Middelfart Sparekasse er landets bedste seniorarbejdsplads - igen

Ingen nedfældet seniorpolitik er også i 2022 vejen til at blive kåret som landets bedste arbejdsplads for seniorer

Der er plads til alle aldre i Middelfart Sparekassen. Sten Gammelby, 65 år, har været i Middelfart Sparekasse siden 1979, mens datteren Christina kom til i 2020. De er begge privatrådgivere i Middelfart.

Hvorfor ikke bare se på kompetencer, virkelyst og engagement i stedet for hårfarven eller dåbsattesten? Det er i al sin enkelhed baggrunden for, at Middelfart Sparekasse torsdag blev kåret som landets bedste arbejdsplads for seniorer af Great Place to Work. Kåringen fandt sted som en del af programmet, da landets bedste arbejdspladser anno 2022 blev kåret.

- Jeg har simpelthen svært ved at se logikken i at fravælge medarbejdere alene på grund af deres alder. Vi har kolleger, som har været i sparekassen i en menneskealder, og vi har nye kolleger, som kommer til os, når de er sidst i 50’erne eller først i 60’erne. Vi har de samme forventninger til dem, som til alle andre kolleger: I skal bidrage positivt til sparekassen, være en god kollega og altid have kundernes behov i fokus, siger Martin Baltser, adm. direktør i Middelfart Sparekasse.

Da forventningerne er de samme, ser sparekassen heller ikke behov for en decideret seniorpolitik.

- Vi tager udgangspunkt i den enkeltes behov i stedet for at fokusere på særlige rettigheder eller muligheder bundet op på ens dåbsattest, siger Martin Baltser.

Et forbillede

Ifølge Liselotte Jensen, adm. direktør i Great Place to Work i Danmark, er Middelfart Sparekasse et forbillede for andre virksomheder. Hun giver denne begrundelse for, at Middelfart Sparekasse er landets bedste seniorarbejdsplads:

- I Middelfart Sparekasse skeles ikke til datoen på dåbsattesten, når man rekrutterer. Derimod ser man på hele personen og på den ballast, erfaring og kompetence, som medarbejderen kommer med. Oplevelsen er, at mange seniorer har både drive, virkelyst og meget at byde ind med, og man værdsætter, at seniormedarbejderne kommer med ro, hviler i sig selv og har overblik og erfaringer. Det er værdifuldt for kunderne og giver et godt miks til det, de unge kommer med, siger Liselotte Jensen.

Ros fra arbejdsgiverforening

Også fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) er der ros til Middelfart Sparekasses syn på seniorer.

- Jeg er helt sikker på, at mange virksomheder på tværs af brancher og sektorer kan blive inspireret af Middelfart Sparekasses tilgang. Sparekassen putter ikke medarbejdere i kasser, men ser i stedet på det hele menneske. Og det er den helt rigtige tilgang. Vi er alle forskellige. Derfor skal medarbejdere behandles individuelt, uanset alder. Og det er lige netop, hvad Middelfart Sparekasse gør,” siger Nicole Offendal, adm. direktør i FA.

Både/og – ikke enten/eller

Martin Baltser understreger, at Sparekassen ikke ”kun” er en ”seniorklub”.

- Når vi siger, at vi ikke skeler til alder, så gælder det selvfølgelig også yngre kandidater til et job. Vores medarbejdersammensætning skal gerne afspejle vores kunder – de kommer også i alle aldre, siger Martin Baltser.

Med en gennemsnitsalder på 50 år – hver tredje i Middelfart Sparekasse har passeret 55 år – så kræver det også fokus på den yngre generation.

- Vi vil meget gerne holde på vores medarbejdere, men på et tidspunkt skal de på pension, og så skal vi selvfølgelig være klar med gode arvtagere. Derfor sørger vi også for hvert år at uddanne et pænt antal elever, siger Martin Baltser.

