Millionbevilling til grønne fællesskaber for unge

I de seneste seks år har mere end 20.000 unge deltaget i over 400 GRO SELV-workshops landet over, og nu kommer flere til. Tuborgfondet har nemlig bevilget 4,4 mio. kr. til GRO SELV, der arbejder med at inspirere unge til en mere bæredygtig levevis.

Mange unge bliver motiveret til grøn levevis gennem fællesskaber. Takket være en bevilling fra Tuborgfondet skal GRO SELV lave otte nye fællesskaber for unge fordelt over hele landet.

GRO SELV er tænketanken CONCITOs grønne laboratorium, hvor unge i fællesskab eksperimenterer med at gøre bæredygtighed mere håndgribeligt og praktisk gennem workshops og sociale arrangementer. Den nye bevilling gør det muligt for GRO SELV at etablere otte nye lokale arbejdsfællesskaber over de næste par år. De vil arrangere aktiviteter som byttemarkeder, langbordsmiddage og sanketure, så flere unge kan få egne erfaringer med cirkulært forbrug, plantebaseret mad og oplevelser i lokal natur.

”Mange unge har appetit på at leve mere bæredygtigt, men erfaringer skal skabes, før vi kan ændre vaner. Vi oplever en stor efterspørgsel på formidling af CONCITOs klimaviden i samspil med de konkrete erfaringer, der allerede er skabt blandt unge i projektet. De behov får vi nu mulighed for at imødekomme med den nye bevilling,” siger projektleder i CONCITO Martha Nørgaard.

De otte nye arbejdsfællesskaber for unge vil blive etableret rundt omkring i Danmark i samarbejde med kommunale institutioner, udvalgte COOP-butikker og museer, og aktiviteterne er offentlige og målrettet unge.

”Vi har stor respekt for det arbejde, GRO SELV gør med at skabe grønne fællesskaber for unge, hvor de sammen kan handle på den grønne dagsorden. Det rammer kernen af vores formål, nemlig at støtte unges drømme om en håbefuld og bæredygtig fremtid,” siger sekretariatschef i Tuborgfondet Peter Giacomello.

Fællesskabende grønne handlerum

Når det handler om at forandre vaner og skabe en ny kultur for at nedsætte vores ressourceforbrug, er fællesskaber afgørende. Til arrangementerne i de lokale fællesskaber vil unge afprøve måder for konkret klimahandling – som fx at bytte sit brugte tøj med andre eller lave og spise plantebaseret mad – hvor man får grønne erfaringer og opbygger nye relationer.

“Vi mennesker har brug for fællesskaber. Når klimakrisen synes uoverskuelig, så kan de fællesskaber, de unge skaber i GRO SELV, være med til at konkretisere bæredygtighed og skabe en sammenhæng, hvor man føler sig som en del af noget større. For mange er det meget motiverende,” siger projektleder i CONCITO Martha Nørgaard.

Gennem Klimaambassaden, herunder GRO SELV, har CONCITO siden stiftelsen i 2008 arbejdet med inddragelse af unge som en central del i foreningens arbejde med at øge klimaviden, skabe netværk og engagement. GRO SELV-projektet evalueres af Naboskab, som vil måle og dokumentere på, hvilken effekt aktiviteterne og fællesskabet vil have på de unge deltagendes adfærd.

CONCITO: Projektleder Martha Nørgaard, 6166 0515, mn@concito.dk
Tuborgfondet: Kommunikationsansvarlig Anni Riedel-Lyngskær, 2073 8076, al@tuborgfondet.dk

Om Tuborgfondet
Tuborgfondet styrker unges muligheder for at realisere deres drømme og idéer sammen med andre unge og få indflydelse på fremtidens bæredygtige samfund. Fondet er en del af det erhvervsdrivende Carlsbergfondet og uddeler 60-70 mio. kr. om året. Pengene til uddeling kommer fra aktieafkastet i Carlsberg A/S.

Ny køreplan viser vejen til hurtig skalering af globale investeringer i sol10.11.2022 12:02:43 CET | Pressemeddelelse

International Solar Alliance, ISA, har på COP27 lanceret sin ambitiøse køreplan ”Roadmap to Mobilize USD 1 Trillion by 2030”. ISA er en international organisation, der fokuserer på at accelerere udbredelsen af solenergi som et vigtigt element i energiomstillingen især i vækstøkonomier og ulande. CONCITO har deltaget i udarbejdelsen af planen i partnerskab med ISA, Investeringsfonden for Udviklingslande og World Resources Institute.