Mere end hver fjerde har ikke røgalarm i boligen

Flere hundrede tusinde danske boliger har ikke installeret en røgalarm, viser en undersøgelse, som Ingeniørforeningen, IDA har gennemført blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen.

I undersøgelsen svarer 14 procent, at de ikke har en røgalarm, og yderligere 14 procent, at de overvejer at opsætte en.

”Facit er altså, at mere end en fjerdedel af danskerne i dag ikke har monteret en røgalarm i boligen. Det er desværre ikke overraskende, men stadig alt for mange,” siger IDAs ekspert i brandsikkerhed Ib Bertelsen.

Omregnet til boliger, svarer resultatet til, at omkring 746.000 boliger ikke har en røgalarm.

Når tallet ikke overrasker brandeksperten, skyldes det, at IDA har haft tilsvarende resultater i undersøgelser, som foreningen har gennemført siden 2015.

”Og det er trist, for det er med brand som med alle andre ulykker: En hurtig indsats er vigtig for at begrænse omfanget af skaderne. Her spiller røgalarmen en vigtig rolle for at alarmere tidligt om røg i køkkenet, eller fra et væltet stearinlys – eller et af de mange andre typiske uheld i hjemmet, som kan udvikle sig til en decideret brand,” siger Ib Bertelsen.

Opgørelser viser, at der i gennemsnit er 4.000 udrykninger til brande i private hjem om året, men også, at der er langt flere situationer med brand, hvor folk selv får ilden under kontrol, inden tingene udvikler sig.

”Men den bedste indsats mod brand er selvfølgelig at sørge for, at den slet ikke opstår. Derfor er omtanke i det daglige klart den vigtigste forholdsregel. Men uheld har det med at komme på uanmeldt besøg, og derfor er det en rigtig god ide at have en røgalarm i sin bolig,” opfordrer Ib Bertelsen.

Øget fokus på røgalarm i feriebolig

En positiv tendens i IDAs analyse, er, at danskerne tilsyneladende er blevet mere opmærksomme på, om der er røgalarm i ferieboligen, når de fx lejer sommerhus eller privat ferielejlighed. Her er andelen, som tillægger det ”stor” eller ”meget stor” betydning steget til i alt 29 procent i årets undersøgelse mod 23 procent i 2018.

”Det er godt, hvis det er en opmærksomhed, der bider sig fast, men der er rigelig plads til forbedring - også når det gælder røgalarmer i ferieboligen,” understreger Ib Bertelsen.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen om røgalarmer er gennemført blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen. I alt er der indsamlet 2.000 svar. Dataindsamlingen er foretaget af Userneeds for Ingeniørforeningen, og undersøgelsen er afsluttet i juni 2019.

Ole Haun, Ingeniørforeningen, IDA