Miljøvenlig opvarmning på campingplads

Birkhede Camping i Ry er klar til sommeren, og de mange faste gæster er klar til at vende tilbage til den familieejede, populære campingplads. Selv om det ikke er synligt, kan gæsterne i år glæde sig over, at vandet på de fleste fællesarealer nu varmes op af en mere miljøvenlig varmekilde. På Birkhede har man nemlig valgt at sende to gamle oliefyr på pension og opsætte en varmepumpeløsning.
Hos Birkhede camping er man meget tilfredse med varmepumpeløsningen. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt

På Birkhede Camping er det familien Dideriksen, som har pladsen, og tredje generation er ved at overtage.

Sidste år var man nødt til at overveje, hvad der skulle erstatte det gamle oliefyr i hovedbygningen, hvor familiens private bolig også er en del af bygningen.

”Vi overvejede forskellige muligheder, blandt andet et pillefyr. Men vi kunne ret hurtigt se, at det ville der bliver for meget arbejde med,” siger Niels Jørgen Dideriksen, som stadig er en del af den daglige drift på pladsen.

Derfor faldt valget på en varmepumpe, og løsningen kommer fra energiselskabet OK.

”Vi havde andre leverandører på besøg, men der var flere forskellige ting, som vi selv skulle stå for undervejs.  Med OK’s løsning var det hele med – lige fra opsætning til fjernelse af det gamle fyr. Det gjorde det nemt for os at vælge,” siger Niels Jørgen Dideriksen.

De har ikke fortrudt valget af leverandør hos Birkhede og har hele vejen været tilfredse.

”Vi har oplevet et godt samarbejde med OK – både i forhold til den administrative del og selve opsætningen. Det har fungeret rigtig godt,” siger Niels Jørgen Dideriksen.

Skræddersyet løsning
Der er forskellige forhold, man skal tage hensyn til på en campingplads.

”Vi har lavet en skræddersyet løsning, som passer til Birkhede campings behov. Når vi kommer ud til campingpladserne, er der jo forskellige forhold, der gør sig gældende, og som vi skal tage hensyn til i forhold til dimensioneringen af varmepumpeløsningen," siger Carsten Kjær Hansen, som er projekt salgschef hos OK.

Noget af det, der er særligt for en campingplads er mængden af varmt vand, der er behov for.

”Det tager længere tid for en varmepumpe at varme vandet op sammenlignet med et oliefyr. Derfor har vi eksempelvis i den ene bygning installeret to ekstra beholdere på 500 liter vand hver, som hele tiden har en temperatur på 55 0C.  På den måde sikrer vi, at gæsterne altid har varmt vand i badet og i køkkenet,” siger Carsten Kjær Hansen.

”Vi ser gode muligheder for at hjælpe campingpladserne med at skifte til en varmepumpeløsning, men for at de får den rigtige løsning, er det vigtigt, at vi kommer ud og gennemgår bygningerne for specielt at blive klog på det aktuelle forbrugsmønster for at dimensionere varmepumpeløsningen korrekt,” siger Carsten Kjær Hansen.

Hos OK oplever man en stigende interesse fra campingpladser, som kan se, at det er muligt at erstatte et oliefyr med en varmepumpe og dermed få en mere miljøvenlig og besparende opvarmningsform.

Fakta om varmepumpeløsningen hos Birkhede camping:

• 1 stk. 20 kW Vølund varmepumpeanlæg, der sørger for varme og varmt vand til hovedbygningen inkl. reception og beboelse.
  • 2 stk. 20 kW Vølund varmepumpeanlæg med flere buffer- og varmtvandsbeholdere samt styring af varmepumperne. Løsningen leverer varme og varmt vand til motelbygningen og en af servicebygningerne. Herunder hybridløsning, hvor varmepumpeløsningen er sammenkoblet med det eksisterende oliefyr, som agerer sekundær varmekilde. Dette oliefyr har dog ikke været i drift endnu trods den kolde periode i vinter, hvor der samtidig har været et pænt forbrug af varme og varmt brusevand. Så varmepumpeløsningen er dimensioneret korrekt.

Dimensioneringen af varmepumpeløsningen er især vigtig på en campingplads. Fotograf:Ole Hartmann Schmidt
Birkhede camping. ligger ved Ry. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt
Birkhede camping i fine omgivelser ved Ry. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, mere end 200 vaskehaller samt 76 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.