Middelfart Sparekasse støtter fristed for byens udsatte kvinder

Anders Sørensen (tv), leder af Reden Aarhus, i sundhedsklinikken, som er drevet af et stort hold frivillige læger og sygeplejerskestuderende, som hver uge hjælper byens udsatte kvinder. Foto: Reden

Aarhus: For tredje år i streg støtter Middelfart Sparekasse økonomisk op om Reden Aarhus’ sundhedsklinik til gavn for Redens brugere. Sundhedsklinikken gør en stor forskel for de kvinder, som kommer på Reden og lever med problemer som hjemløshed, misbrug, prostitution, ensomhed, vold og voldtægt.

- Denne gruppe kvinder er særligt sårbare i mødet med fysisk og psykisk sygdom og har ofte oplevet stigmatisering og svigt. Mange af kvinderne oplever ikke at kunne opsøge egen læge på lige fod med andre. Her gør klinikken en stor forskel, da kvinderne kan få hjælp og videre brobygning i trygge rammer, siger Anders Sørensen, leder af Reden Aarhus.

Klinikken er drevet af et stort hold frivillige læger og sygeplejerskestuderende, som hver uge hjælper byens udsatte kvinder med basale livsbehov og giver adgang til den nødvendig hjælp, undersøgelser og rådgivning. Særligt under pandemien har kvinderne været sårbare. Livet har været præget af isolation og usikkerhed, og mange af kvinderne har været afskåret fra de tilbud, de er afhængige af for at håndtere deres livssituation. Der har været særligt brug for Redens tilbud, og Sundhedsklinikken har været flittigt besøgt.

- Middelfart Sparekasse er en del af Redens Venner. I Sparekassen støtter vi bredt en lang række aktiviteter, men her har vi fået mulighed for at være en del af et fællesskab af lokale aktører, der ønsker at gøre en forskel for byens udsatte og bidrage til social ansvarlighed, siger afdelingsdirektør i Middelfart Sparekasse Aarhus Lars Reimer.