Metroxpress

Metroxpress sender journalisterne på gaden

Del

 ”Adgang forbudt på redaktionen”. Sådan bliver virkeligheden nu for journalisterne på metroxpress’ lokalredaktion i København, hvor der dagligt produceres lokalstof til mx.dk og avisens sider om København.

For fremtiden sidder de tre journalister på området kun undtagelsesvist på hovedredaktionen i Københavns Nordvest-kvarter. I stedet skal de arbejde ude i byen – der, hvor historierne og læserne er.

Når der er brug for bord under den bærbare, kommer det ofte til at ske på en af byens kaffebarer i Baresso-kæden. Her kommer redaktionen også til at holde de planlæggende redaktionsmøder, hvor læserne ofte vil blive inviteret til at deltage med ideer.

Metroxpress er nok det medie, der strækker sig længst for at være i dialog med læserne. Det gør vi på nettet, på de sociale medier og i avisen. Den nye måde at lave københavnerstoffet skal ses i forlængelse af denne tilgang,” siger Jonas Kuld Rathje, ansvarshavende chefredaktør på metroxpress.

Af andre redaktionelle koncepter i samme kaliber nævner han avisens #-sider, hvor læserne bidrager med billeder og holdninger til historier, mxfesten.dk, hvor læserne anmelder koncerter, og ”Dagens Boble”, hvor læserne forfatter humoristiske talebobler til aktuelle billeder. Alt sammen noget, der bliver til indhold i metroxpress og på mx.dk.

MX København – find os på Facebook

Journalisterne vil på facebook.com/mxkbh annoncere, hvor de befinder sig, så københavnerne kan finde dem og komme med ideer og input til historier og deltage i redaktionsmøder.

”Meningen er, at de journalister, der dækker København, bliver tilgængelige for københavnerne, kommer tættere på dem og får en endnu bedre fornemmelse af, hvad det er, man taler om på gaden,” siger Jonas Kuld Rathje. Da det danske vejr hurtig kan gøre det til en ubehagelig oplevelse at have et gadekontor, har metroxpress indgået et samarbejde med Baresso Coffee, der betyder, at journalisterne kan arbejde på deres kaffebarer og foretage interview med varm kaffe på kanden og tag over hovedet.  

Et samarbejde med metroxpress er interessant, fordi begge parter henvender sig til en bred målgruppe af københavnere på farten. For os er det afgørende at være forankret i kaffebarernes nærmiljøer, så vi bakker gerne op om et nyt initiativ inden for lokaljournalistikken, som rykker endnu tættere på vores gæsters hverdag.” Fortæller Anders Wall, kommerciel direktør hos Baresso.

Baresso Coffee har 44 kaffebarer fordelt over hele landet. Samarbejdet betyder også, at man fremover vil kunne læse metroxpres, når man nyder sin kaffe på Baresso.

For mere information kontakt:

Jonas Rathje,
Ansvarshavende chefredaktør, metroxpress
Tlf.: 23 66 10 00

Mail: jonas.rathje@metroxpress.dk

Fakta om metroxpress:                                                                                                 Metroxpress A/S er ejet af det schweiziske mediehus Tamedia siden april 2013.
80 ansatte i Danmark, heraf er 40 journalister og 3 af dem udgør teamet bag MX KBH. 461.000 daglige læsere af metroxpress (Kilde: Index Danmark/Gallup 1.H 2014).
701.000 månedlige brugere på mx.dk (Kilde: Danske Medier Research / Gemius, august 2014)
368.000 distribuerede oplag metroxpress´ distributionstal uge 40.
101.353 facebook fans fordelt over 13 niechegrupper fx. MX KBH, MX Kevin Magnussen


Nøgleord

Kontakter

Information om Metroxpress

Metroxpress
Metroxpress
Lygten 39
2400 København NV

77 30 57 57http://www.mx.dk/

Følg pressemeddelelser fra Metroxpress

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Metroxpress

Native advertising: metroxpress starter ny kommerciel afdeling12.1.2016 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Metroxpress har taget konsekvensen af den øgede interesse for native advertising og har samlet et erfarent hold til at varetage denne efterspørgsel. ”Vi har igennem 2015 oplevet en stigende efterspørgsel efter native advertising. Det er en udvikling, som stiller høje krav til både projektledelse, indholdsproduktion og kampagneudformning, og vi har derfor valgt at etablere en ny afdeling for at kunne imødekomme denne efterspørgsel bedst muligt,” fortæller Kenneth Madsen, salgsdirektør hos metroxpress. Native advertising er indhold, der i form, følelse og funktionalitet ligner mediets eget. MX Partner Lab er navnet på den nye kommercielle afdeling hos metroxpress, hvis formål er at udvikle, producere og implementere native-løsninger i metroxpress-universet, som ud over avisen omfatter MX.dk og MX Train TV (skærmene i s-togene). I spidsen for den nye afdeling er placeret to garvede metroxpress-folk, nemlig Content Director Thomas Riis Paulsen, som får ansvaret for alt indholdsproduktion o

