Medarbejdernes fravær stiger markant

Corona-relateret fravær har ramt dele af installationsbranchen hårdt, viser ny undersøgelse. Derfor glæder det TEKNIQ Arbejdsgiverne, at myndighederne har droppet de særligt strenge isolationskrav, som hidtil har været gældende ved smitte med Delta-varianten.

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Sygdom, isolation og hjemsendte børn, der skal passes.

Corona-pandemien har betydet, at el- og vvs-installationsvirksomhedernes medarbejdere har haft et højere fravær end normalt i 2021. Det viser en medlemsundersøgelse fra brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne.

38 procent af virksomhederne angiver i undersøgelsen, at fraværet er steget som følge af corona. Og i gennemsnit vurderer gruppen af ramte virksomheder, at fraværet har været knap 25 procent højere end normalt. Udregnet i dage giver det en stigning fra otte til ti årlige fraværsdage per medarbejder.

TEKNIQ Arbejdsgiverne, vurderer, at fraværsstigningen er dyr for virksomhederne.

”En stigning på to fraværsdage lyder måske ikke af meget, men det gælder jo hver eneste medarbejder. Derfor betyder det meget besvær for arbejdsgiverne, der skal skaffe vikarer, ombooke besøg eller flytte medarbejdere rundt, så lærlingen for eksempel ikke kommer til at gå alene. Særligt i en tid hvor der er kamp om de gode medarbejdere, er det en stor opgave, lyder det fra Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, Danmarks tredjestørste arbejdsgiverorganisation, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Slut med refusion

Situationen bliver ikke bedre af, at den midlertidige ”corona-lov” om sygedagpengerefusion ikke er blevet forlænget. Det betyder, at det fra 1. juli ikke længere er muligt at få refusion af sygedagpenge fra første fraværsdag, når en medarbejder er smittet med COVID-19 eller er nær kontakt og følger sundhedsmyndighedernes anbefaling om isolation. Derfor bør branchens virksomheder holde nøje øje med fraværet i den kommende tid.

”Den enkelte arbejdsgiver kan jo ikke ændre på, at der er en pandemi, og det kan medarbejderen heller ikke. Men det er fortsat vigtigt, at virksomhederne indretter sig på måder, der minimerer risikoen for smittespredning internt på arbejdspladsen. Særligt nu hvor det ikke længere er muligt at modtage refusion af sygedagpenge fra første dag med corona-relateret fravær,” siger Maria Schougaard Berntsen.

Hun glæder sig dog over, at myndighederne mandag ændrede retningslinjerne, så der alligevel ikke skal isoleres ud i tredje led, når der er tale om den nye Delta-variant. Det har ellers været meldingen tidligere, og det kunne have medført store udfordringer for virksomhederne.

Maria Schougaard Berntsen opfordrer dog stadig virksomhederne til at udnytte mulighederne for rådgivning hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, hvis man har behov og fx har en medarbejder, der er ”nær kontakt”.

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 51 30 95 37

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Offentlige dataudfordringer: Stadig gode arbejdsbetingelser for tyve med interesse for varebiler6.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Rigspolitiet har afvist en anmodning om at gøre tyveridata tilgængelige for virksomheder, der ønsker at forebygge indbrud i varebiler og på byggepladser. Det ærgrer TEKNIQ Arbejdsgiverne, som opfordrer til politisk handling for at bremse de ubudne gæster. For hvis Danmark skal forsætte med at være et førende digitalt land, skal alle myndigheder forstå vigtigheden af adgang til offentlige data.