Teater Solaris 2

Milano byder danske Teater Solaris velkommen

I forbindelse med nomineringen til en anerkendt international teaterpris, opføres forestillingen ”Under Uvidenhedens Mørke” i Milano med Nukâka Coster-Waldau, Miké Fencker Thomsen, Alexander Montgomery-Andersen & Karina Møller.

Den meget anerkendte teaterpris ”Il Teatro Nudo di Teresa Pomodoro", uddeles til teatre og teaterstykker, som tør gå længere i søgen efter essensen af værdigheden og menneskeheden, samt de værdier vi alle deler.

Mødet med lederen af Spazio Teatro NO’HMA | Teresa Pomodoro

Mandag morgen blev holdet fra Teater Solaris budt velkommen på det prominente, og meget smukke, Spazio Teatro NO’HMA; teater, der uddeler prisen. Kort efter velkomst påbegyndtes klargøring og forberedelse til forestillingen ”Under Uvidenhedens Mørke”, som allerede spiller onsdag og torsdag d. 24.-25. maj kl. 21:00 i Milano.

Midt i lyd- og lysprøverne blev kunstnerisk leder og instruktør på forestillingen, Sananda Solaris, på fornemmeste vis introduceret for den teaterelskende og kulturelt anerkendte personlighed Livia Pomodoro. Hun er ejer og leder af Spazio Teatro NO’HMA.

Her fik Sananda Solaris mulighed for at udtrykke hvilken stor ære det er for Teater Solaris at få denne nominering, og repræsentere samt udbrede dansk-grønlandsk teaterkunst.

Livia Pomodoros professionelle karriere har udviklet sig gennem årene, hvor hun har haft en lang række forskellige ansvarsroller. I dag sidder hun som præsident for Academy of Brera. Livia Pomodoro overtog Spazio Teatro NO’HMA, efter dødsfaldet på hendes søster, Teresa Pomodoro. Teresa Pomodoro var skuespiller og den første dramatiker på teateret. Prisen som uddeles, er skabt til hendes ære.

Juryen og præmien

Præmiepanelet er sammensat af et panel af tilskuere og et ekspertpanel. Præmiens internationale panel er dannet af personligheder fra kulturen, kunsten og samfundet. Heriblandt Eugenio Barba (Odin Teatret, Holstebro, Danmark), Lev Dodin (Maly Teatr, Skt. Petersborg, Rusland), Statis Livathinos Teater, Grækenland), Ludovic Lagarde (direktør for Center Dramatique National Comedie de Reims, Frankrig), Ruth Heyner (direktør for Union of Theaters de l'Europe), Enzo Moscato (forfatter og skuespiller, Italien), Lluís Pasqual ), Tadashi Suzuki (direktør for Suzuki Company of Toga, Giappone) og Livia Pomodoro, præsident for panelet og leder af Spazio Teatro NO’HMA.

Panelet vil blive bistået af et internationalt netværk af bidragydere, som vil udpege de forestillinger, oplevelser og kreationer, som konkurrerer om prisen.

De nominerede forestillinger til prisen, har løbende spillet på teatret gennem sæsonen 2016 - 2017. Selve teaterprisen uddeles til åbningsceremonien af sæson 2017-2018 til november. Her vil alle nominerede forestillinger få muligheden for at spille en lille selvvalgt del af deres stykke, foran en række respekterede personligheder inden for kulturen.

Der er mulighed for at se forestillingen, når der bliver sendt LIVE fra Teater Solaris' Facebook-side d. 24. maj kl. 21:00.

Medvirkende: Nukâka Coster-Waldau, Miké Fencker Thomsen, Alexander Montgomery-Andersen & Karina Møller

Instruktør og koreograf: Sananda Solaris

Komponist: Ole Kristiansen & Nukâka Coster-Waldau

Tekster: Villads Villadsen

Idé og stifter af Inuit Theatre Company: Simon Mooqqu Løvstrøm

Turen til Milano er blevet til en realitet gennem støtte fra Statens Kunstfond og en række grønlandske donorer. Heriblandt Air Greenland, Polar Seafood, IttuNET og Qajak Trawl A/S.

Teater Solaris er et nyetableret teater fra 2014, med placering på Sonnerupgaard Gods i Lejre Kommune. Teatret bestyres af den kunstneriske leder Sananda Solaris og direktør Josef Wolfugang Nielsen.

Information om Teater Solaris 2

Teater Solaris 2