samarbejdet er GamerzClass, og den boomende spilindustri er populær hos investorerne. Jesper Drescher spår en lys fremtid for GamerzClass, der udbyder læringsmateriale i en kvalitet, som ikke tidligere er set på markedet. Med investeringen og matching-lånet er det internationale gearskifte for GamerzClass sikret.

”Danmark er kommet godt fra start som esportsnation, og her tror jeg på GamerzClass som en stærk spiller internationalt. Men det kræver kapital at sætte fart på væksten hos virksomheder i et tidligt stadie, og derfor er matching-lånet interessant, fordi vi smidigt kan tiltrække risikovillig kapital uden at afgive ejerandele,” siger Jesper Drescher, der i 2017 vandt titlen ”Business angel of the year”.

”Jesper Drescher er en erfaren og stærk business angel med blik for virksomheder i en tidlig fase. Vi er glade for at bidrage til at få mere kapital ud til det segment på det rette tidspunkt,” fortæller Senior Relationship Manager i Vækstfonden, Peter Bo.

GamerzClass er lige nu på vej med sit fjerde videokursus – med investeringen i hus forventer online-virksomheden at producere yderligere 20 videokurser i løbet af 2019.

GamerzClass har netop vundet Silicon Viking World Cup Regional.

Business angel matching-lån er en del af Vækstfonden indsats for at sikre risikovillig kapital til tidlige danske iværksættervirksomheder.

Med et Business angel matching-lån kan business angels, der er godkendt under initiativet, matche deres investeringer i tidlige iværksættere med et lån til virksomheden i forholdet 1:1. Det vil sige, at når en godkendt business angel investerer i en virksomhed, kan virksomheden supplere med et lån fra Vækstfonden af samme størrelse som investeringen.

Initiativet blev lanceret 1. januar 2019 og har en samlet ramme til tidlig fase virksomheder på op til 100 mio. kr. per kalenderår.

Jonas Rosbech
Chief Marketing Officer, GamerzClass
31 77 87 71 - jr@gamerzclass.com

Linea Søgaard-Lidell
Senior kommunikationsrådgiver, Vækstfonden
22 13 58 55 - lsl@vf.dk

Victor Folmann, adm. direktør i Gamerzclass

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.300 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 22,5 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2017 tilsammen mere end 63.500 ansatte.

Aftale mellem EIF og Vækstfonden sikrer risikovillig kapital til kreative og kulturelle erhverv28.2.2019 14:32:17 CETPressemeddelelse

En ny aftale mellem Vækstfonden og Den Europæiske Investeringsfond, EIF, skal bidrage til at sikre yderligere kapital til kommercielle danske virksomheder inden for de kreative og kulturelle erhverv. Samlet giver aftalen mulighed for finansieringer for op til 300 mio. kr., hvilket vil betyde lån til op mod 80 virksomheder. Netop øget adgang til risikovillig kapital var blandt anbefalingerne fra Vækstteam for kreative erhverv til regeringen i oktober 2018.