Michael frygtede lukning af værft: Nu er der 69 mio. kr. i ordrebogen – og en kæmpeordre under opsejling
”Stemningen i ledergruppen er gået fra overlevelse til, at det nu er spændende at gå på arbejde.”
Sådan siger Michael Jakobsen, ejer og direktør i værftsvirksomheden Bredgaard Boats i Rødbyhavn. Sammen med medejer Jørgen Wiuff har han på halvandet år været gennem en rejse fra ren overlevelse til fyldt ordrebog.
”For halvandet år siden havde vi gang i byggeriet af to både, men intet andet i ordrebogen derefter. Jeg regnede faktisk med, at vi måtte lukke,” lyder det ærligt fra værftsdirektøren.
Makkerparret valgte derfor at gå med i EU-projektet Zealand International hos Erhvervshus Sjælland. Projektet har siden 2018 og frem til årsskiftet hjulpet virksomheder med at finde deres ben på eksportmarkederne. Her deltog Bredgaard Boats først i en Basal Eksport-workshop.
”Det virkede kortvarigt, men hurtigt faldt vi tilbage i vores vante rutiner,” fortæller Michael Jakobsen.
Vendepunktet kom, da værftet fik tilskud i Zealand International til at købe hjælp fra en ekstern rådgiver. I november 2021 trådte Michael Stig Sørensen fra konsulentfirmaet A-2 ind ad døren og tog fat på udviklingen af salgs- og eksportstrategien til det norske marked. Den erfarne konsulent så hurtigt, at han ikke kunne lære ledelsen og de 23 ansatte at bygge skibe. Derimod haltede det med salget, overblikket, rollefordelingen og markedsføringen.
Klar rollefordeling og styr på strategien
Virksomheden fik derfor en digital ordrebog, professionelle kræfter blev hentet ind til at lave hjemmeside og markedsføring på Facebook, og der blev indført en bedre fordeling af opgaverne. Det betød blandt andet, at Michael Jakobsen ikke længere tog del i produktionen, men satte fuldt blus på eksporten.
”Vi løber ikke længere efter den bold, der ruller lige foran os, men løser de opgaver, vi er bedst til,” forklarer Michael Jakobsen.
Som det vigtigste fik Bredgaard Boats styr på sin eksportstrategi. Gennem årene har Bredgaard Boats opbygget en niche med at bygge og sælge fiskefartøjer i glasfiber – salget går ikke alene til danske fiskere, men også til Grønland og Norge. Det norske marked, hvor der er kæmpestort potentiale, blev dog ikke dyrket konsekvent, men det fik konsulent Michael Stig Sørensen ændret.
Michael Jakobsen:
”Vi har fået hul på det norske marked. Vi er ofte deroppe, og i dag sørger vi fx for at køre en kampagne på Facebook, inden vi tager på messe i Norge. Vi har også etableret lokale partnerskaber, fordi vi nu ved, at det skaber tryghed hos vores kunder i Norge, at noget af udstyret i skibene er lokalt produceret.”
Også lokalt er Bredgaard Boats begyndt at indgå i partnerskaber. Blandt andet har værftet sammen med en lokal smedevirksomhed stiftet en virksomhed, der løser svejseopgaver, blandt andet for Femern Bælt-byggeriet. Desuden har Bredgaard Boats et partnerskab med en virksomhed i Jylland, der leverer hydraulik til fiskefartøjerne.
Det øgede salg afspejler sig i den digitale ordrebog, som i øjeblikket lyder på nybygninger for 69 mio. kr. Produktionshallen er fyldt frem til december, og måske er der langt mere vækst på vej til værftet i Rødbyhavn. Værftet har netop afsendt et tilbud på et stort fiskefartøj til 77 mio. kr. til en kunde i Grønland.
”Det vil måske kræve en ny værftshal, og vi får virkelig brug for partnerskaber, hvis vi skal løfte den ordre,” siger Michael Jakobsen.
Stort eksportpotentiale i regionen
Formålet med Zealand International var at øge produktiviteten og beskæftigelsen i virksomheder i Region Sjælland. Projektet lukkede ved udgangen af 2022 og har præsteret langt over forventning:
- 89 virksomheder har fået en international vækstplan, og det ventes, at 51 af virksomhederne udnytter den nye viden til at blive egentlige vækstvirksomheder.
- Ud fra de internationale vækstplaner vurderer virksomhederne i Zealand International, at der i de kommende år skabes mere end 700 nye arbejdspladser og genereres knap 2,8 mia. kr. i ekstra omsætning.
I Zealand International fik alle virksomheder tilknyttet en forretningsudvikler, som fulgte og sparrede med virksomheden i hele forløbet. Desuden valgte mange virksomheder et to dages Basal Eksport-workshop, hvor der blev set på strategier inden for fx, go-to-market, partnerskaber, internationale salgskanaler, kulturforståelse og value proposition.
Marie Brabrand Petersen, projektleder for Zealand International, uddyber:
”Statistikken viser, at Region Sjælland har en lav grad af internationalisering og har den laveste andel af eksporterende virksomheder. Men den viser også det store potentiale i regionen, og vi har set mange virksomheder i imponerende vækstrejser efter et forløb med en forretningsudvikler, der holder dem til ilden i en travl hverdag.”