Ny digital direktør på metroxpress30.12.2015 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Metroxpress opruster digitalt og ansætter Lasse Munk-Poulsen, tidligere IT development director på Berlingske, som ny Digital Direktør. Lasse Munk-Poulsen bliver en del af metroxpress ledelsen og får første arbejdsdag 4. januar 2016. ”Vi glæder os over, at have fundet en stærk digital leder, der kan løfte og udvikle vores digitale forretningsområde. Vi lancerede mx.dk i 2013 og har ligget stabilt blandt Danmarks største i noget tid. Lasse har nu til opgave at bringe det videre til næste niveau og får samtidig ansvar for at udvikle vores digitaldrevet kommercielle forretning også. ” Siger Thomas Raun adm. direktør hos metroxpress. Lasse Munk-Poulsen får ansvar for det redaktionelle udviklingsteam, IT-service og digital forretningsudvikling. ”Jeg ser metroxpress som et digitalt eventyr, der er godt startet og med potentiale for nogle spændende kapitler. Jeg tilføjer nu min erfaring med at drive og udvikle digital forretning. Det unge team, ambitionerne og det faktum at MX har så godt fat

Snapchat skaber vækst på mx.dk10.7.2015 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Metroxpress løftede trafikken på mx.dk med 150% i forhold til sidste år under Roskilde Festival. En af metoderne har været en rørende longread om Roskilde-tragedien i år 2000. Derudover hjalp historien med tilhørende video med et opstemt par fanget i et meget intimt øjeblik under en Pharrel Williams-koncerten. Sidst men ikke mindst Snapchat-reportager med masser af stemning og engagement fra især sitets unge brugere, som udgør 63% af de besøgende på mx.dk. Snapchat kan engagere det unge publikum, der er stærkt repræsenteret blandt de besøgende på Roskilde Festival, hvor gennemsnitsalderen er 21 år. Metroxpress har en af landets mest markante medieprofiler på Snapchat med i alt fire konti fordelt på nicheområder som eksempelvis event- og festivaldækning, viral-nyheder og behind-the-scenes indblik i redaktionens arbejde. - Snapchat er et fantastisk værktøj, når vi skal i kontakt med den yngre del af vores målgruppe. Det bedste er, at Snapchat er en kilde til gode ideer og input fra læser

Metroxpress indfører fem sociale kriterier20.4.2015 08:50:16 CEST | Pressemeddelelse

Metroxpress indfører som det første danske medie sociale kriterier til brug i den journalistiske nyhedsproduktionen. Der er tale om fem kriterier, der bliver omdrejningspunktet for den over 10 mand store SoMe-redaktion, metroxpress lancerede for godt en måned siden. "Vi mener, der er behov for at gøre tingene på en lidt anderledes måde. Nyhedsforbruget er under kraftig forandring, og med dette tiltag er vi bedre rustet til at tackle den nye virkelighed. Vi bygger de her fem kriterier oven på de gamle nyhedskriterier. De vil fortsat også danne grobund for indhold på alle vores platforme, men i sig selv er de ikke længere nok, hvis ting skal klare sig godt på de sociale medier. Jo flere af de fem kriterier en historie lever op til, jo bedre en MX-historie er det" siger chefredaktør Simon Hovmand-Stilling. Nyhedschef Pernille Holbøll, der har det overordnede ansvar for nye og sociale medier på metroxpress, har stået i spidsen for processen og idéudviklingen af de nye kriterier. "De er bla

Metroxpress sætter strøm til nyt LIVE-site og relancerer nyheds-appen16.4.2015 10:56:03 CEST | Pressemeddelelse

I dag søsætter metroxpress MX LIVE – et site, hvor de vigtigste og sjoveste nyheder dækkes, mens de udspiller sig. Nyhederne bliver fra tidlig morgen til sen aften serveret af en vært, der har som formål at give et godt og nemt overblik over de seneste nyheder. Det bliver præsenteret på MX-måden skarpt, med glimt i øjet og med de bedste reaktioner fra de sociale medier. Nyhedsstrømmen vil i høj grad være præget af input fra brugerne. Ud over breaking og løbende nyheder, politik, sport samt krimi-stof vil LIVE i morgentimerne og igen ud på eftermiddagen have fokus på trafikken. ”LIVE on demand er en ny måde at tænke LIVEdigitalt. Vi har valgt, at se bort fra den gængse måde at levere LIVE til brugerne på , som eksempelvis LIVE blogs og istedet nytænke LIVE-setuppet som en platform. Brugerne vælger, hvornår og hvad de vil se. En MX-vært vil være til rådighed for og i dialog med brugerne, for det er med til at prioritere, hvilke emner vi smider kræfterne efter” siger Pernille Holbøll, der

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye