Mere end hver tredje er bekymret for, at klimaforandringer forringer værdien af boligen

Tusindvis af boligejere får hvert år problemer som følge af skybrud og kraftig regn.

Ødelagte tage, oversvømmede gulve og fugtskader i huset. ­­­

Klimaforandringer er ikke noget, der kun sker ude i fremtiden – de er her allerede og fylder i stigende grad i folks bevidsthed, når de skal finde drømmeboligen.

En ny undersøgelse, som analysebureauet Norstat har foretaget for Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, viser, at mere end hver tredje husejer (37 pct.) ville være bekymret for, at konsekvenserne af klimaforandringer på sigt vil påvirke boligens værdi negativt, hvis de skulle købe nyt hus.

“Vi oplever, at klimaforandringer fylder mere og mere i vores kunders bevidsthed, herunder når de skal vælge bolig. Det er der ikke noget at sige til, efter at de senere år har budt på en række vejrekstremer. Senest oplevede vi i forrige weekend, hvordan kraftig regn medførte vandskader med oversvømmede kældre og ødelagte ejendele,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark.

Forrige weekends voldsomme vejr forårsagede godt 800 skadesanmeldelser hos Topdanmark. Særligt kunder i Region Sjælland, Midtjylland og Syddanmark blev hårdt ramt, viser selskabets skadestal.

Fremtidens sommer
Ifølge DMI vil fremtidens danske sommer i gennemsnit få flere tørre dage og længere perioder med uafbrudt tørvejr. Til gengæld vil det regne kraftigt, når det endelig sker. Og vintersæsonen bliver vådere og vådere med øget risiko for oversvømmelser relateret til langvarige regnperioder.

På godt 150 år er temperaturen i Danmark steget med ca. 1,5 grader, og en omfattende rapport fra FNs klimapanel, IPCC, viser, at det globale havniveau er steget med 0,20 meter mellem 1901 og 2018.

I takt med den globale opvarmning vokser hyppigheden af kraftige byger og skybrud i Danmark – selvom der samlet set ikke forventes mere nedbør i løbet af sommeren, vurderer DMI.

“Hvor meget hyppigere, afhænger af den globale drivhusgasudledning. Med de løfter om reduktion af drivhusgasudledning, som er implementeret, forventer vi en 30 procent stigning i antallet i skybrud i midten af århundredet,” siger Rasmus Anker Pedersen, enhedsleder i Nationalt Center for Klimaforskning på DMI.

Gode råd til husejere
For husejere giver store skader på boligen ofte meget besvær, da de blandt andet kan blive nødt til at flytte midlertidigt i en periode. Derfor kan det være godt givet ud, hvis man gør en række konkrete indsatser for at forebygge alvorlige skader.

“Undersøgelsen viser, at to ud af tre husejere har renset tagrender, og det er godt eksempel på, at vi umiddelbart kaster os over det, vi kan se, når det kommer til klimasikring. Men der findes også en lang række andre måder at klimasikre sit hus eller have på,” siger Carsten Elmose.

“Man kan for eksempel overveje at få monteret en højvandsslukke i kælderen, hvor der er risiko for oversvømmelse eller tilbageløb fra kloakken, man kan etablere faskiner eller man kan indrette sin have med planter, som er gode til at absorbere regnvand og dermed leder vandet væk fra huset.”

Et bredt flertal i Folketinget blev i juni enige om at oprette en grøn fond, der skal sikre 53,5 milliarder kroner til den grønne omstilling frem mod 2040. Det glæder Topdanmarks privatdirektør.

”Vandet tager ikke hensyn til kommunegrænser, og i forsikringsbranchen ser vi frem til at bidrage til at finde de gode løsninger og investeringer. Der er meget, vi kan gøre sammen. Lad os komme i gang hurtigst muligt,” siger Carsten Elmose.

Fem konklusioner fra undersøgelsen:

• 6 ud af 10 (61 pct.) ville lægge vægt på, at der er lavet forebyggende tiltag i forhold til ekstremt vejr, hvis de skulle købe et hus.

• Mere end hver tredje (36 pct.) ville være bekymret for fremtidige skader på huset forårsaget af konsekvenserne af klimaforandringer.

• 8 ud af 10 (81 pct.) vil gerne betale for klimasikringsløsninger.

• Næsten 7 ud af 10 (68 pct.) mener, at husejerne selv skal betale for klimasikring af bolig.

• 17 pct. mener, at forsikringsselskaberne skal betale for klimasikring, mens 16 pct. mener, at det er det offentliges opgave.

Om undersøgelsen

Befolkningsundersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Norstat for Topdanmark i maj 2022 blandt omkring 1.000 repræsentativt udvalgte danske boligejere. Undersøgelsens respondenter bor i villa, parcelhus eller rækkehus og deres boliger er ejerboliger eller andelsboliger.

Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber og kommercielle pensionsselskaber.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder, 600.000 privatkunder og 225.000 pensionskunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Forsikringsselskab i opråb under skybrud: Brems skaderne før de bliver altødelæggende27.8.2022 14:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Lige nu tikker det ind med skadesanmeldelser hos et af landets største forsikringsselskaber Topdanmark efter kraftig regn og lokale skybrud. Det medfører for første gang i år ekstraordinært pres på telefonerne som følge af skybrud, og selskabet har siden fredag aften sendt akut skadeservice ud for at hjælpe kunder fra især Midtjylland og Nordjylland. "Lørdag og søndag er det de østlige egnes tur til at blive ramt, og vi forventer, at antallet af anmeldelser vil blive firedoblet i løbet af de næste par dage. Det er blot et spørgsmål om tid, før skadesanmeldelser også for alvor tikker ind fra kunder på Fyn og Sjælland. Her til formiddag blev der noteret dobbeltskybrud i Roskilde, og vi har allerede måttet rykke ud med akut skadeservice hos kunder fra området, som står med oversvømmede kældre, hvor der er behov for at pumpe vandet ud hurtigst muligt,” siger Helene Vogt Ibsen, skadechef og boligansvarlig i Topdanmark. “Hvis der trænger vand ind i boligen, er det enormt vigtigt at få det pu