Han glæder sig over, at Sparekassen har et ry for at være en god arbejdsplads for alle aldre. Middelfart Sparekasse topper i år for tredje år i træk undersøgelsen ”Medarbejderimage”, hvor finansmediet Finanswatch og analysebureauet Wilke kårer arbejdspladsen med det bedste image i finanssektoren. Den undersøgelse er baseret på svar fra mere end 2.500 medarbejdere i sektoren.

Middelfart Sparekasse blev også i 2019 kåret som landets bedste seniorarbejdsplads.

________________________________________________________________

Fakta

• Great Place to Work kårede torsdag 17. marts til landets bedste seniorarbejdsplads. Sparekassen fik samme hæder i 2019
  • Mere end hver tredje kollega i Sparekassen er +55 år
  • 34 procent af de +55-årige i Middelfart Sparekasse er ansat i årene 2019-2021.

Middelfart Sparekasse bliver sponsor for frivilligheden på Jelling Musikfestival16.5.2022 13:52:18 CEST | Pressemeddelelse

Tusindvis af frivillige er hvert år med til at skabe Jelling Musikfestival. De udgør ifølge festivaldirektør Line Mosfelt ”Jellings” hjerte, og nu har festivalen for første gang nogensinde indgået et partnerskab omkring frivilligheden. Middelfart Sparekasse har doneret 150.000 kroner, som festivalen skal bruge til at gøre det endnu mere attraktivt at melde sig under frivillighedens faner.

Sebastian S. Thagesen er ny rådgiver i Middelfart Sparekasse11.5.2022 14:31:25 CEST | Pressemeddelelse

Navne: Middelfart Sparekasse har budt velkommen til 32-årige Sebastian Sundahl Thagesen, som kommer til at få sin daglige gang i hovedsædet i Middelfart. Han kommer til sparekassen fra Jyske Bank i Odense, hvor han har været elev og senere rådgiver. Sebastian S. Thagesen bor i Odense med sin kæreste, men tilknytningen til det vestfynske og Føns, hvor han er født og opvokset, er høj. Som så mange andre unge i oplandet til Middelfart, har Sebastian S. Thagesen gået på Middelfart Gymnasium og desuden spillet fodboldbold i både Strib og Middelfart. I Middelfart Sparekasse kan Sebastian S. Thagesen se frem til at arbejde med rådgivning af privatkunder med mindre erhverv. Om sit valg af ny arbejdsplads siger den 32-årige rådgiver: - Middelfart Sparekasse har altid været byens bank og gjort meget for lokalområdet. Derudover har den et ry for at være en rigtig god arbejdsplads – og det har jeg også fået at vide igennem flere kanaler. Så det har faktisk altid været en drøm på et tidspunkt at ve

Heidi Skibsted Borup er ny rådgiver i Middelfart Sparekasse i Vejle11.5.2022 14:23:47 CEST | Pressemeddelelse

Navne: Middelfart Sparekasse har budt velkommen til en erfaren dame i afdelingen i Vejle. Det er 51-årige Heidi Skibsted Borup, som kommer fra en stilling i Vestjysk Bank og kender branchen særdeles godt. Hun startede som elev i Jelling Sparekasse i 1989 og har og har arbejdet som rådgiver for privatkunder lige siden. Og nu er det altså kunderne i Middelfart Sparekasse, som får gavn af Heidi Skibsted Borups erfaring inden for rådgivning om bolig, investering og pension. - Det bedste ved jobbet som rådgiver er, at jeg kommer tæt på mine kunder. Det er spændende at hjælpe med de behov, de nu måtte have, og jeg lægger stor vægt på, at vi sammen kommer i mål og finder de bedste løsninger. Den gensidige tillid, der opstår, er for mig meget vigtig. Jeg har valgt Middelfart Sparekasse, fordi jeg kan identificere mig med sparekassens værdier. Og så har jeg mange tidligere kolleger, som arbejder her – og de har kun haft gode ting at sige om sparekassen som arbejdsplads, siger Heidi Skibsted Bor