Medie- og underholdningsbranchen i comeback efter COVID-19
Den globale medie- og underholdningsindustri har genvundet momentum. Globalt forudses det, at industrien således vil opnå en vækst på hele 6,5 % i 2021 og 6,7 % i 2022, som er drevet af stærk efterspørgsel efter digitalt indhold og reklame. I den danske medie- og underholdningsbranche forventes en lidt lavere vækst end globalt på henholdsvis 3,8% i 2021 og 6,1 % i 2022.
“Det er meget positivt, at billedet nu er vendt, og der er atter udsigt til vækst i en industri, der ellers har været hårdt prøvet under pandemien. Det gælder ikke mindst live musik og biografindustrien, der globalt oplevede et fald i omsætning på henholdsvis 74% og 71 % i 2020, og som tidligst i 2024 forventes at nå tilbage til niveauet før pandemien,” fortæller Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien.
Undersøgelsen viser desuden, at faldet på ca. 3,8 % i den globale vækst fra ca. 2,100 mia. US-dollars i 2019 til ca. 2,030. mia. US-dollars i 2020, var det største år-til-år-fald i de 22 år, PwC har gennemført den årlige undersøgelse af medie- og underholdningsbranchen. Der var dog også en række lyspunkter:
“Pandemien bremsede vores forbrug af traditionelle analoge og live baserede medier sidste år, men den fremskyndede og forstærkede også tendenser og forbrugeradfærd, der allerede var i gang med at transformere branchen. Vi oplever en fortsat og intensiveret digital forbrugeradfærd, der bl.a. er med til at øge streaming på bekostning af biografindustrien og flytte indhold til mobile enheder,” fortæller Leif Ulbæk.
Streaming sætter nye vækstrekorder i de kommende 5 år
Ifølge Media og Entertainment Outlook vil den globale vækst ligge på 5 % i gennemsnit om året fra 2021 til 2025 og nå 2,600 mia. US-dollars i 2025. Væksten er ikke mindst drevet af streaming, der boomede i 2020 og fortsat vil stige med hele 10,6 % i gennemsnit om året frem mod 2025 og nå 81,3 mia. US-dollars. Streamingmarkedet i Danmark forventes at vokse med knap 8 % om året frem mod 2025 og rammer en rekordomsætning på 3 mia. kr. i 2022 og knap 3,8 mia. kr. i 2025.
“Når vi ser frem mod 2025, er udsigterne for underholdnings- og medieindustrien positive, selvom der bestemt også er udfordringer. Forbrugernes skifte til en digital adfærd vil bidrage til en global vækst i de næste mange år, hvis virksomheder forstår at møde forbrugerne, hvor de er,” fortæller Leif Ulbæk Jensen og peger bl.a. også på den positive udvikling inden for gaming.
Videospil og esport fortsætter ifølge undersøgelsen udviklingen med høj vækst og forventes at opleve en stigning på i gennemsnit 5,7 % om året og vil dermed nå en omsætning på næsten 200 mia. US-dollars inden 2025. Virtual reality (VR) er det hurtigst voksende segment i undersøgelse, omend det sker fra et lavere udgangspunkt. I 2020 alene oplevede VR en vækst på hele 31,7 % til 1,8 mia. US-dollars, og området vil fortsat vækst med i gennemsnit 30 % årligt frem mod 2025 til 6,9 mia. US-dollars.
Om Global Entertainment & Media Outlook
PwC’s 22. årlige udgave af Global Entertainment & Media Outlook er en omfattende global analyse af privatforbrug og reklameudgifter. Den bygger på femårige historiske data og femårsprognoser samt kommentarer fra flere end 14 industrisegmenter i 53 lande og områder.
Undersøgelsen dækker følgende brancher: Bøger; Business-to-business; Biografer; Dataforbrug; Internetadgang; Internetreklamer; Musik, radio og podcasts; Aviser og forbrugerblade; OTT video; Out-of-Home reklamer; Traditionelt tv og hjemmevideo; tv-reklamer; Videospil og eSport; Virtual Reality. Se mere på www.pwc.com/outlook.
Nøgleord
Billeder
Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Antallet af whistleblower-indberetninger i C25-virksomheder fortsætter med at stige23.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Antallet af whistleblower-indberetninger blandt C25-virksomheder er steget med 34 % fra 2022 til 2023 og med 52 % over en to-årig periode fra 2021 til 2023. Det viser en ny opgørelse fra PwC.
Konfirmation og pengegaver: Sådan er skattereglerne22.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er ikke lang tid til, at konfirmationerne begynder, og den store dag betyder ofte en masse pengegaver. Man bør i den forbindelse være opmærksom på pengegavernes størrelse og overveje, om det vil give mere mening at give en investeringsgave, lyder det fra PwC.
Unge i Vejle- og Kolding-området får privatøkonomi på skoleskemaet5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 7. og 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I starten af april starter tiltaget op på skoler i Vejle- og Kolding-området.
Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.
Danske topledere ser stor værdi i generativ AI, men halter efter med effektiv implementering i organisationen22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver anden topleder forventer, at generativ AI markant vil ændre måden, deres virksomhed skaber og leverer værdi på, men blot 14 % er i høj eller meget høj grad enige i, at de har implementeret AI i deres organisation. Det viser resultater fra CEO Survey 2024, som netop er blevet præsenteret på PwC’s CEO-konference 2024.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum