Mere end bare en ø: Ørsted + ATP og partnere præsenterer sit koncept for Nordsøens Energiø

’Nordsøens Energiø’ bliver en ø i konstant udvikling, selv efter den er bygget færdig. Et dynamisk stykke Danmarkshistorie, der er designet til at blive krumtappen i den grønne omstilling.

Det vil kræve vilje og handling, når Europa i det kommende årti skal levere sit bidrag til Paris-aftalens ambitioner om at begrænse de globale temperaturstigninger til 1,5 grader og samtidigt udfase russisk gas og olie. Vedvarende energi er en helt central del af løsningen på begge udfordringer, og den danske del af Nordsøen har potentialet til at drive en stor del af den grønne omstilling i Europa.

Danmark er gået forrest med at finde svar, der kan realisere Nordsøens store, grønne potentiale. Folketingets beslutning om at opføre en energiø i Nordsøen åbner en ny epoke i den grønne omstilling, og hvis øen udformes rigtigt, kan den blive central i den grønne omstilling af både Danmark og Europa.

I foråret 2021 gik Ørsted og ATP sammen om at udvikle et banebrydende og bæredygtigt koncept til det kommende udbud om en energiø i den danske del af Nordsøen. I dag præsenterer Ørsted og ATP sammen med sine partnere Aarsleff, Bouygues Construction og Van Oord tankerne bag partnerskabets koncept, kaldet ’Nordsøens Energiø’.

Ørsted + ATP og partnere har visionen om at bygge mere end bare en ø. Vi vil skabe en ø, der er i konstant udvikling. En fremtidssikret ø, hvor der vil være ubegrænset plads til innovation og til tilpasning, i takt med at den grønne omstilling udvikler sig.

Nordsøens Energiø består af en lille inddæmmet ø, der udbygges med fleksible moduler, som løbende kan tilføjes og udskiftes efter behov. Moduler bygges på land og tilkobles Nordsøens Energiø, så øen let kan opgraderes til at forbinde mere end de 10 gigawatt havvind, der er Danmarks nuværende ambition, ligesom den kan tilpasses til at rumme den rivende udvikling inden for Power-to-X og andre teknologier i både 2030 og 2050.

De fleksible moduler er den mest fremtidssikrede løsning, og det er også den direkte vej til at levere store mængder grøn strøm så hurtigt som muligt. Modulerne kan bygges på land, samtidigt med at den inddæmmede ø og havvindmøllerne bygges til havs, hvilket vil give store tidsbesparelser i anlægsfasen. Med det fleksible, modulære koncept vurderer Ørsted og ATP, at energiøen i Nordsøen kan levere grøn strøm to år før en ufleksibel, inddæmmet ø.

Danmark får på den måde en energiø, der hurtigt kan idriftsættes og allerede fra start er klar til en ukendt teknologisk fremtid, og som i årtier fremover kan være krumtappen i Danmarks verdensledende tilgang til klimahandling.

Læs mere om konceptet her og på vores præsentationsvideo.

Rasmus Errboe, regionsdirektør for Ørsted i Kontinentaleuropa, siger:

”Vi er klar til at levere en ø, der omfavner den rivende udvikling inden for grønne teknologier og muliggør en hurtig skalering af den grønne omstilling. Nordsøens Energiø bliver mere end bare end ø. Vi mener, at vores modulære koncept giver de bedste forudsætninger for, at energiøen er relevant i både 2030 og 2050, og vi glæder os til den videre dialog med både myndigheder og beslutningstagere om Nordsøens Energiø.”

Claus Wiinblad, vicedirektør i ATP, siger:

”Vi tror på, at fleksibiliteten i vores koncept er en stor fordel og skaber en rigtig god, klimavenlig energiløsning. Det er helt afgørende, når vi går ind i en langsigtet investering som denne. Grundlaget er til stede for at skabe et fornuftigt, risikojusteret afkast, og samtidig investerer vi i den grønne omstilling. På den måde matcher Nordsøens Energiø både ATP’s klimaambitioner og målsætningen om at skabe de bedst mulige pensioner.”

Jesper Kristian Jacobsen, administrerende direktør i Aarsleff, der leder entreprenørkonsortiet til Nordsøens Energiø, siger:

”Med dette koncept har vi taget kendte teknologier og byggemetoder og sammensat dem på en ny, intelligent og banebrydende måde tilpasset det barske miljø i Nordsøen. Det betyder, at vi kan give danskerne en energiø, der kan sikre en enorm skalering af havvind, som fra start er klar til fremtidige behov.”

Entreprenør-teamet består ud over Aarsleff af Van Oord og Bouygues Construction.

Læs mere om partnerne her

Ørsted Media Relations
Michael Korsgaard
mikon@orsted.com

ATP Media Relations:
Stephan Ghisler-Solvang
stg@atp.dk

North Sea Energy Island consortium unveils Arup as lead engineering partner10.5.2022 08:00:00 CEST | Press release

Ørsted + ATP have appointed Arup as technical advisor for its North Sea Energy Island project in Denmark, the world’s first artificial island designed to harvest the sustainable wind energy potential in the North Sea. Arup has been an advisor on a long list of prominent Danish infrastructure projects like the Øresund Bridge, the Fehmarnbelt Fixed Link, and the Cityringen Metro in Copenhagen.

Ørsted förvandlar havsbaserade vindkraftverk till fristäder för koraller4.5.2022 08:52:18 CEST | Pressemeddelelse

Ørsted, världens mest hållbara energiföretag, planerar nu världens första försök att stödja korallrev genom att odla koraller på fundament till havsbaserade vindkraftverk. Tillsammans med taiwanesiska partners kommer företaget att testa konceptet i Taiwans tropiska vatten redan i sommar. Syftet är att avgöra om koraller kan odlas framgångsrikt på fundamenten till havsbaserade vindkraftverk och att utvärdera den potentiella positiva effekten för den biologiska mångfalden om initiativet skalas upp. Enligt FN:s miljöprogram är korallrev livsmiljöer för uppskattningsvis 32 % av alla marina arter och gynnar, direkt eller indirekt, 1 miljard människor över hela världen. Men den globala uppvärmningen ökar havsytans temperatur, som kan skapa en blekningseffekt som hotar överlevnaden för de ekosystem som tropiska korallrev understöder. Det bidrar i sin tur till den globala krisen för den biologiska mångfalden. Klimatförändringarna är på väg att bli den största drivkraften för förlust av biologi

Ørsted tester om havvindmøllefundamenter kan gøres til sikre levesteder for koraller4.5.2022 08:34:19 CEST | Pressemeddelelse

Ørsted vil forsøge at dyrke koraller på havvindmøllefundamenter for at undersøge, om det kan bidrage til at redde verdens koralrev. Til sommer afprøver selskabet konceptet i Taiwans tropiske farvande sammen med lokale partnere. Forsøget er aldrig gjort før, og målet er at afgøre, om det er muligt at dyrke koraller på havvindmøllefundamenter, og at vurdere den potentielle positive biodiversitetseffekt ved at opskalere initiativet.

Ørsted trials turning offshore wind turbine foundations into safe havens for corals4.5.2022 08:33:03 CEST | Press release

Ørsted, the world’s most sustainable energy company, is planning a world-first attempt to support coral reefs by growing corals on offshore wind turbine foundations. Together with Taiwanese partners, the company will test the concept in the tropical waters of Taiwan this summer. The aims are to determine whether corals can be successfully grown on offshore wind turbine foundations and to evaluate the potential positive biodiversity impact of scaling up the initiative.