Medaljepris midt i en Coronatid

Østjyllands 24 bedste lærlinge belønnes med medalje

”Michelle har under sin læretid i Terma A/S udvist et stort talent, arbejdsomhed, engagement og har ikke været bange for at tage fat. Hun er lærenem med et stort behov for at udforske.”

Sådan var ordene om elektronikfagtekniker Michelle Rindom Jensen, der blev uddannet på Terma. Nu bliver hun belønnet med en medalje blandt 23 andre af de dygtigste lærlinge, Østjylland kan byde på.

Og hos en anden virksomhed med en dygtig lærling lyder følgende:

”Han har fra dag et arbejdet målrettet på at opnå et godt resultat. Dette ses også tydeligt, da han ud over at være mødestabil og videbegærlig, falder meget hurtigt ind i opgaverne. Han er lærenem og opsøger selvsikkert selv nye opgaver. Ambitionerne er der, hvilket også ses på hans flotte 12-tal i svendeprøven samt hans aktive deltagelse på talentsporet.”

Her drejer det sig om en uddannelse som kleinsmed hos Sekura Cabins i Randers. Den unge mand hedder Jon Vejrup Andersen, og også han modtager en medalje.

Alle de 24 medaljer til de bedste lærlinge i Østjylland, bliver uddelt 20. oktober kl.11 i Møntmestergården i Den Gamle By. Det er Aarhus Haandværkerforening og Dansk Industri, der hylder regionens bedste unge håndværkere og uddeler også en særlig pris til Årets Lærling, der særligt har markeret sig blandt de 24 dygtige lærlinge.

- Det er altid en stor fornøjelse at uddele priser til regionens bedste lærlinge. Det er ingen hemmelighed, at vore arbejdspladser næsten råber i desperation efter kvalificeret arbejdskraft og erhvervsskolerne efter unge, der er parate til at tage udfordringen op, gå mod strømmen og satse på en erhvervsuddannelse. Og det gør sig til stadighed gældende – corona eller ej, siger formand for Medaljefonden, HR-direktør Margrete Larsen fra Verdo A/S i Randers. Hun håber, at medaljeprisen kan være med til at trække flere unge ind i håndværksfagene.

Medaljerne går til de 24 bedste lærlinge, som har afsluttet en erhvervsfaglig uddannelse inden for industri eller håndværk på en virksomhed i en af følgende kommuner: Århus, Skanderborg, Silkeborg, Favrskov, Randers, Syddjurs og Norddjurs. Ved den afsluttende tekniske skoleuddannelse skal medaljemodtageren desuden have opnået en karakter på mindst 10 i gennemsnit.

Pressen er velkommen på overrækkelsesdagen, men også velkommen til at kontakte os, hvis der er interesse for at lave portrætter af de enkelte udlærte unge fagfolk på de respektive virksomheder. Ikke mindst om vedkommende, der bliver hædret som Årets Lærling 2020.

Medaljefonden arbejder for at tiltrække interesserede og kvalificerede unge til erhvervsfaglige, tekniske og håndværksmæssige uddannelser samt for at højne det faglige uddannelsesniveau blandt lærlinge inden for industri og håndværk.

Til det formål belønner Medaljefonden hvert år særligt veludførte svendeprøver og afsluttede skoleopgaver med medaljer og i helt særlige tilfælde legater. Mere på www.medaljefonden.dk

Aarhus Haandværkerforening og Dansk Industri står bag Medaljefonden. Fondens bestyrelse består af seks personer, der repræsenterer henholdsvis Aarhus Haandværkerforening og Dansk Industris regionale foreninger i Østjylland.

Yderligere oplysninger:

Medaljefondens sekretariat ved Betina Halvorsen, Aarhus Håndværkerforening på tlf.: 2144 8612

Regionalforeningskonsulent Gordon Trier Holm, DI – Dansk Industri på tlf.: 2949 4606.