Millionfinansiering sikrer bedre genanvendelse af byggeaffald

Kapital fra Danmarks Grønne Investeringsfond kickstarter nu etableringen af en ny sorterings- og knuserplads i grøn topklasse. Pladsen skal sikre bredere og bedre genanvendelse af byggeaffald.

I Struer tager nedrivningsvirksomheden Hvidberg A/S nu hul på etableringen af en ny sorterings- og knuserplads, der skal løfte genanvendelse af byggeaffald til nye højder. I dag begrænser genbrugen sig hovedsageligt til vejfyld, men med grundig sporing og finere sortering af byggeaffaldet vil Hvidberg A/S udvide mulighederne og sikre drift i øverste miljømæssige liga.

”Af hensyn til miljøet er mulighederne for genanvendelse af byggeaffald generelt få. Materialerne kan være forurenede, og man kender sjældent deres historik. Den norm vil vi gøre op med. Derfor vil vi lægge en stor indsats i sporing af de produkter, vi får indleveret på pladsen, så vi ved, hvor de kommer fra, hvad de er lavet af, og hvordan de er anvendt. På den måde øger vi genanvendelsespotentialet og kan sælge produkterne videre til en bredere målgruppe,” siger direktør og ejer af Hvidberg A/S, Flemming Hvidberg.

På danske knuserpladser lander gamle tegl, nedbrudt beton og andet byggeaffald normalt i samme bunke, uanset om materialet er forurenet eller rent. Derfor ender det forarbejdede affald som et blandingsprodukt af svingende og ofte ukendt kvalitet. Men med sporingsarbejdet kan Hvidberg A/S opnå en finere sortering af affaldet og skabe flere kategorier af slutprodukter til videresalg.

Sorterings- og knuserpladsen i Struer kommer samtidig til at sætte nye standarder inden for miljøvenlig drift af knuserpladser. Blandt andet skal en membran under jorden forhindre nedsivning til grundvandet, ligesom al overfladevand på pladsen opsamles og genanvendes. Knuserpladsen skal omkranses af volde og træer og bliver på den måde recirkulerende og fri for at belaste kloaksystemer og rensningsanlæg.

Det kommercielle potentiale og grønne perspektiv er betragteligt og har fået Danmarks Grønne Investeringsfond til at finansiere projektet med et større millionbeløb.

”Det er utroligt vigtigt, at vi som samfund bliver bedre til at forlænge materialernes levetid, så vi kan omstille os til en mere bæredygtig produktion også i byggebranchen. Her spiller sortering og sporing af affald en stor rolle. Hvidberg går i front på det område, og deres forretningsmodel er et godt eksempel på, hvordan cirkulær økonomi også kan udmønte sig. Det projekt er vi rigtigt glade for at være en del af,” siger Michael Zöllner, direktør i Danmarks Grønne Investeringsfond.

Flere sorteringer og produktkategorier kræver mere plads, og omtrent halvdelen af finansieringen er derfor øremærket selve etableringen af den nye, 25.000 kvadratmeter store sorterings- og knuserplads. Resten af den grønne kapital går til et nyt Hvidberg-domicil i forlængelse af knuserpladsen. Et domicil, der kan rumme den ventede vækst i medarbejderstaben, som anslås at vokse fra 50 til op mod 80 mand i løbet af de næste fem år.

Gravearbejdet i Struer er netop indledt, og til foråret begynder udrulningen af den underjordiske membran, der skal beskytte pladsens undergrund. Sorterings- og knuserpladsen forventes i drift fra sensommeren 2019.

Senior kommunikationsrådgiver, Danmarks Grønne Investeringsfond
22 13 58 55 - lsl@gronfond.dk

Flemming Hvidberg
Direktør og ejer af Hvidberg A/S
40 64 13 46 - fh@hvidbergas.dk.

Refarmed flytter i kælderen hos danske madleverandører: Danmarks Grønne Investeringsfond sikrer kapital til det første anlæg20.4.2021 12:11:31 CEST | Pressemeddelelse

Danske Refarmed, med Camilla Enge i spidsen, vil tage et opgør med lange og CO2-udledende forsyningskæder. Den vertikale farm vil sende friske krydderurter direkte op fra produktionen i kælderen til storkøkkenet i stueetagen. Nu har virksomheden fået finansiering fra Danmarks Grønne Investeringsfond og Vækstfonden til at etablere deres første lokale produktion.

Danmarks Grønne Fremtidsfond er nu en realitet: Milliarder på vej til grønne virksomheder14.9.2020 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag har Danmark fået en grøn fremtidsfond, der skal sikre kapital til grønne løsninger – kapital, der nu er blevet endnu vigtigere efter coronakrisen, og som skal bidrage til, at Danmark er i førersædet, når det kommer til grøn omstilling. I slutningen af 2019 blev fremtidsfonden besluttet, og nu er den endelige aftale faldet på plads mellem regeringen og partierne bag finansloven. Dermed er rammerne på plads, så Danmarks Grønne Fremtidsfond nu kan sende kapital ud til de grønne virksomheder og iværksættere.