Milliarder klar til SMV’er: Nu kan Vækstfonden yde garantier til små og mellemstore erhvervsdrivende ramt af COVID-19

Mange SMV’er står over for ukendte og hidtil usete udfordringer i forbindelse med COVID-19-krisen. Med endnu et finansieringsprodukt på plads kan statens finansieringsfond Vækstfonden nu yde garantier til SMV’er, der er økonomisk trængte som følge af COVID-19.

Adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard

Nu er det muligt for SMV’er, der som følge af COVID-19 er ramt af store økonomiske tab, at få en garanti via Vækstfonden. Garantiordningen er klar til udrulning og træder i kraft i dag. Ønsker man som virksomhed at søge en garanti via Vækstfonden, skal man kontakte sin bank.

Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden:
”I dag er fundamentet for garantien faldet på plads efter en EU-godkendelse af ordningen. Det er derfor med stor glæde, at vi i Vækstfonden nu kan give en økonomisk håndsrækning til de SMV’er, der har måttet se omsætningen dale og kunderne forsvinde, efter coronakrisen brød ud. Jeg glæder mig over, at vi har mulighed for at bidrage med endnu et finansieringsprodukt til danske virksomheder i denne meget vanskelige situation.”

Vækstfondens udvidede garantiordninger er en del af regeringens erhvervspakke målrettet erhvervslivet, og den skal bidrage til at holde hånden under danske virksomheder som følge af de økonomiske udfordringer, COVID-19 har bragt med sig. Den første ordning målrettet store virksomheder trådte i kraft onsdag d. 18 marts, og der er allerede mange henvendelser fra både virksomheder og banker.

”Garantiordningen til store virksomheder er kommet godt fra start, og mange banker og finansieringsinstitutter henvender sig. Det betyder, at penge allerede nu kan komme ud at rulle hos de store virksomheder og være en tiltrængt økonomisk støtte. Nu vil det samme være tilfældet for ordningen til SMV’er,” siger Rolf Kjærgaard.

Til SMV’erne har regeringen og Folketingets partier afsat en garantiramme på i alt 17,5 mia. kr. og en tilhørende tabsramme på ca. 5 mia. kr., det vil udløse udlån på op til 25 mia. kr. Til de store virksomheder er samlede garantiramme på 25 mia. kr. og kan dermed udløse udlån på op til 35,7 mia. kr.

Fakta om Vækstfondens to garantiordninger:
Siden 2000 har Vækstfonden via bankerne ydet garantier til danske virksomheder, og det er denne ordning, der nu bliver udvidet med to nye garantier. Ordningerne gælder indtil videre frem til 1. oktober 2020 og gælder også færøske og grønlandske virksomheder.

Der findes to garantiordninger: En målrettet danske SMV’er og en målrettet større virksomheder. Ved begge ordninger gælder det, at virksomhederne skal leve op til en række krav for at kunne søge en garanti. Herunder at virksomheden skal have et tab eller et forventet tab i omsætningen på minimum 30 pct. som følge af spredningen af COVID-19. Garantien dækker 70 pct. af finansieringsinstituttets tab.

Læs mere om de to ordninger på Vækstfondens hjemmeside.

Hvad gør du som virksomhed?
Vækstfonden samarbejder med alle danske banker, og det er ikke muligt at søge om en garanti direkte fra Vækstfonden. Kontakt derfor din bank eller finansieringsinstitut, og tal med dem om dine muligheder for at anvende garanti fra Vækstfonden

Hvad gør du som erhvervsrådgiver i en bank?
Hvis en virksomhed ønsker at anvende en garanti via Vækstfonden, skal de henvende sig til deres bank eller finansieringsinstitut. Banken eller finansieringsinstituttet anmelder digitalt finansieringen hos Vækstfonden ved brug af anmeldelsessystemet. Du kan se mere om, hvordan du anmelder en garanti her.

Charlie Stjerneklar, kommunikations- og pressechef i Vækstfonden: E-mail: cst@vf.dk eller mobil: +45 81 77 73 87

Adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.900 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 24,9 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2018 tilsammen mere end 65.500 ansatte.

Crowdlending kan støtte SMV’er under coronakrisen: Nu topper Vækstfonden op på lånene1.4.2020 15:17:35 CESTPressemeddelelse

Spredningen af COVID-19 i Danmark har allerede fået konsekvenser for især SMV’erne. En af de nyere lånemuligheder er såkaldt crowdlending, hvor privatpersoner kan yde lån til virksomheder og dermed kan være med til at understøtte virksomheder også en vanskelig tid. Vækstfonden har lanceret en ny lånemulighed, der topper op på crowdlending-kampagner, så de når i mål.

Gilde Healthcare rejser €416 millioner ($450 millioner) venture- og vækstkapitalfond31.3.2020 09:02:00 CESTPressemeddelelse

Utrecht (Holland), Cambridge, Massachusetts (USA), 31. marts 2020 Gilde Healthcare annoncerer i dag den første og sidste closing af Gilde Healthcare V, en venturekapitalfond på 416 millioner Euro ($450 millioner). Den nye fond er målrettet mod vækstmuligheder inden for en bred vifte af sundhedssektorer, herunder digital sundhed, medtech og therapeutics i både Europa og Nordamerika. Fonden vil have særlig opmærksomhed på private sundhedsvirksomheder, der muliggør forbedret pleje til overkommelige priser. Gilde Healthcare V blev rejst i en enkelt closing og investorerne tæller en blanding af internationale investorer, herunder banker, pensionskasser, investeringsforeninger, fonde, familie kontorer, iværksættere og Gilde partnere. Investorerne inkluderer bl.a. længerevarende virksomhedspartnere Philips Healthcare og Rabo Corporate Investments fra Holland, Haniel og KfW Capital fra Tyskland, BNP Paribas Fortis Private Equity, Belgian Growth Fund (BGF), Den Europæiske Investeringsfond EIF m

Nyt samarbejde: Pensionskassen SISA indtræder i samarbejde med Vækstfonden og Greenland Venture16.3.2020 10:31:40 CETPressemeddelelse

Den grønlandske pensionskasse SISA indtræder i et investeringssamarbejde, der skal sikre endnu mere kapital til grønlandske vækstvirksomheder. Siden marts 2019 har Vækstfonden og Greenland Venture sammen investeret i grønlandske virksomheder, og nu kommer Grønlands pensionskasse SISA med ombord. I alt 320 mio. kr. skal finde vej til grønlandske virksomheder. Den øgede kapital henvender sig til virksomheder med stort forretningspotentiale både som lån og direkte investeringer.