Mercury Marine erklærer 1st Mate klar til brug

Det nye innovative "Mand-over-bord" system, 1st Mate fra Mercury Marine, erklæres nu klar til at højne sikkerheden ombord, og fungerer samtidig som tyverisikring når båden ligger i havn.
Mercury 1st Mate giver den ultimative sikkerhed ombord og fungerer samtidig som tyverisikring

1st Mate leveres i første omgang til alle Mercury motorer med SmartCraft installeret. Senere på året kommer Quicksilver versionen, der kan benyttes af langt de fleste andre motormærker såvel som Mercury motorer uden Smartcraft.

Teknologien består af et intelligent bindeled mellem bærbare enheder og en mobil app, der på innovativ vis er integreret med bådens motor. De tre primære funktioner er:

1. Mand-over-bord monitorering og sikkerhedssystem.

2. Nød besked til nødkontakt(er).

3. Tyverisikring af motor og dermed båd, når den ligger i havn.

1st Mate app´en er netop blevet frigivet til iPhones på Apple store, og en app til Android kommer indenfor kort tid.

"Udviklingen af 1st Mate er drevet af fokus på sikkerheden ombord for de som nyder rekreation og afslapning på vandet", siger Rob Hackbarth fra Mercury SmartCraft marketing. "Jeg er overbevist om at dette produkt vil redde liv og forhindre tyveri af båd og motor".

Mercury SmartCraft motorer er som nævnt de første til at få muligheden for  implementering af sikkerhedssystemet 1st Mate, som fungerer som følger:

Mand-over-bord system

Kaptajn og op til 7 passagerer er udstyret med et bærbart vedhæng, der enten monteres i en karabinhage eller i et speciel designet armbånd. Disse vedhæng er digitalt forbundne med en mobil app, som sikrer stop af motorer såfremt kaptajnen falder overbord. App´ en giver dernæst instrukser til passagererne om opstart af båd og opsamling af kaptajn.

Skulle en passager falde overbord, lyder alarm på app´en, som ydermere viser passagerens GPS lokation.

Nødbesked

Såfremt kaptajnen er faldet overbord og ikke kan komme op, sender 1st Mate automatisk besked til forudbestemte nødkontakter i mobilen. Nødsignalet fremsendes efter en nedtælling er overskredet, eller den reelt er blevet aktiveret. Beskeden indeholder information om GPS lokation, bådens navn, dato og tidspunkt.

Tyverisikring

Denne funktion låser bådens motor når kaptajnens vedhæng er udenfor rækkevidde. Motoren oplåses ved nærhed af vedhænget eller via mobil app´en. Såfremt en Mercury Smartcraft motor fjernes fra båden, kræves et digitalt "håndtryk" fra systemet før disse motorer kan genstartes.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Se filmen om 1st MateVideokanal

1st Mate sikkerhedssystemet meldes nu klar til Mercury SmartCraft motorer
1st Mate app´en kan låse motorer, hvorved båden tyverisikres
1 st Mate kaptajn armbånd er knyttet til en app på mobilen. Skulle kaptajnen falde overbord, stopper bådens motorer, og der gives besked til passagerer via mobilens app om hvor personen ligger og hvordan der navigeres til stedet.
1st Mate passager vedhænget sikrer at kaptajnen får besked såfremt en passager falder overbord, - og fortæller hvor personen ligger vha GPS funktionen på en Smartphone.
Under bådudstillingen i Dusseldorf viste skærmen fint hvordan MOB systemet i 1st. Mate fungerer.
På 1st Mate app´en bliver kaptajnen hurtigt notificeret hvis en passager falder overbord, og app´en fortæller hvor i vandet personen befinder sig.
Skulle kaptajnen falde overbord, fortæller 1st Mate app´en hvor han befinder sig i vandet