Mere plastikemballage er ikke løsningen på madspild

I anledning af FN’s Internationale Madspildsdag i dag, har en række organisationer og virksomheder forpligtet sig til at halvere madspild frem mod 2030. Det er positivt, at branchen tager ansvaret på sig, - og forhåbentlig når de i mål længe før 2030. Ingen kan være imod madspild men det vigtigt, at ambitionen om at reducere madspild ikke bliver på bekostning af øget emballageaffald. Ikke kun fordi øget emballage er et problem i sig selv, men primært fordi emballage ikke løser problemet med madspild. Over de seneste mange år er kurven for madspild gået stødt opad. Det samme er kurven for plastikemballage- og affald. Der er derfor intet der tyder på, at yderligere emballage vil løse problemet. Skal vi i mål med at reducere madspild, er vi nødsaget til at tage fat om rodproblemerne vores produktion og distribution af fødevarer frem for at symptombehandle ved øget emballagering.

Vi har ifølge FN’s målsætning 10 år til at halvere vores madspild men det er vigtigt, at vi i forsøget på at opnå det mål ikke eskalerer et andet problem, der allerede er ubæredygtigt nemlig den stigende mængde af plastikemballage affald.

Lige nu ser vi uhensigtsmæssig overemballering af varer, multiemballager hvor et plastiknet med flere citroner har en anden plastikhank om sig, ”klar til at spise” mademner som opskåret frugt, samlebånds-forsmurt sandwiches, salater, sushi mv. med kort levetid på hylderne.

Plastikproduktion og plastikemballage udgør et stigende ressource-, CO2, miljø og økonomisk problem da vi producerer og forbruger for meget, som efter et kort livsformål som fødevareemballage skal håndteres som i et genanvendelsesaffaldssystem, der også er CO2 tungt og samtidig en forsættelse af den lineære økonomi, som vi også prøver at gøre op med. Dertil kommer stigende bekymring over de titusindvis af ukendte kemikalier som plastikemballager indeholder, som i mange tilfælde smitter af på de fødevarer, som emballagen skulle være designet til at beskytte, der er under mistanke for at være hormonforstyrrende for mennesker.

Genanvendelse og plastikemballage spiller en rolle i fremtidens cirkulære økonomi, men vi skal reducere mængden og kompleksiteten af emballager og gentænke vores produktionssystemer. Vi bør i langt højere grad fokusere på forebyggende initiativer, hvor vi kigger på systemerne i fødevareproduktionen, bestræber os på kortere forsyningskæder for at sikre kvalitetsfødevarer fra jord til bord. Ved lokal produktion, agroøkologi, nulemballage butikker og genbrugs- og påfyldnings returemballager og logistik, samt innovation i nye emballeringsformer kan vi både minimere madspild og plastikaffald.

Ingen er uenige i, at vi skal reducere madspild, men vi er nødt til at slå flere fluer med et smæk.  og Plastikemballage som har til formål at kompensere for en grundlæggende ubæredygtig fødevareproduktion bør aldrig blive en del af den cirkulære økonomi.

Animationsfilm skal sætte fokus på en ny fortælling om plastikkrisen22.9.2020 10:16:21 CESTPressemeddelelse

Hvem har ansvaret for plastikforureningen, hvorfor bliver den ved med at stige, og hvad skal der til for at stoppe den? Seks nye animationsfilm lavet af studerende fra Animationsskolen i Viborg, i samarbejde med Plastic Change, skal være med at bære en ny fortælling om plastikkrisen ud i verden. Første animationsfilm udgives i dag i kølvandet på World Cleanup Day i lørdags, hvor hele verden var mobiliseret til verdens største oprydning og tog det ansvar på sig, som man nu engang kan som borger. I denne første film møder vi den flittige miljøforkæmper Little Jimmy, der netop er ude og samle affald i naturen - men som må indse, at han er oppe imod en endeløs strøm af øget plastik produktion, der fosser ud i hav og miljø.

Mission:Mikroplastik - Ny kampagne skal informere om det usynlige plastikproblem16.9.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Mikroplastik vil indenfor en generation udgøre en global trussel mod vores miljø, medmindre vi handler nu og stopper spildet. Plastic Change og Rådet for Grøn Omstilling sætter fokus på problemet mikroplastik med kampagnen Mission:Mikroplastik, og inviterer borgere i Danmark med på fælles mission, hvor vi sammen kan sætte en stopper for spild af mikroplastik ved at stille krav og kræve handling fra politikerne og industri

Verdens største affaldsindsamling og Danmarks første ‘Producent Tjek’14.9.2020 13:55:02 CESTPressemeddelelse

Lørdag den 19. september rydder hele verden op sammen til World Cleanup Day og Danmark er med igen i år med større tilslutning end nogensinde før. Samtidig laver Plastic Change for første gange en Brand Audit - eller Producent Tjek - i Danmark og sætter navn på de producenter, hvis produkter ligger i naturen. Vi inviterer alle til komme ud og samle affald på lørdag enten ved at deltage i en af de 225 allerede planlagte oprydninger rundt om i det danske land eller at man blot går en tur med en pose og samler affald op i sit lokalområde.