Midtjysk virksomhed løber igen med prisen for Årets Digitale SMV:Omstilling - Fibo Intercon vinder prisen i 2023

Det er netop offentliggjort, at Fibo Intercon er løbet med sejren om at have gennemført den bedste digitale omstilling blandt et stærkt felt af indstillede virksomheder.
Henrik Jeppesen, CEO hos Fibo Intercon får overrakt prisen af Digitaliserings- og ligestillingsminister Marie Bjerre og formand for SMV:Boardet Evita Rosdahl

Hvert år hylder Digitaliseringsstyrelsen de bedste virksomheder for at inspirere andre til at udnytte de muligheder, der ligger i at digitalisere hele eller dele af sin virksomhed. Det kan nemlig skabe imponerende resultater – og det er netop, hvad der er sket hos Fibo Intercon, der fremstiller mobile betonblandere.

Fibo Intercon har bl.a. kodet intelligens ind i deres maskiner og det gør, at de nu tilbyder deres kunder et endnu bedre produkt. Dataene bliver lagt op i skyen og maskinerne kan tilkobles overvågning, så kunden får en alarm via sin mobil eller pc, hvis betonblanderen ikke kører, som den skal.

Ændrede arbejdsgange og reduktion af CO2
Det store fokus på digitalisering betyder, at arbejdsgangene hos Fibo Intercon også har ændret sig. I dag kan medarbejderne logge på de maskiner, som Fibo Intercon har stående rundt om i verden, fra deres hovedkontor og herfra lave service og give kunderne gode råd om, hvordan de kan optimere deres produktion af beton.

Virksomheden fra Videbæk har været meget bevidste om kravene til kontinuerligt at udvikle sine produkter – herunder ikke mindst at gøre dem endnu mere digitale, bruge data og arbejde med, hvordan de kunne bidrage til at blive grønnere:

”Senest har vi lavet et digitalt system, der gør det lettere for kunderne at købe beton i byggemarkederne. Reduktion af CO2 er et essentielt emne globalt - og det gælder ikke mindst indenfor betonindustrien. Vi ønskede at bidrage med et koncept, hvor beton i mindre batches kunne afhentes i nærområdet, så vi på den måde bidrager til mindre spild og mindre CO2 udledning i forhold til transport. Som kunde indtaster man blot hvor meget beton, man skal bruge. Derefter får man en kvittering og så bestiller man en lille kubikmeter, eller hvad man har brug for. Hele konceptet er som bilvask, bare flyttet over i et nyt segment,” siger Henrik Jeppesen, der er direktør i Fibo Intercon.

Midtjyske virksomheder i den digitale førertrøje
Det er tredje år i træk, at en midtjysk virksomhed vinder prisen for Årets Digitale SMV:Omstilling. De to foregående år har hhv. Billig-arbejdstøj fra Spjald og The Army Painter fra Skanderborg vundet prisen.

I Ringkøbing-Skjern Kommune er man stolte over at endnu en virksomhed fra Ringkøbing-Skjern er kåret som vinder:

”Vi er stolte over, at en lokal virksomhed som Fibo Intercon er med til at gå forrest og inspirere andre danske virksomheder til at se nærmere på de muligheder, der ligger i at digitalisere hele eller dele af sin forretning. Et godt eksempel på, at arbejdet med digitalisering skaber både vækst og arbejdspladser lokalt,” siger Borgmester Hans Østergaard, Ringkøbing-Skjern Kommune.

Fibo Intercon har været gode til at udnytte mulighederne i erhvervsfremmesystemet og har bl.a. fået vejledning af både Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd og Erhvervshus Midtjylland, der også er glade for, at Fibo Intercon løb med prisen:

”Fibo Intercon viser vejen for mange virksomheder, hvor digitalisering og grøn omstilling går hånd i hånd – og så er Fibo Intercons digitale omstilling også et eksempel på, at man meget hurtigt kan se effekt af et solidt arbejde med digitalisering,” siger Erik Krarup, der er direktør i Erhvervshus Midtjylland.

Henrik Jeppesen har netop fået overrakt prisen ved Dansk Erhvervs Digitale topmøde, hvor den nye Digitaliserings- og ligestillingsminister, Marie Bjerre ligeledes deltog.

I alt har tre virksomheder i finalen dystet om prisen for Årets Digital SMV:Omstilling 2023. Foruden Fibo Intercon var endnu en midtjysk virksomhed nemlig Havnens Café & Isbar samt NIOR bistro fra Hedensted også i finalen om prisen sammen med den nordjyske virksomhed Unilite A/S.

Fakta om Fibo Intercons digitale omstilling
Fibo Intercon blev grundlagt i 1935, (rekonstrueret i 2014). Virksomheden har 25 ansatte og har kunder fra hele verden. Eksporten udgør 80 % af omsætningen. Omstillingsprocessen er gennemført i perioden 2020 til 2021.

Fibo Intercon har arbejdet med at digitalisere virksomheden flere steder. Virksomheden har netop lanceret Fibo Collect på det franske marked, der er et selvbetjeningsanlæg, som kan leveres med op til tre forskellige digitale betalingssystemer.

Virksomheden har ligeledes implementeret IoT-styring i produkterne. Alle performance informationer og logistik opdateringer kan sendes til mobiltelefonen til kunden. Derved reduceres fejlproduktioner og spild i processen.

Fibo Intercon har udviklet en digital CO2-beregner, som hjælper kunderne til en grønnere profil i form af mindre betonspild og mindre transport.

Virksomhedens data er i dag fundamentet for de ledelsesmæssige beslutninger i relation til salg, udvikling og produktion.

Der er udviklet nye, digitale salgskanaler og salgsmetoder og virksomhedens omsætning er steget markant og mangedoblet i perioden og arbejdsmiljøet for medarbejderne er blevet forbedret, idet der er mindre trivielt tastearbejde

Den digitale rejse har flyttet virksomheden fra at være en lavteknologisk virksomhed med mange manuelle arbejdsprocesser i både administration, produktion, lager og salg til i dag at være en virksomhed med en høj digitaliseringsgrad, et gennemdigitaliseret produktprogram samt et avanceret, digitalt salgs-setup.

Skal du i gang eller videre med digital omstilling?
SMV:Digital har netop offentliggjort puljeåbninger for hele 2023, hvor du kan søge tilskud til privat rådgivning eller investering i IT og teknologi.

Du kan også få hjælp til at udvikle dine egne eller dine medarbejderes digitale kompetencer. Det kan være indenfor e-handel, automatisering, digital sikkerhed - eller noget helt andet, der gør, at din virksomhed kan sætte turbo på vækst og udvikling.

Læs mere om SMV:Digital