Meget forsigtig kurs mod genåbning af erhvervsuddannelser

TEKNIQ Arbejdsgiverne glæder sig over, at især afgangseleverne på erhvervsskolerne nu kan se frem til mere tid i skolerne. Men for alle andre elever er der tale om en meget forsigtig genåbning.

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Fra mandag kan eleverne på erhvervsskolerne i store dele af landet atter sætte kursen mod skolebænken og den praktiske undervisning, der er så afgørende for erhvervsuddannelserne. Det er resultatet af en aftale mellem regeringen og dens støttepartier.

”Det er glædeligt, at grundforløb 2- og svendeprøveeleverne i det meste af landet nu kan få mere praktisk undervisning. Teoretisk fjernundervisning kan have sin værdi i en kort periode, men heller ikke mere end det,” siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Åbningen for afgangseleverne på erhvervsskolerne gælder i hele landet undtagen Hovedstaden – det er endnu ikke præcist defineret, hvad ”Hovedstaden” omfatter. Alle øvrige erhvervsskoleelever må møde ind én gang om ugen til udendørs undervisning.

”Det betyder, at der stadig er lang vej igen, før vi nærmer os normale tilstande på erhvervsskolerne. Og jeg kan godt være i tvivl om, hvorvidt restriktionerne på skolerne er balancerede. I de fleste andre EU-lande går alle børn i skole. Og det kan derfor godt ærgre mig, at man ikke prioriterer fremtidens faglærte endnu højere. Derfor håber jeg, at erhvervsskolerne i hele landet kan åbne på helt normale vilkår efter påske,” siger Troels Blicher Danielsen.

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 72 14 20 17

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.