Merete Konnerup er ny afdelingschef i Psykiatrifonden

Tidligere analysechef i TrygFonden Merete Konnerup er fra 1. august ansat i Psykiatrifonden som ny afdelingschef for Viden og udvikling.

De seneste godt tre år har Merete Konnerup stået i spidsen for en stor forskningssatsning på Københavns Professionshøjskole, hvor mental sundhed, psykisk trivsel og sundhedsuddannelserne har en central placering. Inden da var hun analysechef i TrygFonden i otte år med personaleansvar for projektcheferne i forsknings- og analyseafdelingen, hvor hun havde ansvar for rådgivning, sagsbehandling og vurderingsproces for forskningsansøgninger, udvikling og drift af strategiske partnerskaber på social- og velfærdsområdet samt ansvar for TrygFondens Børneforskningscenter.

”Vi skal skabe en psykiatri i verdensklasse. Og jeg glæder mig utroligt meget til at stå i spidsen for nogle fantastiske medarbejdere, der kan bidrage med mere solid viden til gavn for mennesker med psykisk sårbarhed og sygdom”, siger Merete Konnerup.

Merete Konnerup er uddannet nationaløkonom fra Aarhus Universitet og har bl.a. været direktør i Nordisk Campbell Center, der var del af Socialforskningsinstituttet (SFI). I 2018 blev hun tildelt The Campbell Collaboration’s John Westbrook Award, og i 2019 modtog hun Cambridge University’s Sir Robert Peel Medalje for sit bidrag til forskningsbasering af politiets arbejde.

Sundhedsreform understreger akut behov for psykiatriplan20.5.2022 14:19:44 CEST | Pressemeddelelse

Vi har lige nu forskellige standarder for værdien af menneskeliv, alt efter om man har en psykisk sygdom eller en fysisk. Det indtryk er forstærket efter dagens præsentation af en sundhedsreform, mener Psykiatrifonden. Mennesker med psykisk sygdom er også kronikere, de har også fysiske sygdomme. ”Og vi er naturligvis for aktive børneliv i bevægelse, men det får ikke børns psykiske sygdomme til at gå væk. Dagens reform gør tiårsplanen for psykiatrien endnu mere akut”, siger Psykiatrifondens formand Torsten Bjørn Jacobsen.