Virksomhederne i Zealand International havde typisk mellem to og 15 ansatte. Langt de fleste havde ligesom Bredgaard Boats deltaget i forløb på over to års varighed. Det skyldes, at internationalisering er en langstrakt udviklingsproces, forklarer projektleder Marie Brabrand Petersen:
”Det kan tage nogle år, og nogle virksomheder føler, at det nærmest er som at starte forfra. Derfor har vi haft meget fokus på tæt sparring, og i hele forløbet har virksomhederne haft den samme forretningsudvikler tilknyttet.”
Projektlederens konklusion efter næsten fire års arbejde i Zealand International er, at der er kæmpestort eksportpotentiale i regionen
”Der er så meget potentiale for eksport i virksomheder i Region Sjælland. De skal bare hjælpes, så kommer de ekstra arbejdspladser og meromsætningen.”
FAKTA om Zealand International
Formålet med Zealand International var at øge produktiviteten og beskæftigelsen i virksomheder i Region Sjælland i en indsats, der skaber nye vækstvirksomheder gennem internationalisering.
Zealand International tilbød virksomheder intensive forretningsudviklingsforløb, der skulle resultere i øget eksportomsætning og indtjening. Virksomhederne fik en skræddersyet eksportplan, der rummede e-eksport, online marketing, kommunikation og forretningsudvikling.
Zealand International startede i marts 2018 og sluttede med udgangen af 2022. Projektet var støttet med i alt 22,3 mio. kr. fra EU’s Regionalfond - 19,2 mio. kr. i 2018 og 3,1 mio. kr. i 2020, da projektet blev udvidet og forlænget til udgangen af 2022.
Zealand International blev drevet af Erhvervshus Sjælland i partnerskab med DTU, Erhvervsakademi Zealand og Dansk Industri.
FAKTA om EU’s Regionalfond
I perioden 2014-2020 investerede EU's Regionalfond, Socialfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skulle skabe vækst og beskæftigelse i hele landet.
Regionalfondsprogrammet for 2014-2020 var målrettet bedre vækstvilkår for små og mellemstore virksomheder, der spiller en vigtig rolle i at skabe vækst og nye arbejdspladser i Danmark.
Derfor medfinansierede EU's Regionalfond projekter, der skal:
- Styrke virksomhedernes innovationsevne
- Udarbejde vækstplaner for virksomhederne
- Hjælpe virksomhederne med at blive mere ressourceeffektive
- Understøtte bæredygtig, grøn byudvikling i kommuner med byer over 30.000 indbyggere
Nøgleord
Kontakter
Hvis du vil vide mere om Bredgaard Boats og Zealand International, kan du kontakte:
Søren Munch, DE Kommunikation, 4529 1775 og sormun@erst.dk
Billeder
Information om Erhvervsstyrelsen
Følg pressemeddelelser fra Erhvervsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervsstyrelsen
100 mio. kr. til udvikling af Power-to-X i Syd- og Nordjylland9.12.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Indstillingsudvalget for Fonden for Retfærdig Omstilling har bevilget 100 mio. kr. til fire projekter i Syd- og Nordjylland. Gennem teknologisk udvikling, investeringer og kompetenceudvikling skal projekterne styrke værdikæderne og øge konkurrencedygtigheden på Power-to-X-området.
”Kunderne og jeg er drevet af en fælles passion for godt håndværk”16.10.2024 08:57:12 CEST | Pressemeddelelse
Perioden, hvor det meste af verden lå underdrejet af Coronapandemien, har fået skyld for meget. For Jennie Dai gav den tilhørende nedlukning imidlertid mulighed for at stoppe op og tage arbejdslivet op til revision. Skulle hun fortsætte karrieren som jurist i et af landets største pengeinstitutter, eller skulle hun måske prøve noget helt andet?
Roccai kunne hyre deres første medarbejder og skalere endnu hurtigere11.10.2024 10:19:53 CEST | Pressemeddelelse
Nanna blev iværksætter og gik ind i tech-branchen uden at kunne kode. Det lærte hun sig selv. I sin anden tech-startup, Roccai ApS, kunne hun gennem det EU-støttede projekt SMV:Vækstpilot ansætte Mathias, som hun sparrede med, mens de delte opgaverne – så han tog AI-delen, og hun byggede systemet.
Fra modebranchen til snedkerkøkkener – en rejse mod frihed og forfinet design11.10.2024 10:00:52 CEST | Pressemeddelelse
For et par år siden stod Gitte Outzen ved en skillevej: Et liv i interiør- og livsstilsbranchen med udsigter til lange arbejdsdage og jævnlig rejseaktivitet i sigte syntes ikke at passe i familielivet, og hun ønskede at have bedre mulighed for at kunne råde over sin tid. Hun er født ind i en snedkerfamilie og havde fra barnsben af været med på snedkerværksteder og byggepladser for at se på nye projekter, materialer og arkitektur.
Tobias fik en kæmpe portion selvværd og fandt kursen mod drømmeuddannelsen3.10.2024 12:31:01 CEST | Pressemeddelelse
Han har deltaget i projektet Uddannelse til grønne job i Viborg for at forberede sig på en erhvervsuddannelse i Holstebro. Her har Tobias fået en kæmpe portion selvværd og fundet retningen, så han nu er ved at uddanne sig til bygningsmaler og drømmer om eget firma.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum