Mere plastikemballage er ikke løsningen på madspild

I anledning af FN’s Internationale Madspildsdag i dag, har en række organisationer og virksomheder forpligtet sig til at halvere madspild frem mod 2030. Det er positivt, at branchen tager ansvaret på sig, - og forhåbentlig når de i mål længe før 2030. Ingen kan være imod madspild men det vigtigt, at ambitionen om at reducere madspild ikke bliver på bekostning af øget emballageaffald. Ikke kun fordi øget emballage er et problem i sig selv, men primært fordi emballage ikke løser problemet med madspild. Over de seneste mange år er kurven for madspild gået stødt opad. Det samme er kurven for plastikemballage- og affald. Der er derfor intet der tyder på, at yderligere emballage vil løse problemet. Skal vi i mål med at reducere madspild, er vi nødsaget til at tage fat om rodproblemerne vores produktion og distribution af fødevarer frem for at symptombehandle ved øget emballagering.

Vi har ifølge FN’s målsætning 10 år til at halvere vores madspild men det er vigtigt, at vi i forsøget på at opnå det mål ikke eskalerer et andet problem, der allerede er ubæredygtigt nemlig den stigende mængde af plastikemballage affald.

Lige nu ser vi uhensigtsmæssig overemballering af varer, multiemballager hvor et plastiknet med flere citroner har en anden plastikhank om sig, ”klar til at spise” mademner som opskåret frugt, samlebånds-forsmurt sandwiches, salater, sushi mv. med kort levetid på hylderne.

Plastikproduktion og plastikemballage udgør et stigende ressource-, CO2, miljø og økonomisk problem da vi producerer og forbruger for meget, som efter et kort livsformål som fødevareemballage skal håndteres som i et genanvendelsesaffaldssystem, der også er CO2 tungt og samtidig en forsættelse af den lineære økonomi, som vi også prøver at gøre op med. Dertil kommer stigende bekymring over de titusindvis af ukendte kemikalier som plastikemballager indeholder, som i mange tilfælde smitter af på de fødevarer, som emballagen skulle være designet til at beskytte, der er under mistanke for at være hormonforstyrrende for mennesker.

Genanvendelse og plastikemballage spiller en rolle i fremtidens cirkulære økonomi, men vi skal reducere mængden og kompleksiteten af emballager og gentænke vores produktionssystemer. Vi bør i langt højere grad fokusere på forebyggende initiativer, hvor vi kigger på systemerne i fødevareproduktionen, bestræber os på kortere forsyningskæder for at sikre kvalitetsfødevarer fra jord til bord. Ved lokal produktion, agroøkologi, nulemballage butikker og genbrugs- og påfyldnings returemballager og logistik, samt innovation i nye emballeringsformer kan vi både minimere madspild og plastikaffald.

Ingen er uenige i, at vi skal reducere madspild, men vi er nødt til at slå flere fluer med et smæk.  og Plastikemballage som har til formål at kompensere for en grundlæggende ubæredygtig fødevareproduktion bør aldrig blive en del af den cirkulære økonomi.

Ny strategi fra Plastic Change skal sikre højere ambitioner for at løse plastikkrisen4.2.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Ny undersøgelse afslører: De største plastikforurenende mærker i Danmark er Stimorol, Prince og Kinder2.12.2020 09:33:11 CETPressemeddelelse