Millioninvestering sender sønderjysk emballageteknologi ud på europæiske markeder

Virksomheden Frank Bruhn ApS, der har udviklet en unik emballageløsning til store varer, har netop rejst et tocifret millionbeløb fra Vækstfondens afdeling for direkte investeringer, VF Venture. Samtidig skifter virksomheden navn til Tentoma og gør klar til yderligere international ekspansion.

Adm. direktør Henrik Raunkjær (t.v.) og stifter Frank Bruhn.

Emballering af varer er en omkostningstung proces for produktionsvirksomheder over hele verden. En dansk virksomhed i Broager har udviklet en ny teknologi, der tager den udfordring op.

Med en unik emballageløsning med strækfolie har Frank Bruhn ApS maskiner i drift i flere europæiske lande. En tocifret millioninvestering fra Vækstfondens afdeling for direkte investeringer, VF Venture, skal være med til at booste den internationale ekspansion i virksomheden, der per 1. september skifter navn til Tentoma.

Lavere omkostninger og bedre miljø
Tentoma har patenteret elementer i en emballagemaskine, der sikrer høj pakkekvalitet kombineret med omkostningsbesparelser, mindre miljøpåvirkning og bedre arbejdsmiljø. Den fuldautomatiske pakkemaskine strækker et rør af plastfolie over store emner fra fx savværker, byggevare- og isoleringsproducenter og sikrer en tætsluttende emballage.

”Med vores maskiner er det muligt at pakke varer på helt op til 6-8 meters længde i en 100 pct. forseglet plastic, så de er beskyttet mod vejr, vind og fugt. Det er særligt relevant med fx isolering, byggematerialer af træ og tekstiler på rulle. Vi sikrer således en mærkbart bedre pakkekvalitet og reducerer samtidig omkostningerne betragteligt gennem en reduktion af emballageforbrug og energiforbrug i forhold til de traditionelle løsninger. Det betyder, at vores maskiner har en meget attraktiv tilbagebetalingstid,” forklarer administrerende direktør i Tentoma, Henrik Raunkjær.

Han uddyber, at der samtidig er gevinster for miljøet, da den nye emballageteknologi fungerer uden brug af de krympeovne, som ofte bruges i traditionelle pakkeløsninger. Dermed fjernes en varmekilde fra arbejdsområdet ligesom energiforbruget og udledningen af CO2 reduceres.

Tocifret millioninvestering og nyt navn
Fordelene ved den nye pakketeknologi har allerede bragt de sønderjyske emballagemaskiner ud på det europæiske marked, hvor de pt. er installeret i henholdsvis Tyskland, Polen og Spanien, mens nye maskiner er på vej af sted til Sverige og Finland.

Med en investering fra Vækstfondens afdeling for direkte investeringer, VF Venture, er netop den internationale ekspansion i fokus fremadrettet.

Stig Poulsen, partner i VF Venture, glæder sig over investeringen og ser stort potentiale i Tentomas pakkemaskiner.

”Tentoma har formået at udvikle en innovativ og ressourcebesparende løsning til et ellers omkostningstungt emballagemarked. Virksomheden ledes af et team, der kombinerer mange års erfaring fra emballageindustrien med en klar kommerciel forståelse, og der er allerede installationer i flere europæiske lande. Det åbner op for et stort potentiale, og med investeringen fra Vækstfonden bliver der kapital til den skalering af bl.a. salgsorganisationen, som skal være med til sikre væksten og det internationale salg,” siger Stig Poulsen.

Som led i vækstplanerne har Tentoma allerede ansat yderligere to sælgere og en Supply Chain Manager og forventer markant vækst i de kommende år.

”Vi er glade for at få en erfaren investor som Vækstfonden med om bord. Skal vi udnytte det fulde potentiale på de europæiske markeder, har vi brug for at supplere vores private investorer med en større investor. Med Vækstfonden får vi en stærk partner, der gør det muligt for os at handle med store internationale koncerner,” siger firmaets grundlægger Frank Bruhn.

For yderligere informationer, kontakt:

• Henrik Raunkjær, administrerende direktør i Tentoma, 29 27 27 07, hra@tentoma.com
  • Stig Poulsen, partner i VF Venture, Vækstfonden, 30 82 12 82, stp@vf.dk

Kort om Frank Bruhn/Tentoma
Frank Bruhn ApS blev af Frank Bruhn etableret i 2011 og har sidenhen udviklet en fuldautomatisk emballagemaskine, der kan emballere større varer, fx til byggeindustrien, i en helt tæt indpakning, som beskytter mod vind og vejr. Virksomheden, der har til huse i Broager, har maskiner i drift i Polen, Tyskland og Spanien, og leveringer til Sverige og Finland er på vej.

Pr. 1. september skifter virksomheden navn til Tentoma.

Læs mere på www.tentoma.com

Kort om VF Venture, Vækstfonden
VF Venture er Vækstfondens afdeling for direkte investeringer, som på markedsvilkår investerer i form af egenkapital i danske virksomheder med track record og i unge, innovative danske virksomheder med ambitioner om at vokse ud over landets grænser. Teamet investerer årligt i fem-ti virksomheder, og den aktive portefølje omfatter over 30 selskaber.

Læs mere på www.vf.dk

• Stig Poulsen, partner i VF Venture, Vækstfonden, 30 82 12 82, stp@vf.dk

• Nathali Selmeczi Leth, seniorkommunikationsrådgiver, Vækstfonden, 28 60 01 13, nsl@vf.dk

Adm. direktør Henrik Raunkjær (t.v.) og stifter Frank Bruhn.
Eksempler på emballerede varer fra Tentoma

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 6.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 17 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2015 tilsammen mere end 55.000 ansatte.