Milliarder klar til SMV’er: Nu kan Vækstfonden yde garantier til små og mellemstore erhvervsdrivende ramt af COVID-19

Mange SMV’er står over for ukendte og hidtil usete udfordringer i forbindelse med COVID-19-krisen. Med endnu et finansieringsprodukt på plads kan statens finansieringsfond Vækstfonden nu yde garantier til SMV’er, der er økonomisk trængte som følge af COVID-19.

Adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard

Nu er det muligt for SMV’er, der som følge af COVID-19 er ramt af store økonomiske tab, at få en garanti via Vækstfonden. Garantiordningen er klar til udrulning og træder i kraft i dag. Ønsker man som virksomhed at søge en garanti via Vækstfonden, skal man kontakte sin bank.

Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden:
”I dag er fundamentet for garantien faldet på plads efter en EU-godkendelse af ordningen. Det er derfor med stor glæde, at vi i Vækstfonden nu kan give en økonomisk håndsrækning til de SMV’er, der har måttet se omsætningen dale og kunderne forsvinde, efter coronakrisen brød ud. Jeg glæder mig over, at vi har mulighed for at bidrage med endnu et finansieringsprodukt til danske virksomheder i denne meget vanskelige situation.”

Vækstfondens udvidede garantiordninger er en del af regeringens erhvervspakke målrettet erhvervslivet, og den skal bidrage til at holde hånden under danske virksomheder som følge af de økonomiske udfordringer, COVID-19 har bragt med sig. Den første ordning målrettet store virksomheder trådte i kraft onsdag d. 18 marts, og der er allerede mange henvendelser fra både virksomheder og banker.

”Garantiordningen til store virksomheder er kommet godt fra start, og mange banker og finansieringsinstitutter henvender sig. Det betyder, at penge allerede nu kan komme ud at rulle hos de store virksomheder og være en tiltrængt økonomisk støtte. Nu vil det samme være tilfældet for ordningen til SMV’er,” siger Rolf Kjærgaard.

Til SMV’erne har regeringen og Folketingets partier afsat en garantiramme på i alt 17,5 mia. kr. og en tilhørende tabsramme på ca. 5 mia. kr., det vil udløse udlån på op til 25 mia. kr. Til de store virksomheder er samlede garantiramme på 25 mia. kr. og kan dermed udløse udlån på op til 35,7 mia. kr.

Fakta om Vækstfondens to garantiordninger:
Siden 2000 har Vækstfonden via bankerne ydet garantier til danske virksomheder, og det er denne ordning, der nu bliver udvidet med to nye garantier. Ordningerne gælder indtil videre frem til 1. oktober 2020 og gælder også færøske og grønlandske virksomheder.

Der findes to garantiordninger: En målrettet danske SMV’er og en målrettet større virksomheder. Ved begge ordninger gælder det, at virksomhederne skal leve op til en række krav for at kunne søge en garanti. Herunder at virksomheden skal have et tab eller et forventet tab i omsætningen på minimum 30 pct. som følge af spredningen af COVID-19. Garantien dækker 70 pct. af finansieringsinstituttets tab.

Læs mere om de to ordninger på Vækstfondens hjemmeside.

Hvad gør du som virksomhed?
Vækstfonden samarbejder med alle danske banker, og det er ikke muligt at søge om en garanti direkte fra Vækstfonden. Kontakt derfor din bank eller finansieringsinstitut, og tal med dem om dine muligheder for at anvende garanti fra Vækstfonden

Hvad gør du som erhvervsrådgiver i en bank?
Hvis en virksomhed ønsker at anvende en garanti via Vækstfonden, skal de henvende sig til deres bank eller finansieringsinstitut. Banken eller finansieringsinstituttet anmelder digitalt finansieringen hos Vækstfonden ved brug af anmeldelsessystemet. Du kan se mere om, hvordan du anmelder en garanti her.

Charlie Stjerneklar, kommunikations- og pressechef i Vækstfonden: E-mail: cst@vf.dk eller mobil: +45 81 77 73 87

Adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 8.500 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 27,3 mia. kr.

Nu har over 100 virksomheder fået stillet garanti af Vækstfonden14.5.2020 17:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden slutningen af marts har Vækstfonden haft mulighed for at yde garantier til SMV’er og store virksomheder, som en del af regeringens covid-19 initiativer målrettet dansk erhvervsliv. Nu har Vækstfonden stillet garantier til over 100 virksomheder. ”Vi er glade for at se, at produkterne finder fodfæste og er med til at hjælpe de mange virksomheder i en svær situation,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

Udvidet hjælp på vej til danske iværksættere: Tre nye initiativer via Vækstfonden18.4.2020 19:15:06 CESTPressemeddelelse

Regeringen og alle Folketingets partier har netop fremlagt en udvidet hjælpeaftale, der skal sikre yderligere kapital til iværksættere. De nye initiativer fra Vækstfonden består af tre dele: Lånematching på investeringer fra private investorer til hhv tidlige iværksættere og venturevirksomheder. I begge tilfælde tager Vækstfonden en større del af lånet og højere risiko end tidligere. Derudover vil Vækstfonden øge sine direkte investeringer og fondsinvesteringer markant.

Vækstfondens årsrapport 2019: 13.500 job skabt og 824 nye finansieringer16.4.2020 10:11:45 CESTPressemeddelelse

Regnskabsåret 2019 endte for sjette år i træk med et trecifret millionoverskud for statens finansieringsfond. Overskuddet går dels til staten i udbyttebetaling og dels til nye investeringer i danske virksomheder. Netop det at medvirke til at skabe innovation og arbejdspladser på en økonomisk selvbærende måde er et markant kendetegn ved Vækstfondens strategi, som fonden vil fastholde på trods af usikkerheden forbundet med COVID-19, siger bestyrelsesformand Claus Gregersen.