Codan Forsikring A/S

Mellemstore danske virksomheder i vildrede om nye persondataregler

Del

Næste forår træder en ny, strammere EU-datalovgivning i kraft, der vil omfatte langt størstedelen af danske virksomheder. Alligevel er hver tredje virksomhed med mere end ti ansatte ikke klar til de nye dataregler, og hver fjerde har slet ikke hørt om dem. Det viser en ny undersøgelse fra Codan. Lever virksomheden ikke op til reglerne, kan det blive dyrt – både i form af store bøder, omdømmetab og tabt forsikringsdækning.

I maj 2018 indføres en ny og strammere datalovgivning i hele EU – den såkaldte persondataforordning. Formålet er at beskytte personlige oplysninger om borgere, kunder og ansatte og sikre, at oplysningerne ikke falder i forkerte hænder, som man flere gange har set med fx danske CPR-numre.

Ifølge en ny undersøgelse fra Codan får mange mellemstore danske virksomheder dog travlt, hvis de skal nå at leve op til de nye dataregler. Hver tredje virksomhed med mere end 10 ansatte er nemlig endnu ikke klar til det nye regelsæt. Og hver fjerde har slet ikke hørt om datareglerne. De nye regler favner bredt på tværs af virksomhedsstørrelse og branche og reelt vil alle virksomheder, der behandler personoplysninger såsom kontaktoplysninger til leverandører, kunder og ansatte, skulle forholde sig til dem.

”Hvis man som virksomhed ikke allerede er ved at forberede sig på de nye persondataregler, så er det på høje tid at komme i gang. Det afhænger nemlig helt af virksomhedens nuværende set up, hvor omfattende det vil være at tilpasse sig til de nye regler. Lever virksomheden allerede op til den danske persondatalov, så er omstillingen ikke nødvendigvis så stor. Men det vil formentlig være vanskeligt at efterleve de nye krav, hvis man først går i gang i sidste øjeblik,” siger Nicklas Larsen, Erhvervsdirektør hos Codan.

Bøder, omdømmetab og ingen forsikringsdækning
En betydelig ændring i den nye lovgivning er, at håndhævelsen af reglerne bliver skærpet og der vil fremover kunne udstedes bøder på op til 20 mio. euro. Dertil kommer eventuelle begrænsninger i virksomhedens forsikringsdækning.

”Lever virksomheden ikke op til reglerne, og mister de personfølsomme data, så kan det ende med at blive en bekostelig affære. Udover en klækkelig bøde og ridser i omdømmet, så dækker forsikringen heller ikke de omkostninger, der kan være forbundet med ’lækket’ – eksempelvis det erstatningsansvar, der kan blive rejst mod virksomheden,” siger Nicklas Larsen.

Større bekymring for datatab end kompromittering af persondata
Ifølge Codans undersøgelse er det kun 16 % der bekymrer sig om, hvorvidt virksomhedens omdømme lider skade og kun 9 % om at blive mødt med erstatningskrav, hvis kunders data bliver kompromitteret. Derimod er virksomhederne mere bekymrede for at miste vigtige data i forbindelse med virus eller hacking (57 %), at få vigtige data ’kidnappet’ med krav om løsesum (41 %) og at virksomheden lider tab, fordi driften bliver forstyrret (35 %).

”Virksomheder har selvfølgelig stort fokus på de ting, der ligger tæt på den daglige drift, når det gælder it-sikkerhed. Mister man store mængder data, kan man måske slet ikke fortsætte driften. Det er meget håndgribeligt for virksomheden, hvorimod tab af personfølsomme data kan virke mere uhåndgribeligt. Men med den nye persondataforordning får virksomhederne i hvert fald også et tydeligt økonomisk incitament for at prioritere persondatasikkerheden højt.” slutter Nicklas Larsen



Udvalgte tal fra undersøgelsen

Om den nye persondataforordning
• 26 % af de adspurgte virksomheder har ikke hørt om den nye persondataforordning
• 33 % er ikke klar til de nye dataregler i persondataforordningen

Bekymringer i forhold til it-sikkerhed
• 57 % af de adspurgte bekymrer sig om at miste vigtige data i forbindelse med virus eller hacking
• 41 % bekymrer sig om at blive udsat for ransomware, hvor vigtige data bliver ’kidnappet’ med krav om løsepenge
• 35 % bekymrer sig om, at virksomheden lider tab, fordi driften bliver forstyrret
• 16 % bekymrer sig om, at virksomhedens omdømme lider skade, fordi kunders data bliver kompromitteret
• 9 % bekymrer sig om at blive mødt med erstatningskrav, fordi kunders data bliver kompromitteret
• 6 % bekymrer sig om, at konkurrenter får adgang til vigtige data
• 4 % bekymrer sig om, at medarbejdere misbruger data

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført for Codan af analyseinstituttet Wilke. Der er i alt gennemført 360 interviews med it-beslutningstagere blandt mellemstore danske virksomheder med 10+ ansatte i virksomhedsbrancher udenfor landbrugsbranchen i perioden 21.06 til den 06.07 2017.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Download
Nicklas Larsen, Erhvervsdirektør i Codan
Nicklas Larsen, Erhvervsdirektør i Codan
Download

Information om Codan Forsikring A/S

Codan Forsikring A/S
Codan Forsikring A/S
Gammel Kongevej 60
1790 København V

3355 5555https://www.codan.dk/

Codan Forsikring har 255.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA, der har 13.500 medarbejdere på verdensplan. Læs mere om Codan på www.codan.dk.

Følg pressemeddelelser fra Codan Forsikring A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Codan Forsikring A/S

Codan får ny pressechef23.1.2020 09:00:00 CETPressemeddelelse

Troels Karlskov er tiltrådt som ny pressechef i Codan Forsikring. Han er ansvarlig for medierelationer, pressehåndtering og PR-aktiviteter. “Codan er i fuld gang med en spændende udvikling, og med ansættelsen af Troels Karlskov får vi et ungt og stærkt talent i rollen som pressechef, der skal fortsætte arbejdet med at styrke Codans position med strategisk og proaktiv kommunikation. Vi er et hus med over 100 års historie, og jeg ser frem til bygge videre på det gode udgangspunkt med nye kræfter som Troels,” siger Mette Heering Pontoppidan, Marketing & Communications Director, Codan. Troels Karlskov, 30 år, kommer fra en stilling som fungerende pressechef og Public Relations Manager i flyselskabet SAS. Han er uddannet cand.comm. i journalistik og har en baggrund som journalist hos DR Nyheder, hvor han både har lavet TV, radio og digitalt indhold. “Skiftet til Codan er et skridt ind i en spændende og betydningsfuld branche. Jeg glæder mig til at videreudvikle og udbrede fortællingen om en

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum